Samenwerken vanuit gemeenschappelijke (merk)waarden werkt

merkwaarden businesscoach bedrijfsidentiteit

In dit artikel leg ik uit waarom het makkelijker of beter samenwerkt met mensen en bedrijven die gedeeltelijk dezelfde merk-waarden hebben. Het scheelt tijd, geld en vooral heel veel frustratie en energie als je hier voorafgaand aan de samenwerking op let bij de keuze.

Kies je vanuit je merkwaarden of vanuit gemak

Recentelijk stelde ik bij een klant haar merkwaarden vast. Ze heeft een behoorlijke drive en verwacht op niet al te lange termijn medewerkers aan te moeten nemen. Ik legde haar een dilemma voor: een nieuwe medewerker kiezen die de benodigde kennis heeft, maar eigenlijk niet goed past vanuit de merkwaarden of een nieuwe medewerker kiezen die past vanuit haar merkwaarden en de vaardigheden heeft die daarbij horen, maar niet voldoende kennis heeft. Het is eigenlijk kiezen tussen een snelle korte termijn oplossing of een lange termijn oplossing.

Degene met de kennis kan snel zelfstandig aan de slag en verlaagd direct de werkdruk, maar er zullen essentiële details in de werkwijze anders zijn waardoor de klant niet de ervaring krijgt die je graag wilt. Veel van dit soort medewerkers en je merkbeleving is niet hetgeen je beoogde en het is continu een strijd om de juiste merkbeleving over te brengen op klanten.

Degene die wel past qua merkwaarden, zal wel de juiste merkbeleving overbrengen. Alleen zul je tijd, geld en energie moeten investeren om de kennis op het gewenste niveau te brengen. Daarbij heb je waarschijnlijk niet alleen ‘je ideale kandidaat’ voor de functie, maar ook een loyale werknemer omdat de werkwijze en de sfeer bij hem of haar past.

Als je als bedrijf een duidelijke drijfveer hebt wat je sociaal maatschappelijk wilt betekenen voor de wereld en je maakt deze wereldkundig dan kun je medewerkers vinden die hierbij passen. Hiermee geef je medewerkers en soms ook business partners de mogelijkheid om bij te dragen aan iets wat ze belangrijk vinden. Dan komen ze niet werken omdat het moet, maar omdat ze graag willen. Het wordt dan makkelijker om het beste van zichzelf te geven.

Het voordeel voor kleine ondernemers is dat hun eerste medewerkers hierdoor niet alleen veel toewijding hebben voor hun werk en werkgever, maar dat ze graag willen meedenken hoe ze de gezamenlijke visie willen realiseren.

Omgekeerd kom ik het ook vaak tegen. Regelmatig vragen ondernemers in het gesprek met mij zich hardop af waarom de samenwerking met een bepaalde leverancier niet werkt. Vaak heeft zo’n ondernemer het gevoel dat hij niet goed begrepen wordt door de leverancier en dat hierdoor het gewenste resultaat niet wordt behaald. Dit kost tijd omdat er meer overleg nodig is. Het kost energie want de samenwerking gaat niet vanzelf en het kost geld als de samenwerking gestopt moet worden omdat het gewenste resultaat uitblijft en een nieuwe samenwerking met een andere leverancier opgestart wordt. Mijn standaard vraag is dan: denken de leverancier en jij hetzelfde over zaken die je belangrijk vindt? Dan pak ik de merkwaarden van de ondernemer erbij en dan wordt vaak gelijk duidelijk waarom het niet werkt. Er is dan altijd een cruciaal punt waarbij de leverancier een andere insteek of waarde heeft dan de ondernemer. Als dit helder is, is ook duidelijk wat de beste vervolgstap is. Altijd het gesprek aan gaan met elkaar, soms om afscheid te nemen van elkaar, soms om te kijken of het voor de leverancier mogelijk is om hier aan tegemoet te komen.

 

Samenwerken vanuit merkwaarden helpt:

  • om je juiste klantbeleving te krijgen vanuit natuurlijk MERK-waardig gedrag van je medewerkers
  • medewerkers aan te trekken die graag bij je willen werken om datgene wat je sociaal maatschappelijk wilt betekenen
  • door je als ondernemer te omringen met mensen die bij willen dragen en mee willen denken om je visie te realiseren.

Let wel op: dezelfde gemeenschappelijke waarden wil niet zeggen dat je allemaal dezelfde type personen aan moet nemen. Daar mag juist diversiteit in zitten zodat ieder zijn eigen kwaliteiten heeft en je zo elkaar versterkt.

 

Merkwaarden is meer dan alleen iets om je marketingcommunicatie aan op te hangen. Juist in het fundament voor je bedrijf levert het meerwaarde. Hier meer over weten lees dan eens de volgende artikelen:

Ik wil een MERK-waardig bedrijf

Over Mind for Marketing

Vanuit Mind for Marketing helpen we ondernemers hun bedrijf te leiden op een wendbare en toekomstbestendige manier richting de visie die zij voor ogen hebben. Volg ons op LinkedIn voor meer gratis tips en advies.

Over Renate Manders

Renate Manders is de oprichter van Mind for Marketing. Ze coacht ondernemers bij het realiseren van hun ambities. Met haar strategische én praktische aanpak maakt ze samen met de rest van het team bedrijven wendbaar en klaar voor de toekomst. Als Register Businesscoach en Senior Marketing Professional kent ze het geheim van duurzaam succes. Op LinkedIn deelt ze in een maandelijkse nieuwsbrief concrete tips om de wendbaarheid van je organisatie te vergroten.

Meer lezen

Zo organiseer je innovatie in jouw bedrijf

Innovatie is een van de elementen die je vanuit een wendbare organisatie moet...

Innovatie businesscoach wendbaarheid

Stimuleren van leiderschap in je organisatie

Persoonlijk leiderschap maakt Rob zijn bedrijf wendbaarder

businesscoach wendbaarheid

Dynamische strategie: iets voor jouw onderneming?

Dynamische strategie is voor mij de manier waarop ik continu op het scherpst ...

businesscoach wendbaarheid strategieproces

Zelf aan de slag met wendbaarheid?

 

Schrijf je in en ontvang maandelijks concrete tips.

Renate Manders SMP RBC
Strategisch partner voor ondernemers

06 390 723 73 Renate@mindformarketing.nl Maandag t/m vrijdag van 09:00 tot 17:00