Marktontwikkelingsstrategie: Nieuwe segmenten ontdekken voor jouw diensten
Marktontwikkelingsstrategie: Groeien door nieuwe doelgroepen te benaderen voor jouw producten of diensten. In dit artikel leer je welke stappen je voor marktontwikkeling moet zetten: van doelgroep kiezen, meerwaarde voor de doelgroep vaststellen, business model controleren, prijs bepalen en marktbewerking.
Marktontwikkelingsstrategie: vaak een vergeten optie
Uit de gesprekken met ondernemers valt me op dat veel ondernemers kiezen voor productontwikkeling of marktpenetratie als groeistrategie. De optie marktontwikkeling, hetzelfde product met minimale aanpassingen voor een nieuwe doelgroep wordt vaak vergeten, terwijl het efficiënter is om te realiseren en er zit minder risico aan. Marktontwikkeling is voor veel ondernemers vaak onbekend terrein. De vraag: ‘Hoe doe je dit?’ zorgt ervoor dat ondernemers deze stap niet zetten. Precies deze vraag beantwoord ik deze blog.
Volg deze stappen en creëer voor jullie de beste uitgangspositie. Door meer dan één doelgroep bedienen met (nagenoeg) hetzelfde product heb je meer juichende fans die je aanmoedigen.
Stap 1: Doelgroep bepalen
Brainstorm met elkaar welke doelgroepen behoefte hebben aan jouw product of dienst. Zorg dat je hierbij niet geremd wordt door zaken die misschien niet aansluiten of onmogelijkheden. Als je alle mogelijke doelgroepen hebt, ga je elke doelgroep wegen op basis van een aantal elementen zoals haalbaarheid en grootte. Nu kun je doelgroepen rankschikken. Van degenen met de hoogste rankings ga je meer informatie verzamelen. Dat heb je nodig voor de volgende stap.
Stap 2 waarde bepalen
Je hebt meer informatie over de doelgroep verzameld. Je weet wat hun dagelijkse taken zijn en wat daarbij belangrijke winstpunten zijn en wat de pijn is als het niet lukt. Je bepaalt door middel van de value proposition canvas hoe de fit is tussen jouw product en de taak van de klant. Hierdoor krijg je inzicht wat er aan je product aangepast moet worden om het aan te laten sluiten bij de doelgroep en wat zij belangrijk vinden dus wat al in je product zit en wat je richting je doelgroep vooral moet laten weten.
Stap 3 Business model controleren
Een nieuwe doelgroep betekent ook wijzigingen in je business model. Ook al is er een optimale fit tussen de behoefte en de oplossing, dat betekent niet dat je deze doelgroep op dezelfde manier kan bereiken als je huidige doelgroep. Kritisch kijken wat deze value proposition vraagt van je organisatie, je expertise en ook wat de impact is daarvan in het rendement en de kosten is belangrijk.
Stap 4 Prijs bepalen
Je hoeft niet dezelfde prijs voor je product of dienst te vragen als je voor je andere doelgroep doet. Je product heb je waarschijnlijk aangepast en er kan andere service of expertise nodig zijn waardoor de prijs anders is. Daarnaast moet je er rekening mee houden dat ook de waarde voor ene doelgroep anders kan zijn dan voor de andere. Dit heeft ook impact op de prijs die je kan vragen voor een bepaald product of dienst. Dus een belangrijke stap die zeker niet overgeslagen mag worden. Hoe je het beste je prijs kan bepalen, lees je in deze blog.
Stap 5: Markt bewerken
De laatste stap is een plan voor de marktbewerking en alle materialen die je daarbij nodig hebt. Een marketingcommunicatiebureau kan je daarbij helpen. Zorg dat ze kennis hebben over je doelgroep om hun op de juiste manier te bereiken en de input hebben vanuit value proposition zodat ze weten wat belangrijk is om te communiceren richting deze doelgroep
Is dit jullie groeistrategie?
Is dit voor jullie de strategie waarmee jullie in het komende jaar groei willen realiseren? Download dan hier het stappenplan en ontvang per stap een praktische mail die je helpt om deze stap goed uit te voeren.
Download stappenplan marktontwikkelingsstrategieInteressant? De volgende blog ook lezen?
Meld je aan voor de blog alert en mis geen enkele blog meer.
Renate Manders SMP
Strategische Marketeer