25 februari 2021

Een MERK-waardig verhaal

Hoe vertel je je verhaal van je bedrijf op een interessante aansprekende manier? Ook over je bedrijf zijn er verschillende verhalen te vertellen. Denk maar aan het ontstaan, de visie waar je naar toe wilt, maar ook kleine verhalen wat je ziet in je omgeving en hoe je daar op inspeelt als organisatie. Hoe zorg je dat nu geen saaie ‘kijk ons eens’ verhalen worden.

Impact maken is belangrijk voor kleine ondernemers

Voor kleine ondernemers is impact maken met hun communicatie mogelijk nog belangrijker dan voor grote ondernemers. Gewoon omdat er minder budget is, dus datgene wat je doet, moet zo goed mogelijk blijven hangen. Verhalen vertellen is waarschijnlijk wel de oudste manier om kennis en ervaringen over te dragen. Dus kennis hoe je een goed verhaal opbouwt, helpt hierbij. 

Hier vond ik de missing link

Ik ben niet de levendigste schrijfster, die verhalen vertelt die impact hebben. Als dit niet de eerste blog is die je van me leest, zul je dit zeker beamen. Ik ben iemand die graag dingen uitlegt, zodat de ander een stap vooruit kan zetten. Om impact te hebben, moet je de emotie van iemand raken. Ik vind het nog steeds lastig om dat te doen, als ik schrijf.  

Als ik met merkwaarden bezig ben voor mijn klanten, vroegen ze me ook hoe verpak ik dit in een mooi tagline of verhaal. Ik vond dat altijd erg lastig. Tot dat ik de NIMA workshop van Ralph Poldervaart van Story Diggers volgde. Hun story canvas was voor mij de missing link tussen de merkwaarden en de verhalen van het bedrijf. Ik ben nog steeds niet degene die de verhalen schrijft, maar kan nu wel precies de rode draad uittekenen, zodat vandaar het verhaal geschreven of gefilmd kan worden.  

Van merkwaarden naar MERK-waardig verhaal

Voor een van mijn klanten, een sociale onderneming, hebben we haar verhaal zichtbaar gemaakt. Zij wil mensen graag een kans geven. Dit doet ze door haar producten te laten maken in sociale naaiateliers. Wat de impact is van het maken van haar product op deze mensen wilden we graag zichtbaar maken, omdat deze onderneemster wel zag dat hetgeen ze voor ogen had, dat ook daadwerkelijk gebeurde, maar de buitenwereld er geen weet van had. Door vanuit haar merkwaarden en de story canvas van Story Diggers te gebruiken, had ze genoeg handvatten om de naaister te interviewen en hun verhaal te laten vertellen. Pamba's hero's! 

Het zijn niet-commerciëlewaargebeurde verhalen die duidelijk vertellen wat de impact is van Pamba op deze mensen en waardoor het gevoel en de gunfactor door lezers wordt verhoogd. Door de verhalen van Pamba weet je welke impact je hebt als je hun producten verkoopt en koopt. 

Verklein de drempel: vertel je verhaal!

Het doel van een ‘MERK-waardig’ verhaal over je bedrijf is niet jouw product te verkopen. Het doel is om verbinding te leggen met de lezer vanuit datgene wat je belangrijk vindt, waar je voor staat, wat jouw motivatie is om te doen wat je doet. Als dit de ander raakt of hij of zij zich hierin herkent, ontstaat er iets gemeenschappelijks.

Waarom?

De klant heeft een beeld van je onderneming nodig, waarna hij beslist bij je binnen te stappen en te kopen. Als de klant affiniteit heeft met je onderneming of met je medewerker vergroot de kans dat hij bij je koopt. Daarnaast dient de klant het vertrouwen te hebben dat je zijn behoefte goed kan invullen. Je verhaal geeft een beeld van je onderneming en de keuzes die jullie maken. De klant krijgt een gevoel bij een onderneming. Misschien vinden jullie dezelfde zaken belangrijk. Hierdoor zal een klant eerder vertrouwen in je onderneming krijgen om zijn behoefte in te vullen.   

Ook als je op zoek bent naar ambassadeurs voor jouw merk is het belangrijk om aan storytelling te doen. Jij vertelt jouw verhaal, jouw visie en doordat mensen zich hierin herkennen of je mening delen, vinden ze je merk tof! Ze willen jouw producten of diensten kopen of bij je werken. Ze vertellen erover tegen anderen. Dat betekent ook dat er mensen zijn die het niet met je eens zijn, een andere visie of mening hebben en dat waarschijnlijk ook tegen anderen vertellen. Je kiest kleur!  

Voor wie? 

