09 maart 2020

Zó wend je je onderneming vanuit merkwaarden

Inspelen op cruciale ontwikkelingen in je omgeving vanuit je eigen identiteit. Elke ondernemer weet dat zijn bedrijf continu moet vernieuwen en inspelen op de ontwikkelingen in de markt. Toch vinden veel ondernemers dit erg lastig te realiseren. Bewust vanuit je merkwaarden veranderen, zorgt voor een herkenbare en logische manier om verandering te realiseren. In dit artikel een aantal stappen en voorbeeld ter inspiratie hoe je dit kan doen.

 “It’s not the strongest of the species that survive, nor the most intelligent, but the most responsive to change”. – Charles Darwin

De maatschappij om ons heen verandert continu. Bijna iedereen is zich nu bewust dat op het gebied van milieu en klimaat we dingen anders moeten doen. Dat we bewuster om moeten gaan met grondstoffen, energie en afvalstoffen. Duurzaamheid is aan het verschuiven van element waarmee je je in de markt kon onderscheiden naar hygiënefactor. Oftewel een vereiste die de klant, de overheid, je werknemers en de maatschappij aan je stellen. In de ene branche is dit al een feit, in de andere branche is de verandering nog in volle gang. 

Verandering is noodzakelijk om te blijven voortbestaan

Bovenstaande is maar één van de vele voorbeelden van een belangrijke ontwikkeling in de markt. Maar zo zijn er meerdere te benoemen, denk ook maar aan de continu veranderende en vernieuwende technieken of burn-out onder medewerkers. Of positief geformuleerd: de vitaliteit van je medewerkers en hun langdurige inzetbaarheid. Als je niet inspeelt op deze en andere belangrijke ontwikkelingen in de markt, mis je de boot met alle gevolgen van dien. Het gevaar komt van verschillende kanten: je bent niet meer interessant voor medewerkers en je kan daardoor niet meer aan personeel komen. Je speelt niet meer optimaal in op de behoefte van je klanten en verliest ze daardoor aan de concurrentie. Het gevolg is uiteindelijk een steeds slechter lopende business en een mogelijk faillissement.

Tips om dit te voorkomen

Stap 1: Signaleer relevante ontwikkelingen 
Voordat je in het managementteam constateert dat er iets moet veranderen, zijn er al een aantal zaken nodig binnen je onderneming. Ten eerste moet je vanuit de markt de juiste signalen opvangen over welke ontwikkelingen er gaande zijn en welke relevant zijn voor jouw onderneming. Binnenkort publiceer ik een artikel over extern gerichtheid waarin ik meer tips geef hoe je dit kan realiseren.
 
Stap 2: Bepaal de impact op de business
Vanuit de relevante ontwikkelingen moet bepaalt worden welke impact hebben op je business op korte en lange termijn en in welk mate. Voor de ontwikkelingen met de meeste impact zowel voor de korte als de lange termijn (!) is het belangrijk dat er een actieplan komt hoe je als onderneming hier het beste op in kan spelen en welke veranderingen hiervoor nodig zijn.  
 
Stap 3: Kom tot een merkwaardig actie- en veranderingsplan
Ik zie veel ondernemers vaak struikelen over hoe doe je dat nou op een manier die bij je onderneming past en die voor een klant geloofwaardig is. Wat en wanneer communiceer je überhaupt over de veranderingen? Iets roepen wat je (nog) niet waar kan maken,  schaadt je imago meer dan dat het goed doet.
 
