Daarom voeg je merk- en kernwaarden samen
Daarom voeg je merk- en kernwaarden samen tot één set waarden voor je bedrijf. Van binnen naar buiten en van buiten naar binnen hetzelfde beeld.
Kun je merk- en kernwaarden weer samenvoegen als ze apart zijn?
Een ondernemer vertelde me laatst dat binnen zijn organisatie de kern- en merkwaarden twee verschillende sets waarden zijn. Door een eerder gesprek had hij er eens over nagedacht en wilde hij toch graag terug naar één set om de boel te versimpelen in de organisatie. Zijn vraag was: “Kan dat? En zo ja, hoe dan?”
“Natuurlijk kan dat.”, luidde mijn antwoord enthousiast. Vervolgens verdiepte ons gesprek in beide sets waarden.
Het is opvallend dat in de kernwaarden vaak dingen staan die te maken hebben met “algemene” normen en waarden. Hoe we graag willen dat we met elkaar omgaan, zoals respectvol, open, zelf verantwoordelijk. Voorwaarden om psychosociale veiligheid op de werkvloer te creëren. Als medewerkers niet tegen de directie of tegen elkaar durven zeggen wat ze op hun hart hebben, heb je een probleem in je organisatie waardoor het sowieso niet makkelijk wordt om je visie of wat dan ook te realiseren in de organisatie. Het is belangrijk dat mensen in staat zijn om dit te doen, zonder continu op de tenen van anderen te gaan staan.
Een andere belangrijke, die vaak in de kernwaarden staat is ontwikkeling en allerlei varianten hierop. Ook dit is een voorwaarde. Zonder ontwikkeling houdt je bestaan als organisatie op op een gegeven moment en daarmee ook de banen van je medewerkers.
Vaak zijn kernwaarden niet echt waarden waarmee jezelf onderscheidt, maar voorwaarde hoe je met elkaar samenwerkt en wat je van elkaar verlangt. Voor mij zijn het hygiëne-voorwaarden. Je gaat niet eten in een restaurant waar de ratten op tafel lopen, je doet geen business met een leverancier zonder vertrouwen, je werkt niet met elkaar samen als je deze voorwaarden niet deelt. Dat betekent niet dat ik wil eten bij elk restaurant waar er geen ratten op tafel lopen of iedere betrouwbare leverancier mijn leverancier is. Nee, ik wil die leverancier en die medewerker die dezelfde MERK-waarden heeft als mijn bedrijf, die dezelfde visie deelt, want die snapt wat ik nodig heb en bedoel. Dat werkt fijn samen en versterkt elkaar. Daarnaast moet ik als werkgever en als klant zorgen dat de basisvoorwaarden van samenwerking goed geregeld zijn in mijn organisatie.
En bekijk het ook eens vanuit de kant van iemand die op zoek is naar een nieuwe werkgever. Natuurlijk wil hij dat de basisvoorwaarden goed geregeld zijn, maar als hij op zoek is naar hoe hij een bijdrage kan leveren aan hetgeen hij belangrijk vindt, zal hij echt je visie en je merkwaarden moeten kunnen terugvinden om te kijken of dit echt bij hem past.
Dus kijk eens kritisch naar jouw kernwaarden. Zijn dit voorwaarden van de manier waarop je met elkaar samenwerkt of zeggen ze echt iets wat je onderscheidt. Als het laatste het geval is, dan hoort het waarschijnlijk bij jouw merkwaarden.
Als je zo kritisch door beide sets heen gaan, zul je zien dat al snel duidelijk is waar er overlap in zit, wat voorwaarden zijn en wat de waarden zijn waarin je echt onderscheidend bent ten opzichte van anderen. Er zijn meer redenen waarom het handig om je merkwaarden voor je organisatie scherpt te hebben, die voordelen heb ik omschreven in deze eerdere blog.
Samen hier mee aan de slag!
Samen met een professional aan de slag met je kernwaarden en merkwaarden? Lees hier wat Mind for Marketing op dit vlak voor je kan betekenen.
Dat wil ikInteressant? De volgende blog ook lezen?
Meld je aan voor de blog alert en mis geen enkele blog meer.
Renate Manders SMP
Strategische Marketeer