Dit heb je nodig voor een wendbare organisatie
Met een wendbare organisatie wordt bedoeld een organisatie die in staat is in te spelen op veranderingen. In dit artikel wordt ingegaan wordt een overzicht gegeven welke zaken je allemaal goed georganiseerd moet hebben om dit ook in de praktijk te realiseren. Per onderdeel zijn er losse verdiepende artikelen geschreven, die praktische tips geven hoe je dit in je organisatie kan realiseren.
Toekomstgericht: Schaalbaar en wendbaar
1. Een heldere visie
2. Een MERK-waardig bedrijf
Een merk begint met het ontdekken van je identiteit als bedrijf, waarom besta je, wat zijn je kernwaarden, je klantbelofte, onderscheidend vermogen en je kerncompetentie. Het belangrijkste is als je hem hebt ontdekt dat je hem bewust en continu blijft integreren in alle activiteiten, processen en gedrag van je medewerkers, zodat je bedrijf MERK-waardig is in alle bedrijfsprocessen en medewerkers MERK-waardig gedrag vertonen. Doe dit op zo’n consistente manier dat het herkenbaar wordt voor je doelgroep. Zorg vervolgens voor mentale beschikbaarheid van je merk door continue te werken aan het creëren van opvallende, onderscheidende herinneringsassociaties, zodat je doelgroep aan jouw merk denkt als ze behoefte hebben aan je categorie. Ik vind Coolblue hier een mooi voorbeeld van.
3. Continue focus op de klant
4. Externe gerichte medewerkers
5. Digitaal gedreven bedrijfsprocessen
Technologie gaat met name over hoe breng je technologische ontwikkelingen vanuit de markt in de organisatie. Wendbare organisaties zijn over het algemeen digitaal gedreven organisaties, omdat zij zich bewust zijn dat digitalisering van bedrijfsprocessen efficiënter en klantgerichter zijn. Daarnaast leidt het tot een betere interne en externe communicatie en tal van andere processen. De keuzes die op dit gebied worden gemaakt zijn cruciaal voor de snelheid waarmee je in kan spelen op (onverwachte) ontwikkelingen. Deze hebben ook impact op je organisatie, cultuur, medewerkers en expertise die nodig is in je organisatie.
6. Continue innovatie: verbeteren én vernieuwen
Niet alleen je digitalisering is cruciaal voor de wendbaarheid. Ook de manier hoe innovatie is geregeld in je organisatie. Relevante externe ontwikkelingen en veranderingen in de behoefte van je klanten zijn belangrijke bronnen om te gaan vernieuwen. Dit kan in allerlei vormen: verbeteren, experimenteren, vernieuwing toevoegen aan bestaande producten of dienstverleningen of hele nieuwe producten of diensten aanbieden. Door innovatie goed te organiseren en een helder proces in je organisatie te creëren, schakel je op tijd de juiste expertise in of start je samenwerkingen op, maar zit je ook aan het stuur als het gaat om het tijdstip waarop je nieuwe product of dienst wordt geïntroduceerd in de markt. Vaak is de timing bepaald voor het succes of falen van je innovatie. In een eerdere blog ging ik hier al eens op in op basis van een artikel van McKinsey over de effecten van continu innovatie.
7. Stel regelmatig je business model ter discussie
Vanuit je externe gerichtheid zie je andere business modellen in andere markten opduiken. Verdiep je minstens één keer per jaar in deze business modellen en vraag je met elkaar af, er komt een nieuwe partij op de markt met één van deze business modellen:
- Hoe zou het dan in elkaar zitten?
- Hoe voegt het waarde toe aan de klant?
- Is het mogelijk? Zo, ja wat is er nodig? Zo nee, waarom nu (nog) niet?
- Wat kunnen wij hiervan leren?
- Kunnen wij ons business model verbeteren met deze inzichten?
- Is het nodig om ons business model te veranderen / om te gooien om een concullega voor te zijn?
