28 januari 2021

Dynamische strategie: iets voor jouw onderneming?

Dynamische strategie is voor mij de manier waarop ik continu op het scherpst van de snede kan beslissen wat het beste is voor mijn bedrijf. Iets voor jullie?

Dynamisch strategieproces als navigatiesysteem om je doelen te realiseren

Als kleine ondernemer werk ik hard in mijn bedrijf, aan mijn bedrijf en voor mijn bedrijf. Het voelt als behoorlijk wat ballen om in de lucht te houden. En dan heb ik nog niet over privé. Ik weet hoe belangrijk alle drie de ballen zijn, vanuit mijn eigen expertise. Maar zelfs dan is het nog lastig om de balans tussen deze ballen te vinden. 

Ik zie veel ondernemers om me heen, die graag focussen op wat ze het liefste doen: in hun bedrijf werken met klanten en met medewerkers datgene doen waar ze goed in zijn. Ze zijn zich ook bewust dat er voor het bedrijf gewerkt moet worden, acquisitie, sales, marketing, relaties onderhouden en administratie. Dit doen ze vaak al wat minder graag. Aan het bedrijf werken ze vaak één keer per jaar. Dan maken ze weer globale plannen voor de komende jaren en specifiek voor het komende jaar. Plannen die maar al te vaak onder een stapel papier verdwijnen en gedurende het jaar steeds minder vaak op tafel komen. Zonde! Er is vaak veel tijd in geïnvesteerd om het plan te maken en vervolgens neemt de waan van de dag het over. Ook bij grote ondernemingen zie je dit trouwens nog al te vaak gebeuren. 

Zo kan het ook!

Ik ben gestopt om zo te werken. Ik ben op zoek gegaan naar een manier waarop ik continu op het scherpst van de snede kan beslissen wat het beste is voor mijn bedrijf.  

Om te weten wat het beste is voor mijn bedrijf heb ik wel een heldere stip nodig op de horizon. Dus ik heb me wel verdiept in mijn visie: Wat wil ik nu op lange termijn met Mind for Marketing voor deze wereld betekenen? Hoe kan dat er uitzien? Welke grote mijlpalen kom ik onderweg tegen om die visie te realiseren? 

Voor Mind for Marketing is dit een landelijke organisatie van specialisten die op basis van hun eigen merkwaarden, ideale doelgroep en expertise andere ondernemers helpen op een MERK-waardige, toekomstgerichte en bovenal waardevolle manier om hun visie te realiseren. Dat puntje op de horizon is nu nog heel ver weg, maar het beeld is scherp. Ik kan het je omschrijven alsof we er naast staan. Onderweg hiernaartoe zijn er een aantal mijlpalen, die ik voor mezelf heb gedefineerd. 

Mijn focus ligt op het behalen van de eerste mijlpaal, maar altijd met het blik op mijn visie. De mijlpaal heb ik concreet gemaakt met een aantal kpi’s. Successen moet je immers vieren. Zodat we vandaaruit naar de volgende mijlpaal kunnen gaan.  

Ik gebruik geen vooruit geplande weg naar de doelen. Ik weet wat en wie ik nodig heb om de doelen te bereiken en ga samen met hun op weg. Door te ervaren wat er wel en niet werkt en daarop in te spelen bereiken we het doel. Dat betekent soms stoppen en omdraaien en soms kan je vol gas doorrijden.  

Ook sta je open voor sluiproutes waardoor je ineens een stuk verder bent om je visie te realiserenDeze manier van werken maakt je flexibel om in te spelen op de omgeving. Dat betekent wel dat je bewust moet zijn van de omgeving. Oftewel je externe gerichtheid van je organisatie moet op orde zijn.  

Om te voorkomen dat je te lang doorrijdt op een weg die niet werkt of zo vol gas rijdt dat je onderweg van alles verliest, is regelmatig pauze belangrijk. Dat doe ik maandelijks. Maandelijks sta ik stil bij hetgeen ik heb gedaan, wat het heeft bijgedragen aan het realiseren van mijn visie, waarmee ik moet stoppen en wat er in de omgeving gebeurt waar ik op in kan spelen om te zorgen dat ik mijn mijlpaal bereik. Dat zorgt voor projecten, zoals de ontwikkeling van een e-book, een vernieuwen van een bepaald product, soms zelfs mijn hele business model onder de loep nemen. Die worden ingepland en uitgevoerd. Hierbij is het continu keuzes maken wat het meeste bijdraagt en daarmee de meeste prioriteit heeft. Het aantal uur dat ik hiervoor beschikbaar heb, is immers beperkt.  

Past dit bij jouw bedrijf?

Ben jij een ambitieuze ondernemer en wil jij graag op deze manier werken om jouw visie te realiseren? Neem dan contact op! Ik leg je graag uit hoe je dit doet. 

Daar wil ik meer over weten

Meer nieuws

Daarom voeg je merk- en kernwaarden samen

Daarom voeg je merk- en kernwaarden samen tot één set waarden voor je bedrijf. Van binnen naar buiten en van buiten naar binnen hetzelfde...

Als kernwaarden en merkwaarden niet hetzelfde zijn, mis je deze voordelen!

Je hebt aparte kernwaarden en daarnaast merkwaarden. Dan maak je het jezelf vaak onnodig moeilijk. Lees de voordelen zijn als je merk- en...

Valkuil bij productontwikkeling

Je oplossing sluit niet aan bij hoe je doelgroep succes meet

Interessant? De volgende blog ook lezen?


 

Meld je aan voor de blog alert en mis geen enkele blog meer.

Renate Manders SMP
Strategische Marketeer

06 390 723 73 Renate@mindformarketing.nl Maandag t/m vrijdag van 09:00 tot 17:00