Voor ondernemers waarbij vertrouwen winnen van hun nieuwe klanten van belang is. Dit zal bij aankopen met een laag risico en/of laag aankoopgedrag minder belangrijk zijn dan bij grote uitgaven. Het kan ook een manier zijn om je te onderscheiden van de rest van de markt, doordat je vanuit je visie op een extra manier waarde toevoegt dan de concurrentie. Bijvoorbeeld doordat je een voorloper bent op duurzaamheid of inclusiviteit of een deel van de winst schenkt aan een passend goed doel. 

Waar gebruik je je verhaal? 

Hoe past dit in alle communicatie die je al hebt? Je eigen verhaal is natuurlijk terug te vinden op je eigen website, Youtube-kanaal en in je profiel van je social media kanalen. Een winkel of geef je bijvoorbeeld veel workshops. Vergeet ook daar niet je verhaal te vertellen. Het maakt niet uit waar, mits je doelgroep daar maar is en tijd heeft voor jouw verhaal. Lezingen, presentaties waar je bent vanwege jouw specifieke visie op de wereld zijn bijvoorbeeld ook een belangrijk podium.  

Houd er wel rekening dat het doel is om er vertrouwen mee te krijgen en soortgelijke mensen aan te trekken. Het draagt niet direct bij aan het werven van klanten. Daarvoor zul je in de huid van je klant moeten kruipen en aan moeten geven dat je je klant snapt en helder moeten zijn hoe jij het probleem van je klant oplost. Hierna volgt waarom jij hiervoor de beste oplossing biedt en dan kan je verhaal een onderdeel zijn om het vertrouwen van de klant te krijgen 

Story telling is een techniek die impact maakt!

Story telling is precies wat het vertaald zegt: een verhaal vertellen. Via een verhaal je boodschap vertellen, vergroot de kans dat je je doelgroep bereikt en dat je boodschap blijft hangen. Onze hersenen vinden het makkelijker om een verhaal te onthouden dan een willekeurige opsomming.  

Story telling is voor kleine ondernemingen een goede manier om het verhaal van je onderneming te vertellen. Het is het persoonlijke verhaal van de ondernemer. Als het herkenning of verbinding oproept bij de doelgroep, verkleint dit de drempel om over te gaan tot een aankoop. Als het herkenning oproep bij potentiële medewerkers, is het makkelijker om nieuwe medewerkers aan te trekken.  

Hoe? 

Vertel het verhaal achter je bedrijf. Enkele vragen om je op weg te helpen: 

  • Hoe is je bedrijf ontstaan?  
  • Waarom ben je gestart? 
  • Wie zijn jouw helden?  
  • Tegen welke (gezamenlijke) vijand strijd je? 
  • Wat wil voor je klanten betekenen? 
  • Wat zijn de waarden die de rode draad vormen in de geschiedenis van je bedrijf?  
  • Welke ontwikkelingen hebben er plaatsgevonden in je bedrijf?   
  • Wat vind jij en je medewerkers van belang?   

Vertel het verhaal zoals je het aan je buurman vertelt.  Vertel het zoals het bij je past. Met één keer het verhaal te vertellen, ben je er nog niet. Zorg dat je het verhaal via de verschillende eigen kanalen vertelt op een manier dat past bij het kanaal.  Zorg dat je regelmatig een hoofdstuk aan het verhaal toe voegt. 

Je zult ervaren dat het makkelijker is dan je denkt. Het is immers jouw verhaal over jouw onderneming. Dat is je passie. Hierdoor is voor mensen helderder waar jij voor staat en wat ze bij jou kunnen vinden. Hierdoor verklein je de drempel voor mensen om bij jou te kopen.  

Meer lezen en inspiratie over voorbeelden van andere merken: check dan de blog van storydiggers eens. 

Een MERK-waardig verhaal start bij je merkwaarden

Om een MERK-waardig verhaal te kunnen vertellen, moet je eerst wel helder hebben wat je merkwaarden zijn. Het liefst ook je merkdroom of je why, klantbelofte enzovoorts. Wil je de eerste stap zetten naar een MERK-waardige organisatie? Mind for Marketing helpt je hierbij. 

Ik wil een MERK-waardig bedrijf

Meer nieuws

Waarom je samen harder groeit dan alleen

In dit artikel leg ik uit wat het nut is van coaches binnen met name bedrijven. Ook wel adviseurs of consultants genoemd.

Dynamische strategie: iets voor jouw onderneming?

Dynamische strategie is voor mij de manier waarop ik continu op het scherpst van de snede kan beslissen wat het beste is voor mijn bedrij...

Zet in je agenda: je business model onder de loep te nemen

Jaarlijks je business model onder de loep nemen! Lees hier wat het risico is als je dit vergeet, wat de voordelen zijn als je het wel doe...

Interessant? De volgende blog ook lezen?


 

Meld je aan voor de blog alert en mis geen enkele blog meer.

Renate Manders SMP
Strategische Marketeer

06 390 723 73 Renate@mindformarketing.nl Maandag t/m vrijdag van 09:00 tot 17:00