Dit houdt je scherp op je huidige business en processen. Waar zit de toegevoegde waarde en wat kan er verbetert of verandert worden. Dit betekent ook dat hieruit veranderingen in de organisatie of in processen kunnen plaatsvinden. Flexibiliteit in je processen is hierbij belangrijk.
8. Continue strategie is noodzakelijk
Niet één keer per jaar de strategie vaststellen, maar continue (maandelijks) inspelen op hetgeen om je heen gebeurt. Door continue als management vast te stellen wat de speerpunten en bijbehorende prioriteiten zijn. Aan de prioriteiten horen middelen gekoppeld te zijn zodat het niet alleen bij denken blijft maar ook plannen worden uitgevoerd. Het is spannend om continu en snel te beslissen. Projecten die een maand geleden prioriteit hadden on-hold te zetten, omdat er iets in de markt gebeurt (zoals het Corona-virus) waardoor de prioriteiten verandert zijn en de resources ingezet worden op andere projecten en plannen die nu prioriteit hebben. Het betekent een goede visie op zaken die op korte termijn van belang zijn, maar de lange termijn projecten niet uit het oog verliezen en zorgen dat zij niet ondergesneeuwd worden door de waan van de dag. Het vergt ook het nodige van de communicatie met de medewerkers van de projecten en hun flexibiliteit.
9. Managers die zeer goede soft-skills hebben
De kwaliteit van het management is belangrijk om alles voor elkaar te krijgen. Niet alleen in het formuleren van hun visie, maar ook het lef om de noodzakelijke beslissingen te nemen. Hun communicatievaardigheden om beslissingen toe te lichten en begrip en draagvlak te creëren voor deze beslissingen, medewerkers te ondersteunen in hun flexibiliteit en te motiveren. Dit geldt dus niet alleen voor het top-management, maar voor alle managers in de organisatie.
10. MERK-waardige en flexibele teams en organisatie
11. Wendbaarheidsniveau
Alle elementen samen bepalen je wendbaarheid. Het is niet altijd nodig om je hele organisatie wendbaar te maken, noch dat alle medewerkers continu flexibel zijn. Soms kun je delen van bedrijfsprocessen als blokken in je organisatie verschuiven, waardoor je als organisatie toch wendbaar bent, zonder dat er een hoge flexibiliteit van de medewerkers wordt verwacht. Soms wordt wendbaarheid gerealiseerd in een organisatie door zich te richten op product-marktcombinaties. De focus ligt dan op snel en makkelijk middelen te kunnen herverdelen als een bepaalde markt minder aantrekkelijk wordt. En soms ligt de focus van de wendbaarheid op operationeel niveau. Dit is vooral zo bij bedrijven die een operational excellence strategie op na houden. De verschillende niveaus hebben een verschillende complexiteit.
Complex, maar de moeite waard
Bij het onderneming wendbaar maken komt nogal wat kijken. Het is complex door de vele onderliggende verbindingen vanuit de verschillende elementen naar elkaar. Net als bij MERK-waardigheid van een organisatie is het makkelijker om hier mee te starten in een nog relatief klein en jong bedrijf dan binnen een grote bestaande organisatie. Door bewust te zijn wat er nodig is om wendbaar te zijn, denk je wat dieper na over processen, digitalisering en teams, daag je je medewerkers en organisatie continu uit, ben je continu strategisch en praktisch bezig. Als je niet alleen focust op de schaalbaarheid van je organisatie maar ook op de wendbaarheid, vergroot je je slag- en veerkracht van je organisatie en bouw je aan een toekomstbestendig bedrijf.
HOE WENDBAAR IS JOUW BEDRIJF?
Jouw bedrijf is nooit te klein om MERK-waardig & wendbaar te zijn!
Meer weten over Renate Manders SMPInteressant? De volgende blog ook lezen?
Meld je aan voor de blog alert en mis geen enkele blog meer.

Renate Manders SMP
Strategische Marketeer