17 december 2020

Dit maakt merkwaarden, bedrijfscultuur en strategie één logisch geheel

Sterke merken sturen vanuit het merkwaarden. Zowel hun bedrijfscultuur als hun strategie staat ermee in verbinding en dat maakt dat het enorme sterke merken zijn en MERK-waardige organisaties.

Ondernemen vanuit je intuïtie werkt alleen vanuit een glashelder beeld

Veel ondernemers ondernemen vanuit hun intuïtie. Ondernemers die dit goed ontwikkeld hebben, hebben een duidelijke glasheldere visie waar ze heen willen, wat zij belangrijk vinden in hun manier van werken. Ze zijn op een missie om deze visie te realiseren. Onderweg toetsen ze elke keuze hier bewust of onbewust aan, waardoor ze automatisch keuzes maken die bij hun passen. Je kan het vergelijken met personen met een goed ontwikkeld zelfbeeld.

Maar zelfs zij zijn slachtoffer van alle prikkels om ons heen, alle verleidingen. Ook voor deze ondernemers is het lastig om continu te focussen op wat er echt toe doet. De juiste prioriteiten te stellen. Gelukkig maar, dat maakt ze menselijk. Ze beseffen zich wel sneller dat ze zijn afgeleid of verleid en maken vanuit dat punt weer een bewuste keuze.

Dit is echter een klein deel van de ondernemers. De meeste ondernemers hebben wel een idee waar ze heen willen. Maar dit is veel vager. Vaak zijn ze zich niet bewust van wat zij belangrijk vinden in hun manier van werken. Ze laten zich makkelijker verleiden tot samenwerkingen, doordat iemand aardig is of een goed verhaal heeft.  Om er vervolgens achter te komen dat dit toch niet zo goed werkte. Dat een klik heel belangrijk is, maar dat er zakelijk ook nog iets anders bij komt kijken dan alleen een klik. De keuzes die dan gemaakt worden kosten dan tijd, energie en geld. Uiteindelijk levert het niet op wat je eigenlijk voor ogen had.

Wat ondernemers met een glashelder beeld goed doen is hun (merk)waarden terug laten komen in alles in hun bedrijf, inclusief de bedrijfscultuur en in alle keuzes die ze maken (oftewel hun strategie).

Definities om miscommunicatie te voorkomen

Voordat ik je uitleg wat een sterke verbinding tussen merkwaarden, bedrijfscultuur en strategie oplevert, laten we dan eerst zorgen dat we op één lijn zitten qua definities. Dat voorkomt miscommunicatie.

Bedrijfscultuur ofwel organisatiecultuur

Bedrijfscultuur oftewel organisatiecultuur is volgens Wikipedia:

Organisatiecultuur is de verzameling van normen, waarden en gedragsuitingen die gedeeld worden door de leden van de organisatie en de leden aan elkaar en wat ze aan de organisatie bindt.

De organisatiecultuur kan zich uiten in uiterlijkheden en in diepgevoelde waarden. Sommige leden van de organisatie hebben door hun positie, kennis of uitstraling een grotere invloed op de cultuur dan anderen. Een organisatiecultuur die eenmaal is gevestigd, kan zo sterk zijn dat nieuwe leden in de organisatie zich de daarbij behorende gedragingen, houding en normen snel eigen maken.

In het artikel kracht van Cultuur benoemen de auteurs Marc Oosterhout en Bastiaan Weers vier bouwstenen van cultuur:

  1. Overtuigingen: waarden en normen, principes
  2. Objecten: symbolen, emblemen, attributen
  3. Rituelen: gebruiken, tradities, ceremonies
  4. Taal: dialect, woordgebruik, muziek

Ze geven aan dat de eerste bouwsteen de hoeksteen is van elke cultuur. Die waarden worden in een bedrijf vaak vastgelegd in kernwaarden en merkwaarden.

Merkwaarden

De definities hiervan

  • Merkwaarden beschrijven die karaktereigenschappen waarvan je wilt dat een klant ze ervaart. De marketingafdeling bewaakt de merkwaarden
  • Kernwaarden geven het karakter of de cultuur van een organisatie weer. Ze vallen vaak onder HR verantwoordelijkheid. Ze worden naar buiten gebruikt tijdens werving en selectie.

Voor bedrijven die maar één merk hebben pleit ik ervoor om de merkwaarden, intern en extern uit te dragen.

Merkcultuur

Als je bewust stuurt op je merkwaarden als belangrijkste bouwsteen voor je bedrijfscultuur, creëer je uiteindelijk een merkcultuur. De meeste ondernemers weten wel dat het personeel de belangrijkste visitekaartjes van hun bedrijf zijn. Ze vergeten vaak dat het ook de belangrijkste uitdragers van hun merk zijn. MERK-waardig gedrag dat past bij hetgeen waarvoor je als bedrijf en merk wil staan, is cruciaal voor je geloofwaardigheid van de rest van je marketingcommunicatie.

Denk niet te snel als fabrikant: “dat geldt niet voor mij”. Grote merken die zo al jarenlang werken en succes hebben zijn niet alleen dienstverleners. Denk maar eens aan Nike en Patagonia. De keuzes die je maakt in je assortiment en productontwikkeling, de service die je verleend zijn allemaal manieren om je merkwaarden uit te dragen. Deze keuzes worden gemaakt door je medewerkers.

Bedrijfsstrategie

De link tussen merkwaarden en bedrijfscultuur is waarschijnlijk wel logisch en nog redelijk voor de handliggend. Je vraagt je waarschijnlijk af wat heeft dit te maken met je strategie? Ook hier raadpleeg ik voor het gemak Wikipedia:

Er bestaat niet één eenduidige definitie van bedrijfsstrategie. Een veel gebruikte definitie is afkomstig van Chandler.

