Kernwaarden, merkwaarden, identiteit, …
Alle begrippen rondom merkwaarden uitgelegd In dit artikel leg ik een aantal belangrijke begrippen uit, zoals merkwaarden, kernwaarden, positionering en identiteit. De verschillende benaderingen vanuit het marketingvakgebied. De meerwaarde als kernwaarden en merkwaarden identiek zijn binnen kleine en middelgrote ondernemingen.
Net als andere vakidioten gebruik ik vaak vaktermen zonder er altijd bij stil te staan of de ander er ook onder verstaat wat ik er onder versta. In gesprekken met ondernemers merk ik dat er vaak geen helder beeld bestaat bij een aantal begrippen die ik geregeld gebruik. Dit was voor mij de aanleiding om in deze blog hier eens bij stil te staan.
MERK = De afzender en de perceptie hierbij
1. Je herkent van wie het is. Oftewel het geheel van elementen waaraan je iets identificeert. Denk hierbij aan een logo. Dat kan bestaan uit een afbeelding (bv. swoosh van Nike), het woord, maar ook de schrijfwijze (Coca Cola), kleur, specifieke vorm van verpakking, etc. Alle elementen die vaak omschreven worden in de huisstijl vallen hieronder.
2. Een merk is ook bundel van percepties. Dus beleving, gevoelens, ervaring en indrukken die iemand heeft bij een merk.
Dit geeft strijd binnen marketing. De ene groep is voor een inside-out benadering. Als afzender stuur je heel duidelijk waar je voor staat. De andere groep is voor een outside-in benadering en start bij de ontvanger en de indruk die heeft van een merk. Een merk wordt omschreven zoals de buitenwereld het ziet. Ik geloof dat het begint bij inside-out benadering, waarbij je wel bewust datgene waar je voor staat, laat ervaren aan de ander. Regelmatig feedback vragen aan anderen is hierbij een belangrijk onderdeel, zodat je bij kan sturen.
Positionering
Positionering is het creëren van een positie van een merk in het brein van de doelgroep ten opzichte van andere merken (bron: Van Liempt, Koot, 2017).De belangrijkste vraag hier is: Hoe wil je dat je doelgroep je merk ziet, ervaart? Welke breinpositie wil je hebben? Vaak wordt dit in één of twee woorden verwoord. Enkele voorbeelden ter inspiratie: De positionering van Zwitserleven is onbezorgd genieten. Die van Red Bull vleugels.
Merkidentiteit = DNA van je bedrijf
- Merkmissie, merkdroom, de ‘why’: waarom bestaat je als bedrijf? Wat is het doel dat je met je bedrijf wilde bereiken (buiten geld verdienen)? Als merk en organisatie één zijn is dit ook de missie van het bedrijf. Dit is bijvoorbeeld bij Nike: ‘To bring inspiration and innovation to every athlete in the world’.
- Merkessentie, breinpositie, oftewel aan welk woord(en) zou je willen dat je klant denkt als ze aan jouw denken. Vanuit je positionering biedt je klanten een uniek voordeel ten opzichte van concurrenten. Belangrijk is dat de klant dat ook ervaart als hij je product of dienst koopt en gebruikt. Bij Red Bull is dit bijvoorbeeld ‘stimuleert lichaam en geest’.
- Merkbelofte, klantbelofte, oftewel wat beloof je de klant als merk
- Merkpersoonlijkheid, merkwaarden, welke waarden zet je in om de klantbelofte en merkdroom te realiseren. Dit zijn eigenlijk de belangrijkste en meest onderscheidende karaktereigenschappen die er voor zorgen dat je het voordeel biedt dan je in 2 hebt benoemd. Merkenwaarden zijn die waarden waarvan je wil dat je klant ze ervaart.
Identiteit en imago
De identiteit komt vanuit het bedrijf en verander je niet snel of makkelijk. Het imago staat daar tegenover dat is zoals anderen tegen je bedrijf aan kijken. De associaties die mensen hebben als ze aan je bedrijf denken. Hoe meer de identiteit en imago elkaar overlappen, des te sterker het merk. Hetgeen wat je graag wil dat mensen zien en ervaren wordt dan ook zo gezien en ervaren.
Verschil tussen kernwaarden en merkwaarden
- Merkwaarden beschrijven die karaktereigenschappen waarvan je wilt dat een klant ze ervaart. De marketingafdeling bewaakt de merkwaarden
- Kernwaarden geven weer het karakter of de cultuur van een organisatie. Ze vallen vaak onder HR verantwoordelijkheid. Ze worden naar buiten gebruikt tijdens werving en selectie.
Als kernwaarden en merkwaarden één zijn
Het beeld dat hij schetst over je bedrijf op een feestje is consistent voor een potentiële nieuwe medewerker, klant of leverancier. Zeker, omdat je in vergelijking met grote bedrijven minder financiële middelen hebt voor je marketingcommunicatie en werving en selectie, is het handiger een helder en consistent beeld van je bedrijf naar buiten uit te zenden. Je bouwt dan consistent en consequent aan de gewenste percepties en zult meer impact maken dan bij een diffuus beeld.
Dit biedt kansen voor start-ups, om dit in één keer goed te regelen voordat ze gaan opschalen. Door bewust te worden vanuit je merkwaarden en dit als basis te hanteren, maak je het jezelf makkelijker als je gaat groeien.
Interessant? De volgende blog ook lezen?
Meld je aan voor de blog alert en mis geen enkele blog meer.
Renate Manders SMP
Strategische Marketeer