05 november 2020

Als kernwaarden en merkwaarden niet hetzelfde zijn, mis je deze voordelen!

Je hebt aparte kernwaarden en daarnaast merkwaarden. Dan maak je het jezelf vaak onnodig moeilijk. Lees de voordelen zijn als je merk- en kernwaarden hetzelfde zijn binnen je bedrijf.

Twee gezichten

Als persoon ben je ook niet twee verschillende personen op je werk en privé. Je hebt bepaalde waarden die je belangrijk vindt. Als je probeert twee verschillende personen te zijn, kost het je vaak veel energie en loop je op een gegeven moment vast.  

Het aparte is dat veel bedrijven er wel twee sets waarden op na houden. Namelijk kernwaarden, intern gericht en merkwaarden die extern gericht zijn. Meestal is dat helemaal niet logisch. Voor werknemers is het veel makkelijker, praktischer en overzichtelijker als er één set waarden is.  

Voordelen van één set (merk)waarden

Stel je hebt nu twee sets waarden, kernwaarden (intern) en merkwaarden (extern) en je wilt terug naar één set waarden, zodat er beeld komt zowel intern als extern.  

Dit is wat het je oplevert: 

  1. Het is makkelijker voor jou als ondernemer. Er is maar één set waarden waarop je bedrijfscultuur managet in plaats van twee. Dat scheelt ook mogelijke conflicten vanuit de waarden. Die zorgen immers voor ruis en een wazig beeld.  
  2. Het is makkelijker voor je medewerkers. Ze begrijpen wat belangrijk is en kunnen keuzes maken op basis van de waarden. Dit zorgt dat ze sneller zelfstandig problemen MERK-waardig kunnen oplossen 
  3. Eén beeld naar buiten voor medewerkers en klanten. Het maakt niet uit of klanten jouw vacatureteksten zien of werkzoekende jouw campagne. Door de onderliggende boodschap vanuit je waarden, versterkt het beeld van jouw merk en organisatie.  
  4. Wie er ook een beeld schets over jouw bedrijf het is eenduidig. Je hebt in vergelijking met grote bedrijven minder financiële middelen voor je marketingcommunicatie en werving. Hierdoor is het belangrijk een helder en eenduidig beeld van je bedrijf naar buiten uit te zenden. Je bouwt hier  consistent en consequent aan. Dit maakt meer impact dan een wazig beeld. Dat betekent een hoger rendement van je marketingactiviteiten. 

Waarom doet niet iedereen dit dan?

Ik kan me voorstellen dat je denkt: “Als het dan zo goed werkt en voordelen heeft, waarom doen niet alle ondernemers dit dan?”. Niet iedereen heeft dezelfde ambitie. Niet iedereen wil uiteindelijk ergens de beste in zijn. En in blijven door zich continu te verbeteren. En hierdoor groeien. Sommige ondernemers willen gewoon een boterham verdienen, voor zichzelf en medewerkers. Niet iedereen wil echt een merk in de markt worden. Sommige ondernemers hebben een sterk netwerk en zijn goed in relaties onderhouden. Zo bereiken zij hun doelenHelemaal niets mis mee. 

Op merkwaarden sturen, is spannend

Je gebruikt je merkwaarden om een helder beeld binnen en buiten te creëren. Dat betekent dat je ergens voor staat. EN ook dat je afstand neemt van iets anders. Dat is spannend, want dat stoot mensen af. Je hebt behoorlijk wat zelfvertrouwen nodig dat je aantrekkingskracht hierdoor dermate groeit dat je de gewenste groei kan realiseren. Zeker omdat het ook kan betekenen dat bepaalde klanten zich minder thuis voelen bij jouw onderneming. 

Een voorbeeld vanuit mijn eigen bedrijf: 

Ik help ondernemers die de beste zijn of willen worden in hun segment of ondernemers die echt een andere visie op hun vak hebben dan anderen, die een innovatief concept hebben waarmee ze de wereld willen veranderen. Andersgezegd: Ambitieuze ondernemers met een heldere visie hoe zij in de wereld het verschil willen maken. Ambities die doorgaan, nadat zij zijn gestopt met werken. 

Hierdoor zullen een heleboel ondernemers zich niet aangesproken voelen. Ondernemers die de business om zichzelf bouwen bijvoorbeeld. Bedrijven die tevreden zijn met hoe zij het nu doen.

