Je bedrijfsidentiteit als kompas

wendbaarheid bedrijfsidentiteit

Hoe Rob zijn bedrijf wendbaarder maakt en de regie terugpakt

Hoe maak je jouw bedrijf meer wendbaar en wat levert dit je op? In deze artikelreeks kijken we naar het bedrijf en de keuzes van ondernemer Rob. Een fictief voorbeeld, geïnspireerd  op de dagelijkse praktijk van de vele ondernemers die wij helpen om hun bedrijf wendbaarder maken. Je leert hoe een sterke bedrijfsidentiteit de sleutel tot verandering kan zijn.

Rob heeft een bedrijf in machinale houtbewerking met veertig medewerkers en een groot eigen pand. Hij heeft een goede naam opgebouwd, werkt voor grote klanten en onderscheidt zich door zijn creativiteit en materiaalgebruik. Ondanks dit succes voelt Rob dat hij steeds vaker vastloopt: het bedrijf lijkt hem te sturen, in plaats van andersom. Hij voelt zich onmisbaar omdat hij altijd direct ziet wat er misgaat op de werkvloer. Medewerkers bevestigen dat: wanneer hij er een keer niet is, lopen situaties uit de hand. Dit zorgt voor constante werkdruk bij Rob. Hij werkt zestig uur per week, steeds vaker 's ochtends vroeg of 's avonds laat, omdat hij overdag geen tijd heeft voor zijn eigen rol als directeur. De balans tussen werk en privé is weg. En naast vermoeidheid voelt Rob frustratie: ‘Waarom ziet niemand anders wat ik zie? Waarom heb ik het idee dat ik de enige ben die het bedrijf in de juiste richting kan sturen?’.

Rob wil méér. Hij wil leiding geven aan zijn bedrijf én werken aan de visie die hij voor ogen heeft, terwijl zijn medewerkers zelfstandig problemen oplossen en klanten tevreden blijven. Hij wil weer met energie aan de slag en tegelijkertijd meer balans in zijn leven. Maar hoe?
Een sterke bedrijfsidentiteit kan de sleutel zijn tot verandering voor Rob. Het geeft richting en kaders, zodat Rob als ondernemer de regie terugkrijgt en zijn bedrijf meer wendbaar wordt.

Waarom is focussen op een heldere bedrijfsidentiteit de oplossing?

Een glasheldere bedrijfsidentiteit is als een kompas voor je bedrijf. Het helpt bij:

  • Keuzes maken: je toetst eenvoudig of iets past bij de identiteit van je bedrijf. Dit voorkomt eindeloos twijfelen.
  • Verantwoordelijkheid delen: medewerkers begrijpen wat belangrijk is en nemen zelfstandig beslissingen die passen bij de visie en waarden van het bedrijf.
  • Consistentie creëren: klanten ervaren hetzelfde positieve beeld, ongeacht wie ze spreken of welk product ze ontvangen.
  • Focus hervinden: je hebt een helder doel voor ogen en kunt afleidingen makkelijker voorkomen.
  • Tijd en balans herstellen: met een zelfsturend team kan Rob meer tijd besteden aan strategie én aan zichzelf.

Een dag uit het leven van Rob

Het is dinsdagochtend, de agenda van Rob staat bomvol. Maar voordat hij aan één van zijn geplande taken kan beginnen, staat de productiechef aan zijn bureau. Er is een probleem met een levering. Terwijl hij dat probeert op te lossen, belt een klant met klachten over de kwaliteit van een order. Ondertussen wachten de accountmanagers op zijn goedkeuring voor een offerte. Het is vijf uur ‘s avonds. Rob beseft dat hij de hele dag geen stap verder is gekomen met de strategie die hij ’s ochtends vroeg wilde uitwerken. Uitgeput besluit hij dat hij het werk aan zijn presentatie die nog voorbereid moet worden, doorschuift naar de volgende avond. ‘Hoe kan ik ooit groeien als ik niet eens tijd heb om na te denken over de toekomst van mijn bedrijf?’,  denkt hij.

Hoe maakt een sterke bedrijfsidentiteit het bedrijf van Rob meer wendbaar?

Als Rob werkt aan zijn bedrijfsidentiteit, kan hij de regie terugpakken en zijn bedrijf laten functioneren zonder dat hij overal bovenop hoeft te zitten. Wat moet hij hiervoor doen?

1. Definieer waarden die richting geven

Rob moet ontdekken welke waarden echt belangrijk zijn voor zijn bedrijf en deze vertalen naar praktisch gedrag. Dit geeft zijn team duidelijke richtlijnen voor dagelijkse beslissingen.

Aanpak:

  • Organiseer een sessie met het team om te ontdekken wat het bedrijf onderscheidt en hoe deze onderscheidende waarden zichtbaar zijn in hun werk.
  • Vertaal waarden naar concrete acties: wat betekent ‘kwaliteit’ in de praktijk? Hoe ziet ‘klantgerichtheid’ eruit in het dagelijks werk?
  • Laat medewerkers reflecteren: waar kunnen ze meer of minder van een bepaalde waarde laten zien?

