04 september 2020

Je business model jaarlijkse reviewen

Je business model staat. Het is belangrijk om deze minimaal één keer per jaar goed tegen het licht aan te houden. Zo blijf je concurrenten voor. Maar hoe doe je dat nu? Dat leggen we je stapsgewijs uit in deze blog.

Zo review je jouw businessmodel

Als je het reviewen van je businessmodel op de agenda zet, is het natuurlijk ook belangrijk om een goede invulling aan dit punt te geven.  Dit heb je nodig om van start te kunnen gaan:

  • Een multidisciplinair team vanuit alle onderdelen van je organisatie.Geen multidisciplair team in je organisatie? Zoek business partners die mee willen denken. Denk aan leveranciers, klanten, bevriende ondernemers of je SPOT-team. Zo breng je diversiteit van kennis en ervaring aan.
  • Zorg dat alle betrokkenen vooraf weten wat het  Business Model Canvas is. Zo spreekt iedereen dezelfde taal en weet wat de bedoeling is.   

Gezamenlijk doorloop je de volgende stappen:  

Stap 1: pak je oude Business Model Canvas erbij 

Loop er gezamenlijk nog een keer door heen. Zorg dat iedereen de essentie ziet en begrijpt, zodat de onderlinge relaties in het team duidelijk worden.  

Stap 2: analyseer de invloed van de omgeving op jullie huidige businessmodel 

Analyseer met elkaar de business model omgeving. Denk hierbij aan kerntrends, branchekrachten, marktkrachten en macro-economische krachten. Doe dit voorafgaand aan de bijeenkomst. Tijdens het gezamenlijke overleg leg je de uitkomsten van ieder bij elkaar en focus je op het formuleren van de vragen die hieruit naar voren komen.

Stap 3: formuleer een aantal aangepaste businessmodellen 

Beantwoord de vragen van de vorige stap en bekijken welke aanpassing hiervoor nodig is op je businessmodel. Hierdoor ontstaan er waarschijnlijk een aantal aangepaste businessmodellen die een deel van de vragen beantwoorden. Leg deze opties naast het bestaande Business Model Canvas. 

Stap 4: onderzoek een aantal scenario’s 

Doe dit door andere businessmodellen erbij te pakken, zoals een abonnement op het verkopen van producten in plaats van producten verkopen (product-as-a-service), een platform organisatie (bijvoorbeeld Airbnb of Uber) en een Freemium-organisatie (bijvoorbeeld Spotify). Via Google en YouTube kun je voorbeelden vinden hoe het Business Model Canvas van deze bedrijven eruitziet.  

Probeer volgens het onderliggende model toe te passen in jouw business. Wat kan makkelijk? Waar loop je vast? Brainstorm met elkaar om hier een oplossing voor te vinden. Essentieel is de serieuze mindset om dit businessmodel te laten slagen. Zie het als een start-up; daarbij zal de ondernemer er ook alles aan doen om zijn businessmodel te laten werken.  

Deze laatste stap verkleint de blinde vlek in je onderneming. Soms lijken dingen van een afstandje onmogelijk. Maar als je er met elkaar met een frisse blik en positieve mindset naar kijkt, is er vaak meer mogelijk dan dat je vooraf had gedacht!  

Uit deze optie volgt mogelijk nog een nieuw Business Model Canvas.  

Stap 5: kies welk businessmodel je verder gaat ontwikkelen 

Dit doe je door de opties langs keuzecriteria te leggen. Zoals: wat is het risico, groeipotentieel, waarschijnlijkheid dat de markt ontwikkelt zoals je dat nu ziet. Het is ook mogelijk dat je uiteindelijk voor twee opties kiest voor de korte termijn optimalisatie van het huidige businessmodel. Voor de lange termijn kun je onderzoeken of een innovatief businessmodel echt haalbaar is.   

Stap 6: formuleer actiepunten

Maak de aanpassingen concreet en implementeer ze in de organisatie. Hiervoor maak je een actieplan. Mogelijk dat er nog zaken voor een ander model verder uitgezocht moeten worden of dat er een goed verdedigingsplan gemaakt moet worden. Van alle losse eindjes van deze sessie maak je een actielijst. Vergeet niet te vermelden wie verantwoordelijk is voor wat. En wanneer de concrete actiepunten opgevolgd moeten zijn, en hoe dit in de groep gedeeld of gecommuniceerd wordt. 

 

Tips om dit proces tot een goed einde te brengen 

  • Zorg voor een multidisciplinair projectteam.   
  • Goede voorbereiding scheelt veel tijd tijdens de sessie en verhoogt de kwaliteit.  
  • Zorg voor duidelijke spelregels aan het begin van de bijeenkomst. Benadruk dat iedereen gelijk is in deze bijeenkomst en het belangrijk is dat mensen zeggen wat ze denken om tot de beste uitkomst te komen.   
  • Als management voeg je tijdens de sessie waarde toe door kritische vragen te stellen en je eigen kennis toe te voegen. 
  • Zorg voor een pressure-cooker setting. Door het toevoegen van tijdsdruk per onderdeel dwing je iedereen scherp en gefocust te houden. Maak iemand verantwoordelijk om de tijd gedurende de sessie te bewaken en neem af en toe pauze zodat er ruimte is voor reflectie.  
  • Lopen jullie vast? Pas een beproefde brainstormtechniek toe. Dit zorgt voor afwisseling en een frisse blik.  
  • Zorg dat iemand het proces vastlegt en de actiepunten noteert.   

Meer nieuws

Valkuil bij productontwikkeling

Klanten kunnen makkelijk switchen

Drie voordelen van wendbaarheid voor je organisatie

De noodzaak van wendbaarheid is in dit jaar wel duidelijk geworden. In dit artikel geef ik je drie voordelen die je als bedrijf hebt als ...

Valkuil bij productontwikkeling

De doelgroep vindt het probleem dat je oplost niet belangrijk genoeg

Interessant? De volgende blog ook lezen?


 

Meld je aan voor de blog alert en mis geen enkele blog meer.

Renate Manders SMP
Strategische Marketeer

06 390 723 73 Renate@mindformarketing.nl Maandag t/m vrijdag van 09:00 tot 17:00