Coolblue, het voorbeeld van een MERK-waardig bedrijf
In dit artikel vertel ik waarom Coolblue zo goed voorbeeld is van een MERK-waardig bedrijf aan de hand van de geschiedenis van dit bedrijf. Hierdoor zie je wat het effect is van een heldere visie, doel en consistent en consequent bouwen vanuit je merkwaarden en wat het je als bedrijf brengt.
Als strategisch marketeer ben ik fan van Coolblue. Dit bedrijf heeft van kleins af aan hun merk hebben gebruikt als fundament in de bedrijfsvoering. Ze zijn ook heel open en vertellen veel over wat er achter de schermen gebeurt.
Het start voor de doorbraak bij het grote publiek
Marketingbedrijf van het jaar zonder marketingbudget
En laten we eerlijk zijn: als je url. Laptopshop.nl is. Daar regelmatig het woord laptop op staat, omdat je zoveel verschillende laptops en laptopaccessoires aanbied. Dan is het niet gek dat Google je heel relevant vindt voor iemand die het woord laptop in typt.
In 2012 bestaat Coolblue al twaalf jaar. In dezelfde pitch blikt Zwart terug op zijn studententijd toen hij Coolblue starten samen met drie andere studenten. Ze hadden zichzelf twee doelen gesteld:
- Veel geld verdienen
- Een voorbeeld bedrijf zijn voor andere bedrijven op het gebied van obsessieve focus op klantentevredenheid. Vanuit het idee: tevreden klanten komen terug en tevreden klanten bevelen je aan bij anderen. Dit is te meten in de NPS (net promotor score). Ze wilde hierop beter scoren dan hun concurrenten.
In 2012 groeide ze hiermee met 50%. Tot op de dag van vandaag merk je aan alles de focus op de klantentevredenheid.
Merkwaarden geïntegreerd in de bedrijfscultuur
"Onze cultuur is ons succes. Begonnen als vriendenclub, nog steeds een vriendenclub. Eéntje van slimme, ondernemende vakidioten. Het is belangrijk dat iedereen begrijpt waarom we dingen doen zoals we ze doen. Dat iedereen onze cultuur omarmt. En onze waarden consistent uitdraagt.
Dit zijn onze merkwaarden. Ze beschrijven wie we zijn en waar we voor staan. Wat ons verbindt en hoe we met elkaar omgaan."
- het geeft duidelijkheid richting medewerkers;
- het is makkelijker om zaken uit te besteden als management;
- het is makkelijker om MERK-waardige mensen aan te nemen;
- het geeft onderbouwing voor je besluiten;
- het geeft handvatten hoe je dingen nu typisch van je bedrijf maakt;
- het maakt zaken en beslissingen toetsbaar.
Meer lezen over de toegevoegde waarde van merkwaarden en een helder bedrijfsidentiteit:
- Het belang van bedrijfsidentiteit
- Voordelen als je kernwaarden gelijk zijn aan je merkwaarden
- Merk- en kernwaarden samenvoegen
- Merkwaarden, bedrijfscultuur en strategie: één logisch geheel
Meer leren over de implementatie van merkwaarden in jullie organisatie:
- Zo maak je jullie producten MERK-waardig
- Samenwerken vanuit gemeenschappelijke (merk)waarden werkt
- MERK-waardige processen zijn de voorloper van MERK-waardig gedrag
- Vanuit merkwaarden naar een MERK-waardig verhaal
Meer leren over de kracht van merkwaarden om jullie bedrijf wendbaar en toekomstbestendig te maken:
Over Mind for Marketing
Vanuit Mind for Marketing helpen we ondernemers hun bedrijf te leiden op een wendbare en toekomstbestendige manier richting de visie die zij voor ogen hebben. Volg ons op LinkedIn voor meer gratis tips en advies.
Over Renate Manders
Renate Manders is de oprichter van Mind for Marketing. Ze coacht ondernemers bij het realiseren van hun ambities. Met haar strategische én praktische aanpak maakt ze samen met de rest van het team bedrijven wendbaar en klaar voor de toekomst. Als Register Businesscoach en Senior Marketing Professional kent ze het geheim van duurzaam succes. Op LinkedIn deelt ze in een maandelijkse nieuwsbrief concrete tips om de wendbaarheid van je organisatie te vergroten.
Interessant? De volgende blog ook lezen?
Meld je aan voor de blog alert en mis geen enkele blog meer.

Renate Manders SMP
Strategische Marketeer