19 september 2023

Zo communiceer je een prijswijziging (met stappenplan!)

Vind jij het ook spannend om jouw prijzen aan te passen? En blijf je maar wikken en wegen of en hoe je dat aan je klanten vertelt? Je bent echt niet de enige! In deze blog duiken we dieper in de kunst van het communiceren van prijswijzigingen. Dankzij inspirerende voorbeelden én een eenvoudig stappenplan kun je concreet aan de slag.

Als een bedrijf besluit om de prijzen te wijzigen, kan dit voor onrust zorgen bij klanten. Hierdoor vinden veel ondernemers het een spannende stap om hun prijzen aan te passen. Wil je toch een prijswijziging doorvoeren maar twijfel je of je dat dan moet communiceren aan je klanten? Lees snel verder, want ik adviseer altijd om dit juist wel te doen!

Waarom jouw prijzen wijzigen?

Je waarde van je product of dienst verandert, je kosten veranderen, de markt verandert. Allemaal redenen om regelmatig naar de prijzen van je diensten of producten te kijken. In mijn blog over prijsbeleid sta ik uitgebreid stil bij de vraag hoe je zorgt voor een consistent proces op het gebied van prijswijzigingen en wat de voordelen hiervan zijn voor jou als ondernemer. Wat de reden van de prijswijziging ook is, transparantie en duidelijke communicatie zijn cruciaal.

Daarom communiceer je een prijswijziging

  • Een prijswijziging communiceren biedt je de mogelijkheid om, als het nodig is, met de klant het gesprek aan te gaan.
  • Je creëert draagvlak. Met de juiste communicatie verloopt een prijswijziging soepel en zonder veel weerstand.

Inspirerende voorbeelden

Goed voorbeeld doet volgen! Ter inspiratie deel ik een aantal voorbeelden met je van bedrijven die een prijsverhoging doorvoerden en hoe ze dat aan hun klanten communiceerden.

  • In 2019 kondigde Netflix een prijsverhoging aan voor haar Amerikaanse abonnees. Het bedrijf deed dit met een eenvoudige e-mail waarin stond dat de verhoging nodig was om te blijven investeren in meer tv-shows en films. Door het benadrukken van de waarde voor klanten, werden mogelijk negatieve reacties geminimaliseerd.

  • Toen Dropbox de prijzen voor het eerst in jaren verhoogde, voegde het bedrijf ook nieuwe functies toe aan hun Pro-plan. Dropbox legde uit dat de prijsstijging het mogelijk maakte om deze verbeterde diensten aan te bieden, waardoor klanten de voordelen van de verandering direct konden inzien.

  • Tot slot nog een voorbeeld van één van mijn eigen leveranciers. Dit bedrijf hanteert een tegendraadse prijsstrategie, die ik persoonlijk erg inspirerend en klantvriendelijk vindt. Ze verhogen niet of zo min mogelijk als de inflatie en prijsstijgingen hoog zijn. En juist op het moment dat het goed gaat in de markt, verhogen zij hun prijzen. In hun communicatie geven ze vervolgens ook aan dat ze de prijzen niet hebben verhoogd toen iedereen dat deed. In combinatie met heldere en transparantie communicatie creëert deze aanpak draagvlak en goodwill bij klanten voor de prijswijziging.

 

Volg het stappenplan voor het communiceren van een prijswijziging

  1. Vanuit je prijsbeleid weet je wat de prijswijziging veroorzaakt. Zorg dat degene die jouw communicatie verzorgt deze reden ook weet en kan uitleggen aan klanten.
  2. Kies een logisch moment om de prijswijziging door te voeren. Bijvoorbeeld aan het begin van een jaar, kwartaal of maand.
  3. Wees transparant: leg eerlijk en duidelijk uit wat de prijsverandering is, per wanneer deze ingaat, waarom de wijziging plaatsvindt en wat de impact is voor klanten. Klanten waarderen eerlijkheid en directheid.
  4. Benadruk de waarde van je product of dienstverlening. Zeker als er nieuwe functies of voordelen zijn die samenhangen met de prijswijziging!
  5. Communiceer op tijd: geef klanten voldoende tijd om zich aan te passen aan de nieuwe prijs. Een vroege aankondiging kan weerstand verminderen. Veel bedrijven houden september aan als maand om de nieuwe prijzen voor 2024 te bepalen. Ze communiceren hierover in oktober met hun klanten.
  6. Bied ondersteuning: zorg dat klanten weten bij wie ze moeten zijn als ze vragen hebben over de prijswijziging. Zorg ook dat klantenservice en andere medewerkers op de hoogte zijn van de communicatie die je hebt uitgestuurd, zodat zij kunnen inspelen op eventuele vragen.
  7. Evalueer en leer: verzamel feedback van klanten over deze communicatie en gebruik dit om het in de toekomst nog beter te doen.

Conclusie

Een prijswijziging kan een gevoelig onderwerp zijn, maar met de juiste aanpak en duidelijke communicatie kun je dit proces stroomlijnen. Wees eerlijk, transparant en benadruk de waarde van je diensten en producten. Je zult merken dat je klanten je zullen blijven steunen! Als je daarnaast een consistent prijsbeleid voert, zul je ervaren dat klanten het steeds normaler vinden dat je een prijsverhoging doorvoert.

Hulp hierbij nodig? Neem contact op

Kom je niet uit jullie prijsbeleid of de communicatie van de prijswijziging? Of wil je dat dit voor jullie bedrijf goed geregeld wordt?

Neem contact op

Meer nieuws

Marketing die waarde toevoegt aan je bedrijf: Zo organiseer je dat in een klein bedrijf

Als kleine onderneming is het vaak niet nodig om allerlei marketingspecialisten in huis te hebben. Eén goede marketeer die weet hoe hij o...

Iedere onderneming verdient een goede strategisch marketeer!

Dé reden waarom ik een sparring sessie aanbied (en het geen verkoopmethode is!).

Klantrelatie: Zo verbeter je de relatie met je klant

In dit artikel vertel ik je hoe jij de gun-factor van je klant kunt verhogen.  

Interessant? De volgende blog ook lezen?


 

Meld je aan voor de blog alert en mis geen enkele blog meer.

Renate Manders SMP
Strategische Marketeer

06 390 723 73 Renate@mindformarketing.nl Maandag t/m vrijdag van 09:00 tot 17:00