De kunst van veranderen en toch herkenbaar blijven is dat doen vanuit de merkwaarden van een merk. Een mooi voorbeeld is bijvoorbeeld de vegetarische rookworst van Unox. Met dit product speelt Unox in op de tendens om steeds minder vlees te eten en biedt hiermee een alternatief voor degene die toch graag rookworst eten bij bijvoorbeeld stamppot. Eén van de pijlers onder het merk is het Hollandse gevoel. Denk maar aan de oranje Unox mutsen, die je bijvoorbeeld rond de Nieuwjaarsduik veel ziet. In de reclamespot maken ze hier handig gebruik van de koeien in de wei als één van de triggers en gebruiken dit ankerpunt om hun draai te maken. Het meisje ziet de koeien in de wei en geniet hier zichtbaar van. Daarna wilt ze geen normale rookworst meer eten en koopt ze vegetarische rookworst in de supermarkt en verwisselt de normale rookworst in de koelkast voor een vegetarische. Door de focus op het Hollandse gevoel is de draai van vlees naar een vegetarisch product niet ongeloofwaardig voor de consument, maar gewoon een logisch stap in de verandering van de maatschappij. Het is ook niet zo dat Unox ineens alle vleesproducten in de ban doet. Ze geven gewoon een alternatief om zo in te spelen op de veranderende behoefte van de klant.
 
Dus als er ontwikkelingen zijn waarvan je weet dat je daar op in moet spelen om op (lange) termijn te blijven bestaan, start dan bij het maken van het veranderplan met het bekijken van je merkwaarden. Hoe zou je vanuit deze waarden het aan kunnen pakken, zodat het een logische stap is voor je medewerkers, klanten en de omgeving.
 
Stap 4: Communiceren en/of ervaren
Wanneer communiceer je bepaalde veranderingen en  wanneer niet? Als je vanuit je merkwaarden ontwikkelingen in gang zet, verandert je organisatie en het gedrag van je medewerkers. Op die manier ervaren mensen, klanten, leveranciers, sollicitanten en anderen gaandeweg  vanzelf de verandering. Op het moment dat er veranderingen zijn die ze kunnen verrassen, zowel intern als extern, is het handig om dit te begeleiden met communicatie. Zorg dat dit doelgerichte communicatie is, waarin je ook toelicht of uitlegt waarom je tot bepaalde veranderingen bent gekomen.
Stel dat je hebt besloten dat alleen nog maar elektrische auto’s geleast mogen worden, is het belangrijk om dit intern te communiceren en toe te lichten waarom. Dit hoeft niet naar buiten gecommuniceerd te worden.

Merkwaardig veranderen: herkenbaar vernieuwen

Vanuit merkwaarden inspelen op ontwikkelingen in de markt helpt om wendbaar te zijn. Je doet het op zo’n manier dat het past bij je organisatie en je medewerkers.  Hierdoor is het zowel voor je medewerkers als voor klanten herkenbaar en geloofwaardig. Je doet het op een manier zoals bij je bedrijf past. Eigenlijk is het niet anders zoals je dat persoonlijk doet als je bepaalt gedrag wilt veranderen. Ook dat werkt het beste als je dat doet op een manier die echt bij je past.
 
Hoe MERK-waardig en wendbaar is jullie organisatie? Ontdek het door de gratis MKB-scan in te vullen.
 
Jouw bedrijf is nooit te klein om MERK-waardig & wendbaar te zijn!

Meer over de gratis business analyse

Meer nieuws

Valkuil bij productontwikkeling

Een belangrijke voorwaarde voor de klant is over het hoofd gezien

Dit heb je nodig voor een wendbare organisatie

Met een wendbare organisatie wordt bedoeld een organisatie die in staat is in te spelen op veranderingen. In dit artikel wordt ingegaan w...

Samenwerken vanuit gemeenschappelijke (merk)waarden werkt

In dit artikel leg ik uit waarom het makkelijker of beter samenwerkt met mensen en bedrijven die gedeeltelijk dezelfde merk-waarden hebbe...

Interessant? De volgende blog ook lezen?


 

Meld je aan voor de blog alert en mis geen enkele blog meer.

Renate Manders SMP
Strategische Marketeer

06 390 723 73 Renate@mindformarketing.nl Maandag t/m vrijdag van 09:00 tot 17:00