04 februari 2021

Zo organiseer je innovatie in jouw bedrijf

Innovatie is een van de elementen die je vanuit een wendbare organisatie moet regelen in je organisatie. Zo organiseer je innovatie in jouw bedrijf!

Innovatie in je organisatie te organiseren: heb jij hier aan gedacht?

Innovatie is een van de elementen die je vanuit een wendbare organisatie moet regelen in je organisatie. Meer weten over de valkuilen bij het werkelijk ontwikkelen van producten? Download dan mijn gratis e-book.
Nu sta ik vooral stil welke randvoorwaarden ervoor zorgen dat er ruimte is voor innovatie in je organisatie.  

Innovatie is in twee aspecten te verdelen: verbetering en vernieuwing. Verbetering is het uitgangspunt dat je een bestaande product of dienst verbetert. Dit kan zowel aan de kant van de klant zijn, meer waarde toevoegen als meer efficiënter produceren. Vernieuwing is het bedenken van iets compleet nieuws. Om een toekomstbestendige organisatie te creëren dient een bedrijf op beide actief te zijn.  Hiervoor zijn wel aparte teams nodig, omdat er hele andere vaardigheden gevraagd worden om verbetering te realiseren of een nieuw product te ontwikkelen. In sommige grote organisaties zijn beiden helemaal uit elkaar getrokken in aparte business units.  

Als kleine ondernemer is dat vaak niet mogelijk. Wel is het belangrijk om te realiseren welke medewerkers beter op basis van een bestaand product een verbeterde versie kunnen ontwikkelen en wie het liefst vanuit niets start met een idee en dat weet te ontwikkelen tot een waardevolle dienst en alles onderweg ter discussie stelt.  

Daarnaast is het belangrijk om of medewerkers helemaal vrij te maken voor innovatie (voor een bepaalde periode) of een deel van hun tijd continu beschikbaar te maken. 

Vaak zijn er meerdere projecten naast elkaar nodig. Vanuit alle projecten wil je namelijk het meest kansrijke project kiezen waar je tijd, geld en energie in steekt. Portfoliomanagement van alle projecten is daarom belangrijk om te zorgen dat er focus en vooruitgang is op de juiste projecten. Hierbij behoort de externe gerichtheid (link naar artikel externe gerichtheid) in de organisatie goed op orde te zijn om er voor te zorgen dat je de juiste prioriteiten kan stellen. Ook de time-to-market is belangrijk om hierin in de gaten te houden. Dus een goed slagvaardig proces in de organisatie zorgt dat je snel kan inspelen op onverwachte ontwikkelingen in de markt.  

Daarnaast is het belangrijk om voor jezelf de keuze te maken of je de first mover bent of de fast follower. Als eerste loop je de meeste risico’s, maar als je kapitaalkrachtig bent om direct een enorme impact te hebben, maak je het de concurrentie daarna ook heel lastig. Een fast follower heeft de nodige voordelen. Je kan bijvoorbeeld kijken hoe de doelgroep reageert op het product en eventueel nog wat laatste aanpassingen doen of andere nuances in het communicatie leggen. Als de first mover niet kapitaalkrachtig is en daardoor minder budget aan zijn marketing campagne kan besteden, kun je sneller bekendheid voor jouw product genereren door jouw marketing campagne.  

Binnen Mind for Marketing ben ik bijvoorbeeld zowel bezig met product verbetering in bestaande producten als nieuwe productontwikkeling om tot een completer portfolio te komen voor mijn klanten. Er lopen altijd een aantal initiatieven door elkaar. Dit lijkt complex. Maar door goed prioriteiten te stellen, lukt het om op beide vlakken waardevolle stappen te zetten. Om te zorgen dat er geen wildgroei aan producten ontstaat, wordt er ook geregeld een aantal producten geschrapt. Zo ben ik zowel bezig met de korte termijn, mijn huidige omzet en rendement, als de lange termijn, het realiseren van mijn visie en zo een toekomstbestendig bedrijf aan het opbouwen.  

Renate Manders Lybeer SMP | De business coach met een Mind for Marketing voor ambitieuze ondernemers

Hiermee samen aan de slag

Jouw organisatie direct wendbaarder maken? Mind for Marketing zorgt ervoor.  

Meer nieuws

Waarom je samen harder groeit dan alleen

In dit artikel leg ik uit wat het nut is van coaches binnen met name bedrijven. Ook wel adviseurs of consultants genoemd.

8 tips om direct te starten met dynamisch strategieproces

Als strategisch marketeer ben ik me continu bewust van de veranderingen om me heen. Toen ik in 2018 een artikel van Mc Kinsey tegenkwam o...

Valkuil bij productontwikkeling

Klanten kunnen makkelijk switchen

Interessant? De volgende blog ook lezen?


 

Meld je aan voor de blog alert en mis geen enkele blog meer.

Renate Manders SMP
Strategische Marketeer

06 390 723 73 Renate@mindformarketing.nl Maandag t/m vrijdag van 09:00 tot 17:00