15 december 2021

Marketing die waarde toevoegt aan je bedrijf: Zo organiseer je dat in een klein bedrijf

Als kleine onderneming is het vaak niet nodig om allerlei marketingspecialisten in huis te hebben. Eén goede marketeer die weet hoe hij of zij marketing moet leiden en (externe) marketingspecialisten onderdeel moet laten zijn van jullie marketingteam is voldoende. Er zijn vier verschillende mogelijkheden om dat in je bedrijf te organiseren. De verschillende manieren en de voor- en nadelen worden in dit artikel besproken.

Minimaal één marketeer in huis

Als kleine onderneming is het vaak niet nodig om allerlei marketingspecialisten in huis te hebben. Een goede marketeer die weet hoe hij of zij marketing moet leiden en (externe) marketingspecialisten onderdeel moet laten zijn van jullie marketingteam is voldoende. Dit hoeft niet altijd een full-time functie te zijn.

Het is als kleine onderneming niet wenselijk om marketing volledig door externen te laten doen. Marketing behoort meer te doen dan marketingcommunicatie. In het artikel “Zo maakt marketing jullie bedrijf meetbaar waardevoller” staat uitgebreid omschreven hoe marketing waarde toevoegt aan je organisatie. Een marketeer zorgt dat jullie bedrijf weet wat de behoeftes en uitdagingen van jullie klanten zijn. Deze informatie is o.a. cruciaal voor het maken van de juiste keuzes bij de ontwikkeling of verbetering van producten en diensten en procesoptimalisaties.

Daarnaast ontzorgt marketing het managementteam of de ondernemer bij de organisatie in beweging te krijgen richting diens visie, stimuleert ‘merkwaardig’ werken in de organisatie, zodat jullie bedrijf niet zo maar een bedrijf is maar een waardevol merk met de nodige aantrekkingskracht richting zowel medewerkers als klanten.

De opties op een rij

Uiteindelijk zijn er vier opties om dit te regelen:

  1. Zelf marketing leiden
  2. De huidige marketeer zich verder laten ontwikkelen
    1. Via opleidingen
    2. Leren tijdens het werk
  3. Marketeer aannemen

1. Marketing zelf leiden

Als marketing je ‘ding’ is. Je hebt de benodigde kennis en vaardigheden én het geeft je energie, dan is het natuurlijk een optie om zelf de marketingrol op je te pakken als ondernemer of managementteamlid.

Voordelen:

  • Door je focus op de klant en bedrijf vanuit je rollen heb je alle informatie die je nodig hebt om passende keuzes te maken.
  • Je voegt waarde toe aan je bedrijf vanuit je marketingrol en ondernemersrol. Dit kan een hele krachtige combinatie zijn, waarmee al meerdere sterke merken zijn gebouwd.

Nadelen:

  • Als je het combineert met allerlei andere activiteiten, zoals inkoop, verkoop en hr, blijkt dat in de praktijk er te weinig tijd is voor de marketingactiviteiten die gedaan moeten worden. Vaak is het resultaat dat lange termijn projecten, die heel wezenlijk zijn voor de toekomstige omzet en dus de continuïteit van je bedrijf, op de lange baan geschoven worden. Dit is natuurlijk op te lossen door deze andere te delegeren of uit te besteden.

2. De huidige marketeer verder laten ontwikkelen

In veel kleine bedrijven is er wel iemand die marketing ‘leuk vindt om te doen’. Deze medewerker doet de praktische marketingactiviteiten. Denk bijvoorbeeld aan een event organiseren, zorgen voor social media en soms ook leads realiseren. Het vaardigheidsniveau en de opleiding van deze medewerker verschilt van bedrijf tot bedrijf. Ook het groeipotentieel is voor iedere medewerker anders. Net zoals de drijfveren en talenten.  

Stel dat dit voor jouw medewerker allemaal goed zit. Er is iemand in de organisatie die energie van marketing krijgt, graag maximale waarde aan de organisatie wil toevoegen en zich ook tot dat niveau wil en kan ontwikkelen. Dan zijn er een tweetal mogelijkheden.

2a. Via opleidingen

Je laat deze medewerker de benodigde opleidingen doen om tot het gewenste niveau te komen. Vaak loopt de weg via een NIMA B-marketing (operationele marketing) naar NIMA-C marketing (strategische marketing) en tot slot Marketing Leiderschap. Het is geen kort traject, maar voor iemand die graag zichzelf ontwikkeld wel een mooi toekomstperspectief. Als ondernemer duurt het wel een aantal jaar, afhankelijk waar de medewerker op dit moment staat, voordat je marketing maximale waarde oplevert.

