Klantrelatie: Zo verbeter je de relatie met je klant
In dit artikel vertel ik je hoe jij de gun-factor van je klant kunt verhogen.
Veel ondernemers zijn vooral bezig hoe ze van leads klanten maken. Als de klant dan klant is, lijkt hij soms compleet vergeten te worden. Totdat de ondernemer een kans ziet om een tweede product of dienst te verkopen aan de klant. Terwijl tevreden, enthousiaste klanten een waardevolle bron zijn voor jouw onderneming! Zij zijn degenen die over jouw bedrijf vertellen tegen anderen.
Er zijn drie elementen in relatie tot je klant die je dient te monitoren en optimaliseren.
1: De Customer journey
Dit zijn alle contactmomenten die een klant heeft na zijn aankoopbeslissing met jouw product, je dienst, de klantenservice. Hoe zorg je er als ondernemer voor dat je tijdens alle contactmomenten aan de verwachtingen van de klant voldoet én op de meest belangrijke contactmomenten de verwachtingen van de klant overtreft? Veel ondernemers zijn druk met de buyers journey. De focus ligt om van leads klanten te maken. Een gemiste kans, want tevreden klanten kunnen ambassadeurs van je organisatie worden en dragen leads aan!
2: Klantbetrokkenheid
Als je de customer journey op orde hebt, kun je gaan nadenken hoe je klanten kan gaan betrekken bij jouw organisatie. Zijn er klanten die zo enthousiast zijn dat ze ambassadeur willen zijn voor jouw organisatie? Bijvoorbeeld door reviews te schrijven of bij te dragen aan de ontwikkeling van een product?
3: Klantgemak
Hoe kun je het jouw klant makkelijker maken? Beantwoord deze vraag breed. Het gaat zowel over een antwoord krijgen op een vraag, als een bestelling plaatsen. Maar het kan ook door je product aan te passen in een abonnement, waardoor de klant niet meer na hoeft te denken over de kosten en hij weet wat hij maandelijks kwijt is.
Draai op jouw MERK-waardige manier aan de knoppen
Het is belangrijk dit zo in te vullen dat het past bij je merk en het logisch en waardevol is voor jouw klanten. Ik noem dat altijd: op een MERK-waardige manier. De ervaring van je klant is één van de sleutels voor het succes van je bedrijf. Waarom klantervaring belangrijk is en wat het je oplevert als je dit goed geregeld hebt binnen je bedrijf, omschrijf ik in deze blog: de klantreis als uitgangspunt voor jouw bedrijf.
Je bent nooit klaar met optimaliseren
Klanten en hun gedrag veranderen continu. Dus is het belangrijk om vanuit de wendbaarheid van je organisatie de klantbehoefte goed te monitoren. Denk er ook aan om op tijd in te spelen op de veranderende behoefte. Dus wil je de klant ook op de lange termijn voor je winnen, dan zul je hem in jouw vizier moeten houden. Draag continu zorg voor de optimale klantervaring!
Interessant? De volgende blog ook lezen?
Meld je aan voor de blog alert en mis geen enkele blog meer.
Renate Manders SMP
Strategische Marketeer