02 juli 2020

Drie voordelen van wendbaarheid voor je organisatie

De noodzaak van wendbaarheid is in dit jaar wel duidelijk geworden. In dit artikel geef ik je drie voordelen die je als bedrijf hebt als wendbaarheid goed in jouw organisatie is geborgd. Voor meer informatie over welke elementen dan goed georganiseerd moeten zijn en hoe je dit per element doet, verwijs ik je graag naar mijn andere blogs over wendbaarheid.

De noodzaak van wendbaarheid is met de uitbraak van het Covid-19 virus wel duidelijk geworden. Elk bedrijf heeft zich aangepast aan de maatregelen die hieraan gekoppeld waren. Soms tijdelijk, soms permanent om daarmee ook voorbereid te zijn op heropleving van de verspreiding en andere virussen. Voor sommige bedrijven is de enige mogelijkheid om te overleven om zichzelf opnieuw uitvinden.

Wat zijn de voordelen voor een bedrijf om continu te investeren in wendbaarheid?

1. Een goed georganiseerde peloton van speedboten in plaats van een mammoettanker

De omgeving verandert. Eer je de mammoettanker van koers hebt verandert, is het vaak te laat. Organisaties waarin wendbaarheid goed is doorgevoerd zijn geen mammoettankers maar een peloton van speedboten die goed samenwerken en op elkaar in zijn gespeeld. Met een goed georganiseerd peloton van speedboten kun je bepaalde boten laten experimenteren, los koppelen van de groep, opsplitsen, laten focussen op verschillende doelgroepen. Kortom het biedt veel meer mogelijkheden om in te spelen op de veranderingen in de omgeving.

 

2. De kracht van de massa

Als wendbaarheid goed in je organisatie is doorgevoerd, maak je gebruik van de kracht van de massa. Door je visie te delen met medewerkers, business partners om je heen en hen te motiveren om veranderingen, signalen in de markt die kunnen helpen om deze te realiseren of juist een bedreigingen kunnen zijn te delen. Hoor, zie en weet je veel meer dan alleen het management of een spot-team (zie artikel…) kan. Niet alleen de kracht van de massa, maar ook de kracht van openheid en kwetsbaarheid, zorgt dat je vooraan zit bij het signaleren van trends, ontwikkelingen en veranderingen, maar ontvang je ook feedback op jouw beeld waardoor je blinde vlekken verkleind.

 

3. Het vergroot de flexibiliteit van de organisatie

Door continu bezig te zijn met veranderingen en verbeteringen, wordt een organisatie flexibel. Het elastiekje wordt regelmatig opgerekt en weer ontspannen. Een heldere consistente visie en goed leiderschap is hierbij een noodzaak, zodat mensen wel weten welke richting wordt op bewogen. Ook is een heldere visie belangrijk, zodat medewerkers niet het gevoel hebben zinloos van links naar rechts te bewegen maar echt gericht stappen te zetten om de gezamenlijke visie te realiseren.

 

Dit zijn drie voordelen, maar er zijn er zo nog meer te bedenken. Het echte voordeel voor een bedrijf is dat ze altijd klaar is om in te spelen op veranderingen. Hierdoor is het wendbaarder en wordt de continuïteit van een bedrijf van binnenuit bepaald in plaats van afhankelijk te zijn van de omstandigheden. Dit maakt een bedrijf waardevoller voor investeerders of bij verkoop.

Benieuwd welke zaken je goed geregeld moet hebben als bedrijf om wendbaar te zijn, lees dan hier verder.

 

Jouw bedrijf is nooit te klein om MERK-waardig & wendbaar te zijn!

Meer weten over Renate Manders SMP

Meer nieuws

Kies je groeistrategie nooit op gevoel

In dit artikel leg ik uit waarom je je groeistrategie nooit alleen op gevoel moet kiezen, hoe je komt tot een betere keuze. Voordeel is d...

De strategisch marketeer is de dirigent van het marketingorkest

Als je je potentieel wil verzilveren, loont een strategisch marketeer als dirigent.

Valkuil bij productontwikkeling

Je vergeet je eigen kracht toe te voegen aan je idee

Interessant? De volgende blog ook lezen?


 

Meld je aan voor de blog alert en mis geen enkele blog meer.

Renate Manders SMP
Strategische Marketeer

06 390 723 73 Renate@mindformarketing.nl Maandag t/m vrijdag van 09:00 tot 17:00