Voordelen:

  • Duidelijk carrierepad en ontwikkelperspectief voor marketingmedewerker
  • Bedrijf en marketingmedewerker ontwikkelen zich samen in de loop der tijd
  • Leren gaat vanuit een heldere structuur en opbouw
  • Opleiding mogen volgen vanuit het werk wordt door veel medewerkers gezien als waardering vanuit een bedrijf

Nadelen:

  • Het duurt een aantal jaren voordat marketing echt waarde toevoegt aan de organisatie
  • Hoge investering, waar het rendement pas later van volgt
  • Het is aan de marketingmedewerker in welke mate hij slaagt het geleerde in de praktijk te brengen

2b. Leren tijdens het werk

Een andere optie, die sneller rendement oplevert, is een strategisch marketeer in huis halen die marketingmedewerker de kneepjes van marketing leiderschap leert. De strategisch marketeer past vanuit marketing leiderschap datgene toe om te zorgen dat jullie marketing extra omzet, kostenbesparingen of winst oplevert (lees hier hoe een strategische marketeer dit doet). Door dit samen met de marketing medewerker te doen, leert deze tijdens het werk hoe hij of zij het beste marketing kan leiden in en buiten de organisatie. Als ondernemer heb je én de voordelen dat marketing waarde toevoegt aan het bedrijf én je marketing medewerker zichzelf ontwikkeld tot een waardevolle marketeer voor het bedrijf. Door een freelance strategisch marketeer in te huren voor één dag of dagdeel in de week houdt je de investering beperkt en zorg je voor een goed rendement.

Voordelen:

  • Snel rendement
  • Duidelijk carrièrepad en ontwikkelperspectief voor marketingmedewerker
  • Leren tijdens het werk is voor sommige medewerkers een fijne manier van leren

Nadelen:

  • Marketingmedewerker moet vaak zowel op het vlak van marketingvaardigheden veel zaken leren én marketing leren leiden.
  • Het leren gaat vaak situationeel in plaats vanuit een heldere aanpak en structuur. Dit ligt aan de manier van werken van de strategisch marketeer.

Optie 3: Marketeer werven

Stel je hebt geen affiniteit met marketing of het kost je vooral energie. Je hebt ook geen medewerker die (genoeg) potentie heeft om marketing te leiden. Je hebt een marketeer nodig om dit voor je te doen. Ga dan op zoek naar een strategisch marketeer, die ook weet hoe hij of zij marketing moet leiden of dat als volgende stap wil leren. De opleiding van Mastercourse Leading Marketing is een goede manier om dit te leren en zeer betaalbaar.

De meeste strategische marketeers houden van uitdagingen. Er zijn gelukkig ook steeds meer strategisch marketeers die zich specifiek richten op kleinere ondernemingen. Zo kan je ook voor één dagdeel, één tot drie dagen in de week iemand vinden die vanuit marketing waarde wil toevoegen aan je organisatie. Zorg er wel voor dat de marketeer ook energie krijgt van praktische uitvoering van de ideeën en plannen. Waarschijnlijk laten de middelen het in het begin niet toe om én een strategisch marketeer aan te nemen én al de marketingactiviteiten uit te besteden. Dat is natuurlijk wel een mooi doel om naar toe te groeien. 

Voordelen:

  • Marketeer heeft alle kennis en ervaringen en bewezen staat van dienst
  • Direct aan de slag met de juiste activiteiten, dus snel rendement

Nadelen:

  • In het begin heb je als klein bedrijf maar een beperkt aantal uur werk voor de strategisch marketeer. Waardoor het lastig kan zijn om iemand hiervoor in vaste dienst te vinden. Een freelance strategisch marketeer kan een tussentijdse oplossing zijn.
  • Je moet zorgen dat de strategisch marketeer genoeg uitdaging blijft houden om hem of haar te binden aan de organisatie.

Welke manier past het beste bij jullie situatie?

De eerst volgende stap is natuurlijk bepalen wat het beste bij jullie past. Waar kiezen jullie voor? 

  • Optie 1: Dan raad ik je het artikel “Leid jij marketing” te lezen. Hierin staan waardevolle tips om succesvol leiding te geven aan marketing.
  • Optie 2a:Ook in dit geval raad ik je aan het bovenstaande artikel te lezen. Terwijl jouw medewerker leert steeds waardevoller te worden voor jouw bedrijf, kun jij hem ondersteunen in het leiden van marketing.
  • Optie 2b of 3: Je wil een marketeer in huis halen. Lees het artikel “Zo kies je een marketeer die bij jullie past” voor tips om de best passende marketeer voor jullie bedrijf te vinden. Al bekend met Mind for Marketing en ben ik de passende marketeer voor jullie, plan dan een kennismakingsafspraak in.

Meer nieuws

3 Tips om mond-tot-mond reclame te stimuleren

Mond-tot-mond reclame is de krachtigste vorm van reclame. Dat is algemeen bekend. Als iemand je een merk of een dienstverlener aanbeveelt...

Zo maak je jullie producten MERK-waardig

In dit artikel leg ik uit dat alleen als je glashelder hebt wat je merkwaarden zijn, dat je je producten kan versterken vanuit je merkwaa...

Leid jij marketing? Marketing leiderschap bepaalt voor 55% het succes van marketing

Het succes van marketing wordt 55% bepaald door marketing leiderschapsvaardigheden en slecht 15% door technische marketingvaardigheden. D...

Interessant? De volgende blog ook lezen?


 

Meld je aan voor de blog alert en mis geen enkele blog meer.

Renate Manders SMP
Strategische Marketeer

06 390 723 73 Renate@mindformarketing.nl Maandag t/m vrijdag van 09:00 tot 17:00