17 oktober 2019

Het belang van waarden: Een succesvol bedrijf dankzij een stevige fundering

Ben jij benieuwd hoe jij jouw klanten nog beter en sneller aan jouw bedrijf kunt binden? Hoe je jouw marketing- en communicatiestrategie nog duidelijker over kunt brengen? En hoe je jouw hele business naar een hoger niveau kunt tillen? Het antwoord: (her)ontdek jouw waarden.

Een succesvol bedrijf dankzij een stevige fundering

Op bijna iedere bedrijfssite zie je de termen visie en missie staan. Toch wordt het in ondernemersland nog vaak onderschat hoe essentieel het bepalen van de juiste visie, missie en waarden voor het succes van een bedrijf is. Veel ondernemers besteden er nog geen uur aan om de waarden, visie en missie op papier te zetten en schakelen liever snel over op de ‘doe-modus’. Anderen slaan het bepalen van deze drie aspecten zelfs helemaal over. Herkenbaar? 

Terug naar de basis 

Als businesscoach zie ik geregeld dat sommige ondernemers al naar een paar weken of maanden als een kip zonder kop rondlopen. Waarom? Ze hebben de fundering van hun bedrijf veel te snel willen neerzetten. Hun ‘huis’ kan op ieder moment in elkaar storten en dat voelen ze. Tijd dus om die fundering sterker te maken en terug naar de basis te gaan!

Breng je waarden in beeld 

Dit begint bij het (her)ontdekken van de waarden (ook merkwaarden genoemd) van je bedrijf. Vooral bij kleine bedrijven blijken de waarden van de ondernemer en de merkwaarden van het bedrijf vaak hetzelfde te zijn. Door deze waarden in beeld te brengen, kun je ze uiteindelijk doorvertalen naar een krachtig merk, zowel intern als extern.

Wat zijn waarden? 

Stel je voor. Je ontmoet een vreemde op een verjaardag van een gezamenlijke vriend en in de loop van de avond raken jullie aan de praat. Al snel denk je te weten welk ‘vlees je in de kuip hebt’. Bijvoorbeeld een carrièretijger, een echt familiemens of iemand die zich graag inzet voor het milieu. Kortom: je weet al snel waar iemand voor staat en beslist vaak net zo snel of je die persoon wel of niet mag. Op basis van die eerste indruk bepaal je of je die persoon nog eens wil ontmoeten. Zo werkt het precies wanneer een klant kennismaakt met jouw bedrijf! 

Waarden binnen bedrijven 

Net zoals ieder individu een eigen identiteit heeft die hem of haar uniek maakt, geldt dit ook voor bedrijven. Al tijdens een eerste kennismaking met jouw bedrijf beslist de klant op basis van een eerste indruk (vaak onbewust), welke stap hij of zij gaat zetten. Het beeld dat jij tijdens deze kennismaking schept, is een cruciaal onderdeel van het besluitvormingsproces van de klant om gebruik te maken van jouw dienstverlening of product.  

Is jouw bedrijfsidentiteit helder? 

Deze eerste indruk bepaalt ook wat de klant over jouw bedrijf tegen anderen zal vertellen. Is jouw bedrijfsidentiteit niet helder en neem je bij iedere klant een andere ‘persoonlijkheid’ aan op basis van zijn of haar behoeften? Dan zul je al snel merken dat er onder jouw klanten onduidelijkheid heerst over waar je nu precies voor staat. Het resultaat is dat je op een gegeven moment niet meer weet welke kant je op moet gaan met jouw bedrijf. De ene klant wil dit, de andere klant wil dat en je moet overal maar in meebewegen. Vermoeiend! Tijd om de klanten aan te trekken die bij jou passen. Dat doe je door de waarden van jouw bedrijf te ontdekken en jouw bedrijfsidentiteit duidelijk in beeld te brengen.   

