03 september 2020

Zet in je agenda: je business model onder de loep te nemen

Jaarlijks je business model onder de loep nemen! Lees hier wat het risico is als je dit vergeet, wat de voordelen zijn als je het wel doet.

Maak tijd vrij voor je business model

Wanneer maak jij tijd om je businessmodel onder de loep te nemen? Nooit? Je bent niet de enige! Ik vertel je in deze blog wat het risico is als je dit vergeet jaarlijks te doen, wat de voordelen zijn als je het wel doet. 

De tijd vliegt. Zeker als je een bedrijf hebt, zijn er altijd wel klussen die je aandacht vragen. Aan je bedrijf werken betekent in de praktijk vooral dat je de problemen en uitdagingen die voorbij komen probeert op te lossen. Echt nadenken over de toekomst van je bedrijf gebeurt bij grotere bedrijven tijdens een heidag in het najaar. Terwijl ondernemers met een klein bedrijf of zzp’ers juist tijdens de zomerperiode daar tijd voor proberen te maken.  

Blijft het bij mooie plannen? 

Kijk jij wel eens bewust naar de ontwikkelingen om je heen, om van daaruit te bepalen waar je met jouw bedrijf naartoe gaat? Dat is een goed uitgangspunt. Maar misschien is het ook wel herkenbaar dat het vervolgens blijft bij mooie plannen. Of dat jouw plannen uiteindelijk worden ingehaald door de werkelijkheid of onvoorziene ontwikkelingen. Wees gerust, je bent niet de enige bij wie dit proces zo verloopt.

Elke week actief aan je bedrijf werken 

Ik pak het zelf anders aan, juist omdat ik heel goed weet hoe belangrijk het is om actief aan je bedrijf te blijven werken. Door een vast dagdeel per week hiervoor te reserveren, ga ik gedurende het hele jaar met dit thema aan de slag. Zo kan ik altijd op de ontwikkelingen om mij heen blijven inspelen. Dit is één van de redenen waarom ik pleit voor een continue strategisch proces binnen bedrijven.

Deze risico’s loop je als het reviewen van je businessmodel niet op de agenda staat 

 Toch ontbreekt er vaak één onderwerp op de strategische agenda: het onder de loep nemen van je businessmodel. Dit zijn de risico’s die je dan loopt:  

  • Je concurrent doet het wel en komt tot de conclusie dat een ander businessmodel meer waarde genereert voor de doelgroep en vormt op basis daarvan zijn of haar bedrijf om.   
  • Er treedt een nieuwe partij toe tot jouw markt met een heel ander businessmodel dat meer waarde biedt en dezelfde of meer winst genereert. Daar was je vast niet op voorbereid en ineens sta je tien-nul achter.  

Redenen om het reviewen van je businessmodel wél op de agenda te zetten 

  • Je ziet mogelijkheden om je huidige businessmodel te verbeteren en te optimaliseren. Door beter in te spelen op de veranderende markt en gebruik te maken van nieuwe technieken en technologieën, kun je een betere marktpositie creëren.  
  • Je ziet mogelijkheden voor nieuwe producten, diensten of nieuwe doelgroepen, waardoor er groeimogelijkheden in beeld komen die je eerder nog niet gezien had. 
  • Je ziet (on)mogelijkheden om de waarde voor je klanten via een ander businessmodel te realiseren.  
  • Je ontwikkelt een nieuwe businessmodel en test dat uit, zodat dit uiteindelijk het oude businessmodel kan vervangen.  
  • Je weet wat de kritische punten zijn om een vernieuwend businessmodel toe te passen in jouw markt. Van daaruit weet je ook hoe je het beste kunt reageren als een andere partij (een nieuwe of bestaande concurrent) dit introduceert. De verdedigings- of zelf aanvalsstrategie ligt klaar.   
  • Je weet wat de kritische punten zijn waarom bepaalde businessmodellen nog niet mogelijk zijn. Hierdoor kun je gericht specifieke ontwikkelingen volgen, zodat je weet wanneer het wel mogelijk is. 

Tijd om aan de slag te gaan!

Nu je weet waarom het belangrijk is om aandacht te blijven schenken aan je businessmodel, kun je aan de slag! Wil je weten hoe je aan de hand van een stappenplan jouw businessmodel concreet kunt reviewen? Lees dan deze blog met mijn beste tips.    

Meer nieuws

Als alle puzzelstukjes in elkaar vallen

Niets is als marketeer zijnde mooier dan dat alle puzzelstukjes in elkaar passen. De doelgroep op zoek naar een oplossing voor hun proble...

Continu je blik naar buiten, organiseer je zó binnen je bedrijf

In dit artikel sta ik stil bij de stappen die nodig zijn om je bedrijf extern gericht te maken. Oftewel het bedrijf zo te organiseren dat...

De strategisch marketeer is de dirigent van het marketingorkest

Als je je potentieel wil verzilveren, loont een strategisch marketeer als dirigent.

Interessant? De volgende blog ook lezen?


 

Meld je aan voor de blog alert en mis geen enkele blog meer.

Renate Manders SMP
Strategische Marketeer

06 390 723 73 Renate@mindformarketing.nl Maandag t/m vrijdag van 09:00 tot 17:00