21 augustus 2020

Samenwerken vanuit gemeenschappelijke (merk)waarden werkt

In dit artikel leg ik uit waarom het makkelijker of beter samenwerkt met mensen en bedrijven die gedeeltelijk dezelfde merk-waarden hebben. Het scheelt tijd, geld en vooral heel veel frustratie en energie als je hier voorafgaand aan de samenwerking op let bij de keuze.

Kies je vanuit je merkwaarden of vanuit gemak

Recentelijk stelde ik bij een klant haar merkwaarden vast. Ze heeft een behoorlijke drive en verwacht op niet al te lange termijn medewerkers aan te moeten nemen. Ik legde haar een dilemma voor: een nieuwe medewerker kiezen die de benodigde kennis heeft, maar eigenlijk niet goed past vanuit de merkwaarden of een nieuwe medewerker kiezen die past vanuit haar merkwaarden en de vaardigheden heeft die daarbij horen, maar niet voldoende kennis heeft. Het is eigenlijk kiezen tussen een snelle korte termijn oplossing of een lange termijn oplossing.

Degene met de kennis kan snel zelfstandig aan de slag en verlaagd direct de werkdruk, maar er zullen essentiële details in de werkwijze anders zijn waardoor de klant niet de ervaring krijgt die je graag wilt. Veel van dit soort medewerkers en je merkbeleving is niet hetgeen je beoogde en het is continu een strijd om de juiste merkbeleving over te brengen op klanten.

Degene die wel past qua merkwaarden, zal wel de juiste merkbeleving overbrengen. Alleen zul je tijd, geld en energie moeten investeren om de kennis op het gewenste niveau te brengen. Daarbij heb je waarschijnlijk niet alleen ‘je ideale kandidaat’ voor de functie, maar ook een loyale werknemer omdat de werkwijze en de sfeer bij hem of haar past.

Als je als bedrijf een duidelijke drijfveer hebt wat je sociaal maatschappelijk wilt betekenen voor de wereld en je maakt deze wereldkundig dan kun je medewerkers vinden die hierbij passen. Hiermee geef je medewerkers en soms ook business partners de mogelijkheid om bij te dragen aan iets wat ze belangrijk vinden. Dan komen ze niet werken omdat het moet, maar omdat ze graag willen. Het wordt dan makkelijker om het beste van zichzelf te geven.

Het voordeel voor kleine ondernemers is dat hun eerste medewerkers hierdoor niet alleen veel toewijding hebben voor hun werk en werkgever, maar dat ze graag willen meedenken hoe ze de gezamenlijke visie willen realiseren.

Omgekeerd kom ik het ook vaak tegen. Regelmatig vragen ondernemers in het gesprek met mij zich hardop af waarom de samenwerking met een bepaalde leverancier niet werkt. Vaak heeft zo’n ondernemer het gevoel dat hij niet goed begrepen wordt door de leverancier en dat hierdoor het gewenste resultaat niet wordt behaald. Dit kost tijd omdat er meer overleg nodig is. Het kost energie want de samenwerking gaat niet vanzelf en het kost geld als de samenwerking gestopt moet worden omdat het gewenste resultaat uitblijft en een nieuwe samenwerking met een andere leverancier opgestart wordt. Mijn standaard vraag is dan: denken de leverancier en jij hetzelfde over zaken die je belangrijk vindt? Dan pak ik de merkwaarden van de ondernemer erbij en dan wordt vaak gelijk duidelijk waarom het niet werkt. Er is dan altijd een cruciaal punt waarbij de leverancier een andere insteek of waarde heeft dan de ondernemer. Als dit helder is, is ook duidelijk wat de beste vervolgstap is. Altijd het gesprek aan gaan met elkaar, soms om afscheid te nemen van elkaar, soms om te kijken of het voor de leverancier mogelijk is om hier aan tegemoet te komen.

 

Samenwerken vanuit merkwaarden helpt:

  • om je juiste klantbeleving te krijgen vanuit natuurlijk MERK-waardig gedrag van je medewerkers
  • medewerkers aan te trekken die graag bij je willen werken om datgene wat je sociaal maatschappelijk wilt betekenen
  • door je als ondernemer te omringen met mensen die bij willen dragen en mee willen denken om je visie te realiseren.

Let wel op: dezelfde gemeenschappelijke waarden wil niet zeggen dat je allemaal dezelfde type personen aan moet nemen. Daar mag juist diversiteit in zitten zodat ieder zijn eigen kwaliteiten heeft en je zo elkaar versterkt.

 

Merkwaarden is meer dan alleen iets om je marketingcommunicatie aan op te hangen. Juist in het fundament voor je bedrijf levert het meerwaarde. Hier meer over weten lees dan eens de volgende artikelen:

Meer nieuws

Kies je groeistrategie nooit op gevoel

In dit artikel leg ik uit waarom je je groeistrategie nooit alleen op gevoel moet kiezen, hoe je komt tot een betere keuze. Voordeel is d...

Personal coach, business coach of marketing coach?

Wat heb je nodig als je een onderneming start en een andere kant op wilt gaan met je onderneming? Eén van die dingen is afstand nemen va...

8 Essentiële punten voor innovatie

Acht essentiële punten die geheel of gedeeltelijk aanwezig zijn bij elke grote onderneming die excelleert op het gebied van product-, pr...

Interessant? De volgende blog ook lezen?


 

Meld je aan voor de blog alert en mis geen enkele blog meer.

Renate Manders SMP
Strategische Marketeer

06 390 723 73 Renate@mindformarketing.nl Maandag t/m vrijdag van 09:00 tot 17:00