De voordelen van een duidelijke bedrijfsidentiteit 

  • Je geeft een eenduidig beeld af aan de klant waar jouw bedrijf voor staat en ‘wie je bent’.  
  • Jouw klant weet waar jij voor staat en kan dit op een makkelijke manier aan anderen uitleggen. Dit maakt de mond-tot-mondreclame effectiever.  
  • Je trekt medewerkers aan die bij de identiteit van jouw bedrijf passen en dezelfde waarden hebben. Laat in jouw vacatureteksten de merkwaarden terugkomen. Hierdoor voelen mensen met soortgelijke waarden zich aangesproken.   
  • Jouw medewerkers handelen zelfstandig vanuit de (merk)waarden, omdat ze zich ermee kunnen identificeren. Ze ZIJN een deel van jouw bedrijfsidentiteit en ervaren dit ook zo.  
  • Ook jouw klanten kiezen bewust voor jouw bedrijf, omdat jouw merkwaarden aansluiten op hun eigen waarden als individu. 
  • Hierdoor lopen opdrachten soepeler en ervaar je over het algemeen meer plezier aan het ondernemen. 
  • Dit draagt bij aan een betere klanttevredenheid. Jouw klanten weten wat je waard bent en zijn ook bereid hiervoor te betalen.  

Tijd, energie en geld besparen 

Door jouw waarden goed in beeld te brengen, kun je op lange termijn tijd, energie en geld besparen. Je bespaart tijd door niet meer honderden reacties op vacatures te krijgen van mensen die niet bij jouw bedrijf passen en gaat alleen nog maar in gesprek met de juiste professionals. Je bespaart energie doordat de samenwerking met jouw medewerkers en klanten soepeler verloopt omdat jullie gelijke waarden en wederzijds begrip voor elkaar hebben. En je bespaart geld door actief te stimuleren en niet meer in zijstappen te investeren, die achteraf toch niet bij jouw bedrijf passen.  

Hoe bepaal ik mijn waarden? 

Ben je ondertussen razend benieuwd hoe jij jouw waarden kunt bepalen? Er zijn verschillende technieken die je kunt gebruiken om tot de juiste waarden te komen. Een handig hulpmiddel om een beter beeld te krijgen van waar je voor staat, is het beantwoorden van deze vragen: 

  • Wat is mijn droom?  
  • Waar wil ik met mijn bedrijf graag heen?  
  • Wat is mijn klantbelofte?  
  • Wat is mijn kerncompetentie?  
  • Wat zijn mijn waarden?  
  • Wat vind ik belangrijk?  
  • ...en als dit niet lukt? 

Hoe kan ik jou helpen? 

Soms ga je vol goede moed aan de slag om jouw waarden en bedrijfsidentiteit helder te krijgen, maar weet je niet goed hoe je dit ijzersterk in jouw bedrijf kunt implementeren. Een frisse wind van buitenaf kan dan uitkomst bieden. Met mijn bedrijf Mind for Marketing heb ik al honderden klanten geholpen om hun merkwaarden helder in beeld te brengen en deze in hun business te implementeren. Ook jij kunt dit met jouw bedrijf realiseren. Benieuwd wat ik voor je kan betekenen? Neem vrijblijvend contact met mij op!  

Ben je er klaar voor om een merk-waardige indruk achter te laten? 

Meer nieuws

Daarom voeg je merk- en kernwaarden samen

Daarom voeg je merk- en kernwaarden samen tot één set waarden voor je bedrijf. Van binnen naar buiten en van buiten naar binnen hetzelfde...

MERK-waardige processen zijn de voorloper van MERK-waardig gedrag

In dit artikel leg ik uit dat alleen je vanuit je merkwaarden je processen kan versterken en zo MERK-waardig gedrag van medewerkers kan b...

Tips bij het ontwikkelen van nieuwe producten

Tips bij het ontwikkelen van nieuwe producten

Interessant? De volgende blog ook lezen?


 

Meld je aan voor de blog alert en mis geen enkele blog meer.

Renate Manders SMP
Strategische Marketeer

06 390 723 73 Renate@mindformarketing.nl Maandag t/m vrijdag van 09:00 tot 17:00