Klantrelatie: Zo verbeter je de relatie met je klant
Dit zijn de drie elementen die je in relatie met je klant dient te monitoren en te optimaliseren.
Veel ondernemers zijn vooral bezig hoe ze van leads klanten maken. Als de klant dan klant is, lijkt hij soms compleet vergeten te worden. Tot dat de ondernemer een kans ziet om een tweede product te verkopen aan de klant. Terwijl tevreden, enthousiaste klanten een waardevolle bron zijn voor jouw onderneming. Zij zijn degenen die over jouw bedrijf vertellen tegen anderen. In dit artikel vertel ik je aan welke knoppen jij kan draaien om zo de gun-factor van je klant te verhogen.
Er zijn drie elementen in relatie tot je klant die je dient te monitoren en optimaliseren.
Knop 1: De Customer Journey
De customer journey: Dit zijn alle contactmomenten die een klant heeft na zijn aankoopbeslissing met jouw product, je dienst, de klantenservice. Hoe zorg je er als ondernemer voor dat je tijdens alle contactmomenten aan de verwachtingen van de klant voldoet én op de meest belangrijke contactmomenten de verwachtingen van de klant overtreft. Veel ondernemers zie ik druk met de buyers journey. De focus ligt om van leads klanten te maken. Een gemiste kans, want tevreden klanten kunnen ambassadeurs van je organisatie worden en dragen leads aan.
Knop 2: Klantbetrokkenheid
Als je de customer journey op orde hebt, kan je gaan nadenken hoe je klanten kan gaan betrekken bij jouw organisatie. Zijn er klanten die zo enthousiast zijn dat ze ambassadeur willen zijn voor jouw organisatie, reviews schrijven of op een andere manier bij jouw organisatie betrokken zijn zoals bij het samen ontwikkelen van producten.
Knop 3: Klantgemak
Hoe kan je het je klant makkelijker maken? Beantwoord deze vraag breed, want het gaat zowel over een antwoord krijgen op een vraag, als een bestelling plaatsen, maar het kan ook door je product aan te passen in een abonnement, waardoor de klant niet meer na hoeft te denken over de kosten en weet wat hij maandelijks kwijt is.
Draai op jouw MERK-waardige manier aan de knoppen
Het is belangrijk het zo te doen dat het past bij je merk, logisch en waardevol is voor jouw klanten. Ik noem dat altijd op een MERK-waardige manier. De ervaring van je klant is één van de sleutels voor het succes van je bedrijf. Waarom klantervaring belangrijk is en wat het je oplevert als je dit goed geregeld hebt binnen je bedrijf, heb ik al een keer uitgebreid omschreven in de blog de klantreis als uitgangspunt voor jouw bedrijf.
Je hebt nooit klaar met optimaliseren
Klanten en hun gedrag veranderen continu. Dus is het belangrijk om vanuit de wendbaarheid van je organisatie om de klantbehoefte goed te monitoren en op tijd in te spelen op de veranderende behoefte. Dus wil je de klant ook op de lange termijn voor je blijven winnen, zul je hem niet uit je vizier moeten laten en continue kijken hoe je zorgt draagt voor de optimale klantervaring.
Interessant? De volgende blog ook lezen?
Meld je aan voor de blog alert en mis geen enkele blog meer.

Renate Manders SMP
Strategische Marketeer