Bedrijven waar ik met mijn capaciteiten best iets voor kan betekenen. Dat doe ik nu bewust niet. Maar een klein gedeelte van alle ondernemers in Nederland heeft immers deze afwijkende visie op hun business en hebben de ambitie om hier een MERK-waardig bedrijf te bouwen dat generaties meegaat, waardoor het veel waarde heeft op verschillende vlakken. Alleen door dit helder aan te geven en te laten ervaren in bijvoorbeeld de klantreferenties, weten deze ondernemers dat ze bij mij aan het juiste adres zijn.  

Sturen op merkwaarden is een leerbare vaardigheid

Sturen op merkwaarden is iets wat je kan leren. Vaak is het dan in eerste instantie fijn om iemand naast je te hebben die je helpt om de juiste keuzes te maken als het lastig of verleidelijk is. Ik denk dat iedere ondernemer (in ieder geval ik wel) wel eens een project heeft gedaan wat eigenlijk niet goed paste bij waar je voor stond.  Doordat je iemand graag wilde helpen. Iets grotere ondernemers voelen de druk van de omzet die nodig is om bedrijf goed te laten draaien en je werknemers te betalen.

Je baalt als blijkt diegene die je graag als klant had gehad toch niet bij jouw bedrijf past en dat je het lijntje moet doorknippen. Net toen je eindelijk zijn of haar aandacht had. Het is verleidelijk om het nog even aan te zien, terwijl je weet in je hart dat het verspilde energie is. Niet alleen in slechte tijden is het lastig. In goede is het net zo lastig.  

Die klant die eerst zo goed leek te passen. Bij elke vervolgopdracht voel je het meer en meer wringen met hetgeen waar jullie voor willen staan. Ga je daar afscheid van nemen en hoe doe je dat op een goede manier? Dat betekent ook een (omzet)gat dat weer ingevuld moet worden door een andere klant. Of misschien passen de klanten wel allemaal top bij jullie, maar verlopen de processen door de drukte anders of is het eindresultaat minder MERK-waardig. Ook snelle groei van medewerkers en geen tijd om ze MERK-waardig in te werken is een risico. Gestage groei zorgt dat je het vanuit je merkwaarden kan bijbenen.  

Een van mijn klanten beseft dit zich terdege. Continu kiest hij bewust voor gestage groei, ondanks kansen om harder te groeien. Hij wil dat zijn medewerkers werken volgens zijn visie en werkmethode. Deze zijn uiteraard MERK-waardig. Hij is zich heel erg bewust van de andere kant van de medaille: Dat het niet waar maken van de MERK-waarden ten koste gaat van de waardebeleving van zijn klanten en kan leiden tot ontevreden klanten en mogelijk zelfs tot beëindigen van de samenwerking.  

Continue consistent bouwen

Merken die vanaf het begin heel duidelijk hebben waar ze voor staan en daar continu intern en extern mee bezig zijn in alle geledingen binnen het bedrijf, zijn vaak langdurig succesvol. Denk maar aan Mars, Philips, Nike, Pantagonia maar ook aan Coolblue. Het loont dus om consistent en continu door te bouwen aan je merk.

Bij jij een ambitieuze ondernemer? Regel het dan in één keer goed voordat je gaat opschalen. Door bewust te worden vanuit je merkwaarden en dit als basis te hanteren, maak je het jezelf makkelijker als je gaat groeien. 

De eerste stap naar heldere merkwaarden

Meer nieuws

8 tips om direct te starten met dynamisch strategieproces

Als strategisch marketeer ben ik me continu bewust van de veranderingen om me heen. Toen ik in 2018 een artikel van Mc Kinsey tegenkwam o...

Valkuil bij productontwikkeling

Geen afscheid genomen van dingen die niet werken

Klantrelatie: Zo verbeter je de relatie met je klant

Dit zijn de drie elementen die je in relatie met je klant dient te monitoren en te optimaliseren.

Interessant? De volgende blog ook lezen?


 

Meld je aan voor de blog alert en mis geen enkele blog meer.

Renate Manders SMP
Strategische Marketeer

06 390 723 73 Renate@mindformarketing.nl Maandag t/m vrijdag van 09:00 tot 17:00