 

2. Maak het verhaal van je bedrijf helder

Een inspirerend verhaal helpt medewerkers en klanten begrijpen waar het bedrijf voor staat en waar het naartoe gaat. Dit creëert betrokkenheid en versterkt de motivatie.

Aanpak:

  • Gebruik storytelling om het verhaal van het bedrijf te vertellen: waar komen jullie vandaan, en waar willen jullie naartoe?
  • Deel merk-waardige gebeurtenissen, zoals een medewerker die een klant verrast door extra service te bieden.
  • Integreer dit verhaal in onboarding-programma’s, zodat nieuwe medewerkers vanaf dag één begrijpen wat belangrijk is.

 

3. Veranker waarden in processen

Waarden moeten niet alleen besproken worden, maar ook zichtbaar zijn in hoe het bedrijf functioneert. Dit voorkomt dat medewerkers constant wachten op goedkeuring.

Aanpak:

  • Neem waarden op in beoordelingsgesprekken en KPI’s. Meet bijvoorbeeld hoe vaak medewerkers klantproblemen zelfstandig oplossen.
  • Analyseer werkprocessen en pas ze aan om beter aan te sluiten op de bedrijfsidentiteit.
  • Gebruik team-overleggen om successen en verbeterpunten te delen die zijn ontstaan door het toepassen van de waarden.

 

4. Geef vertrouwen en autonomie aan je team

Rob wil dat zijn team zelfstandig keuzes maakt zonder dat hij constant hoeft in te grijpen. Dit vereist kaders en vertrouwen.

Aanpak:

  • Geef voorbeelden van goede beslissingen die passen bij de bedrijfsidentiteit.
  • Moedig medewerkers aan om merk-waardige keuzes te maken en deel deze in het team.
  • Vier successen en waardeer medewerkers die de waarden goed toepassen.

 

5. Zorg voor consistentie in alle lagen

Als directeur moet Rob ervoor zorgen dat de visie en waarden niet alleen door hem gedragen worden, maar door het hele team.

Aanpak:

  • Stel een team samen dat verantwoordelijk is voor het bewaken van de waarden.
  • Moedig managers en medewerkers aan om verhalen en successen te delen.
  • Borg de waarden in strategische beslissingen, zodat deze door alle lagen van het bedrijf zichtbaar blijven.

Hoe ziet Rob’s bedrijf eruit na deze stap?

Rob werkt gemiddeld veertig uur per week, waarvan hij de helft besteedt aan strategie en groei. Natuurlijk zijn er weken dat het meer is, maar standaard zestig uur is verleden tijd. Zijn team functioneert zelfstandig en lost problemen op zonder dat hij erbij hoeft te zijn. Klanten herkennen het bedrijf aan de kwaliteit en service, ongeacht wie ze spreken. Rob heeft weer energie, geniet van zijn werk én heeft tijd voor zichzelf en zijn gezin. ‘Dit is precies waarom ik ooit ondernemer werd’, denkt Rob.

Wil jij net als Rob ook de regie terugpakken?

Herken je de uitdagingen van Rob? Wil je weer energie van je werk krijgen, de werk-privébalans herstellen en je bedrijf wendbaarder maken? Plan een kennismakingsgesprek in en ontdek hoe een sterke bedrijfsidentiteit je helpt om de regie terug te pakken en met meer focus te groeien.

Lees meer over onze aanpak om jullie bedrijfsidentiteit te ontdekken

Over Mind for Marketing

Vanuit Mind for Marketing helpen we ondernemers hun bedrijf te leiden op een wendbare en toekomstbestendige manier richting de visie die zij voor ogen hebben. Volg ons op LinkedIn voor meer gratis tips en advies.

Over Renate Manders

Renate Manders is de oprichter van Mind for Marketing. Ze coacht ondernemers bij het realiseren van hun ambities. Met haar strategische én praktische aanpak maakt ze samen met de rest van het team bedrijven wendbaar en klaar voor de toekomst. Als Register Businesscoach en Senior Marketing Professional kent ze het geheim van duurzaam succes. Op LinkedIN deelt ze in een maandelijkse nieuwsbrief concrete tips om de wendbaarheid van je organisatie te vergroten.

Meer lezen

Zó voorkom je blinde vlekken in jullie visie

(Her)formuleren van jullie visie. Een ijzersterke visie is cruciaal voor een...

businesscoach wendbaarheid strategieproces

De 7 belangrijkste voordelen van een wendbare organisatie

Werkt jou bedrijf als een trage mammoettanker of als een vloot speedboten die...

wendbaarheid

Daarom voeg je merk- en kernwaarden samen

Daarom voeg je merk- en kernwaarden samen tot één set waarden voor je bedrijf...

merkwaarden bedrijfsidentiteit

Zelf aan de slag met wendbaarheid?

 

Schrijf je in en ontvang maandelijks concrete tips.

Renate Manders SMP RBC
Strategisch partner voor ondernemers

06 390 723 73 Renate@mindformarketing.nl Maandag t/m vrijdag van 09:00 tot 17:00