Zó voorkom je blinde vlekken in jullie visie
(Her)formuleren van jullie visie. Een ijzersterke visie is cruciaal voor een succesvol bedrijf. Steeds meer bedrijven gaan hier bewust mee om en besteden daarom veel aandacht aan het formuleren van een goede visie. Maar hoe voorkom je blinde vlekken in je visie? Laat je inspireren door de tips in deze blog!
Een goed ingespeeld team vergroot het risico op blinde vlekken
Hoe voorkom je blinde vlekken in jullie visie?
Om blinde vlekken in jullie visie te vermijden, heb ik een aantal tips voor je op een rijtje gezet:
- Ben nieuwsgierig gedurende het hele jaar
Je hebt de kennis van de wereld in je hoofd. Hier hoef je echt geen extra moeite voor te doen.
Zorg voor een goede voorbereiding door breed kennis op te doen en veel tijd te investeren in de ontwikkelingen om je heen. Dit doe je niet een paar dagen voor de bijeenkomst door even een aantal vakbladen te lezen of Google te raadplegen. Dit doe je het hele jaar door. Je gebruikt altijd je ogen en oren en vraagt je als je nieuwe dingen ziet af: hoe zou dit voor onze klanten extra waarde kunnen toevoegen? Je bent nieuwsgierig en stelt vragen. Je bent geïnteresseerd in hoe mensen leven en werken waar je ook komt ter wereld. Je wilt er van leren en vraagt je continu af op welke manier dit impact kan hebben op jullie organisatie. - Filosofeer met het managementteam over de toekomst
Zorg dat er mensen van verschillende generaties aanwezig zijn, waardoor je een beter beeld krijgt wat voor elke generatie belangrijk is. Welke trends en ontwikkelingen spelen er onder jongere en oudere generaties? - Zorg voor input vanuit medewerkers
Als je blinde vlekken in je visie wilt voorkomen, zul je anders te werk moeten gaan als wat je nu doet. Het is belangrijk dat je samen met het managementteam en medewerkers over de toekomst filosofeert. Wanneer je geen collega’s hebt, kan het wijs zijn om met mede-ondernemers te sparren. Zo krijg je alsnog input en vermijd je blinde vlekken in je visie.
Bekijk het vanuit verschillende perspectieven
Om die blinde vlek te verkleinen, dien je breed kennis op te doen en veel tijd te investeren in alle ontwikkelingen om je heen. Dit kan makkelijker, sneller en leuker door je kennis te vergroten, door te luisteren naar wat belangrijke spelers in de markt, klanten, leveranciers en medewerkers te vertellen hebben. Door je medewerkers en klanten te betrekken in je beeldvorming en je visie, weet je ineens veel meer. Je leert hoe zij de wereld ervaren en welke ontwikkelingen zij zien en wat zij belangrijk vinden. Let er op dat je mensen spreekt van verschillende generaties, mensen die verschillende meningen en invalshoeken hanteren. Praat ook eens met mensen buiten je branche om te horen wat zij zien. Sta open voor hetgeen ieder te vertellen heeft, ook al heb jij een andere of misschien wel een tegenovergestelde mening. Vraag waarom zij denken dat de wereld die kant op gaat, waar zij hun mening/visie op baseren.
Durf te vragen
Ik begrijp dat het de eerste keer spannend is om klanten en medewerkers om input te vragen. Realiseer je dat je voor klanten net zo’n interessante sparring partner bent als zij voor jou. Ook voor hun is dit relevant om te doen. Medewerkers vinden het vaak fijn dat hun mening/visie wordt gevraagd. Dat maakt de betrokkenheid bij de werkgever groter. Vergeet dan trouwens niet om terugkoppeling te geven richting medewerkers wat jullie uiteindelijke visie is geworden en toe te lichten waarom er voor bepaalde zaken is gekozen. Anders wordt het ervaren als eenrichtingsverkeer en werkt het negatief.
Werk met scenarios
Als ondernemer en management is het belangrijk om een zo goed mogelijk beeld te vormen waar de wereld naartoe zou kunnen gaan. Dit hoeft niet één beeld te zijn maar kunnen verschillende scenario’s zijn.
Hierna komen de volgende vragen waar je als management je antwoorden op moet formuleren:
● Wat is er nodig om als onderneming relevant te blijven voor je klanten (en medewerkers) als dat scenario uitkomt?
● Wat moet er veranderen?
● Wat zijn goede indicatoren dat dat scenario sneller of langzamer realiteit wordt?
● Zijn er nieuwe ontwikkelingen die nog niet zijn verwerkt in de scenario’s?
Op basis hiervan dien je continu (bij) te sturen en prioriteiten te bepalen om te zorgen dat je bedrijf toekomstbestendig is.
Om je bedrijf te wendbaar te maken, heb je een plek op de horizon nodig waar je heen wilt. Dit start met het formuleren van een visie, waarin je zo min mogelijk blinde vlekken wil hebben. Vervolgens is het belangrijk om deze regelmatig bij te stellen op basis van de nieuwe ontwikkelingen en veranderingen in de wereld. Des beter beeld je hebt van de mogelijke toekomstige scenario's waar het met onze wereld naar toe kan gaan, des beter je voorbereid kan zijn hoe je hier met je bedrijf op in kan spelen. Met toekomstscenario's werken is een aanpak en vaardigheid die trouwens ook binnen andere elementen om je organisatie wendbaarder te maken helpend is.
Meer weten over welke andere elementen je allemaal goed moet organiseren binnen je bedrijf om wendbaar te zijn? Lees dan deze blog.
Jouw bedrijf is nooit te klein om MERK-waardig & wendbaar te zijn!
Meer weten over Renate Manders SMPInteressant? De volgende blog ook lezen?
Meld je aan voor de blog alert en mis geen enkele blog meer.
Renate Manders SMP
Strategische Marketeer