"Strategy is the determination of the basic long-term goals and objectives of an enterprise, and the adoption of courses of action and the allocation of resources necessary for carrying out these goals."

Je bepaalt je lange termijn doel en doelstellingen van je bedrijf en de manier hoe je daar gaat komen inclusief alle middelen die je hiervoor nodig hebt. De visie van de ondernemer is vertaald naar de missie van het merk. Het lange termijn doel is afgeleid uit de merkmissie of merkdroom. Je strategie zowel voor de korte als de lange termijn is de weg die je volgt om elke keer een stap dichter te komen bij het realiseren hiervan.

Merkmissie

Je merkmissie en wat je voor de wereld wil betekenen is tegenwoordig steeds belangrijker. Zeker bij de jongere generaties. Je merkmissie en merkwaarden zijn als volgt met elkaar verbonden.

  • Merkmissie, merkdroom, de ‘why’: waarom besta je als bedrijf? Wat is het doel dat je met je bedrijf wilde bereiken (buiten geld verdienen)? Als merk en organisatie één zijn is dit ook de missie van het bedrijf. Dit is bijvoorbeeld bij Nike: ‘To bring inspiration and innovation to every athlete in the world’.
  • De merkwaarden zijn de waarden die je gebruikt om deze missie te realiseren.

 

Zoals je medewerkers de belangrijkste uitdragers zijn van je merk(waarden), zijn ze ook het belangrijkste manier om je merkdroom te realiseren en je strategie uit te voeren. Dus als je merkmissie helder is voor hen en zij daar affiniteit mee hebben, zullen ze graag helpen om deze te realiseren door de strategie uit te voeren die daarvoor nodig is. Het is hun duidelijk hoe ze dit moeten doen vanuit de merkwaarden en hun natuurlijke MERK-waardige gedrag.

Je medewerkers zijn op alle vlakken het belangrijkste om dit te realiseren. Zij zijn degene die klanten enthousiast maken en houden van jouw merk. Ondernemers die zich dit realiseren, weten dat het belangrijk is om op merkwaarden te sturen en bedrijfscultuur te managen. Daarmee bouwen ze namelijk aan een sterk merk. Je snapt dan waarschijnlijk ook dat het makkelijker wordt om je strategie uit te leggen en met elkaar deze uit te voeren. Al komt bij een goede uitvoering en bepalen van de strategie nog wel een aantal andere zaken kijken. Deze heb ik omschreven in het artikel: Dit heb je nodig voor een wendbare organisatie.

Dit is waarom je hier als ondernemer aan gaat werken

Ik kan me voorstellen dat je na het lezen van dit stuk denkt. Ik snap wel wat je bedoelt Renate, maar ik heb geen idee hoe ik dit moet doen voor mijn onderneming. Ik ben druk bezig om dit op te bouwen, te groeien, nieuwe klanten te werven, nieuw personeel te werven, de dagelijkse gang van zaken en dit ook nog. Leuk, maar het zal wel! Niet voor mij.

Dus mijn advies voor ondernemers die merken dat ze nog wel eens de verkeerde keuzes maken in business partners, medewerkers of veel klanten hebben die hun energie kosten. Geef dit prioriteit! Het helpt je geld en tijd en negatieve energie te besparen en levert een heleboel positieve energie op. Zorg dat je een scherp beeld krijgt over waar je heen wil als ondernemer en wat belangrijke waarden zijn binnen jouw bedrijf (die ook nog waarde toevoegen voor je klanten).

De ondernemers met dat goed ontwikkelde intuïtie stuiten over het algemeen later in hun ondernemersavontuur op een uitdaging. Ze kunnen niet alles zelf meer.  Ze moeten verantwoordelijkheid delegeren. Om hierin vertrouwen te krijgen dat de ander weet wat belangrijk is en MERK-waardige keuzes kan maken, is het van belang dat ze hun visie en waarden duidelijk hebben en delen met anderen.

Heb jij als droom, een groot voorbeeld bedrijf in je markt te worden. Echt met je bedrijf het verschil in deze wereld te willen maken. Dan is dit cruciaal om in de vingers te krijgen. Je zult ervaren dat hoe sneller je als bedrijf hiermee begint, hoe makkelijker het wordt. Elke medewerker die erbij komt past immers bij je merkwaarden en wil echt bijdragen aan je missie. Het is dagelijks een aantal zaken een beetje anders doen, maar dat wordt snel routine. Uiteindelijk zul je zien dat je vanzelf vanuit je merk gaat denken en handelen. Dan wordt het automatisme.

Wil je de eerste stap zetten naar een MERK-waardige organisatie? Mind for Marketing helpt je hierbij. 

Ik wil een MERK-waardig bedrijf

Meer nieuws

Zo organiseer je innovatie in jouw bedrijf

Innovatie is een van de elementen die je vanuit een wendbare organisatie moet regelen in je organisatie. Zo organiseer je innovatie in jo...

8 Essentiële punten voor innovatie

Acht essentiële punten die geheel of gedeeltelijk aanwezig zijn bij elke grote onderneming die excelleert op het gebied van product-, pro...

Dit heb je nodig voor een wendbare organisatie

Met een wendbare organisatie wordt bedoeld een organisatie die in staat is in te spelen op veranderingen. In dit artikel wordt ingegaan w...

Interessant? De volgende blog ook lezen?


 

Meld je aan voor de blog alert en mis geen enkele blog meer.

Renate Manders SMP
Strategische Marketeer

06 390 723 73 Renate@mindformarketing.nl Maandag t/m vrijdag van 09:00 tot 17:00