Zó wend je je onderneming vanuit merkwaarden
Inspelen op cruciale ontwikkelingen in je omgeving vanuit je eigen identiteit. Elke ondernemer weet dat zijn bedrijf continu moet vernieuwen en inspelen op de ontwikkelingen in de markt. Toch vinden veel ondernemers dit erg lastig te realiseren. Bewust vanuit je merkwaarden veranderen, zorgt voor een herkenbare en logische manier om verandering te realiseren. In dit artikel een aantal stappen en voorbeeld ter inspiratie hoe je dit kan doen.
“It’s not the strongest of the species that survive, nor the most intelligent, but the most responsive to change”. – Charles Darwin
De maatschappij om ons heen verandert continu. Bijna iedereen is zich nu bewust dat op het gebied van milieu en klimaat we dingen anders moeten doen. Dat we bewuster om moeten gaan met grondstoffen, energie en afvalstoffen. Duurzaamheid is aan het verschuiven van element waarmee je je in de markt kon onderscheiden naar hygiënefactor. Oftewel een vereiste die de klant, de overheid, je werknemers en de maatschappij aan je stellen. In de ene branche is dit al een feit, in de andere branche is de verandering nog in volle gang.
Verandering is noodzakelijk om te blijven voortbestaan
Bovenstaande is maar één van de vele voorbeelden van een belangrijke ontwikkeling in de markt. Maar zo zijn er meerdere te benoemen, denk ook maar aan de continu veranderende en vernieuwende technieken of burn-out onder medewerkers. Of positief geformuleerd: de vitaliteit van je medewerkers en hun langdurige inzetbaarheid. Als je niet inspeelt op deze en andere belangrijke ontwikkelingen in de markt, mis je de boot met alle gevolgen van dien. Het gevaar komt van verschillende kanten: je bent niet meer interessant voor medewerkers en je kan daardoor niet meer aan personeel komen. Je speelt niet meer optimaal in op de behoefte van je klanten en verliest ze daardoor aan de concurrentie. Het gevolg is uiteindelijk een steeds slechter lopende business en een mogelijk faillissement.
Tips om dit te voorkomen
Voordat je in het managementteam constateert dat er iets moet veranderen, zijn er al een aantal zaken nodig binnen je onderneming. Ten eerste moet je vanuit de markt de juiste signalen opvangen over welke ontwikkelingen er gaande zijn en welke relevant zijn voor jouw onderneming. Binnenkort publiceer ik een artikel over extern gerichtheid waarin ik meer tips geef hoe je dit kan realiseren.
Vanuit de relevante ontwikkelingen moet bepaalt worden welke impact hebben op je business op korte en lange termijn en in welk mate. Voor de ontwikkelingen met de meeste impact zowel voor de korte als de lange termijn (!) is het belangrijk dat er een actieplan komt hoe je als onderneming hier het beste op in kan spelen en welke veranderingen hiervoor nodig zijn.
Ik zie veel ondernemers vaak struikelen over hoe doe je dat nou op een manier die bij je onderneming past en die voor een klant geloofwaardig is. Wat en wanneer communiceer je überhaupt over de veranderingen? Iets roepen wat je (nog) niet waar kan maken, schaadt je imago meer dan dat het goed doet.
Wanneer communiceer je bepaalde veranderingen en wanneer niet? Als je vanuit je merkwaarden ontwikkelingen in gang zet, verandert je organisatie en het gedrag van je medewerkers. Op die manier ervaren mensen, klanten, leveranciers, sollicitanten en anderen gaandeweg vanzelf de verandering. Op het moment dat er veranderingen zijn die ze kunnen verrassen, zowel intern als extern, is het handig om dit te begeleiden met communicatie. Zorg dat dit doelgerichte communicatie is, waarin je ook toelicht of uitlegt waarom je tot bepaalde veranderingen bent gekomen.
Merkwaardig veranderen: herkenbaar vernieuwen
Interessant? De volgende blog ook lezen?
Meld je aan voor de blog alert en mis geen enkele blog meer.
Renate Manders SMP
Strategische Marketeer