Kies je groeistrategie nooit op gevoel
In dit artikel leg ik uit waarom je je groeistrategie nooit alleen op gevoel moet kiezen, hoe je komt tot een betere keuze. Voordeel is dat je deze methodiek kan toepassen op alle belangrijke beslissingen.
De meeste ondernemers die ik spreek willen graag groeien. Zo ook deze ondernemer. Hij kon vlot benoemen hoeveel omzet hij volgend jaar extra wilde en hoe hij dit ging doen. Hartstikke mooi, zou je denken, deze ondernemer heeft zijn zaakjes goed voor elkaar. Hij heeft een duidelijk doel en een strategie. Hij wist precies hoe hij het ging doen. Jammer voor jou, Renate dat wordt geen klant.
Je gevoel heeft niet altijd gelijk
95% van de beslissingen is onbewust. Ook bij ondernemers worden er veel beslissingen op het onderbuik gevoel gemaakt. Zo ook de beslissing van deze ondernemer hoe hij zou gaan groeien. Een hele wezenlijke relevante beslissing voor je onderneming. Het is namelijk een beslissing waar veel geld te winnen én te verliezen valt. Een beslissing waarbij het van belang is dat het de juiste is.
Het is belangrijk je te beseffen dat je gevoel niet altijd gelijk hebt. Denk maar eens aan de dingen waarvoor je bang bent. Je bent bijvoorbeeld bang voor spinnen, terwijl je rationeel weet dat er niets is om bang voor te zijn.
Met ondernemen is dat soms ook zo. Je hebt het vast al wel eens gehad: Je was zelf ergens hartstikke enthousiast over. Je dacht dat je idee spot-on was. Toen je er met iemand anders over sprak, was die helemaal niet zo enthousiast. (Ik in ieder geval wel.) Daarna ben je blij, dat je het vooraf hebt gedeeld. Nu kan je je idee aanpassen, voordat je er in investeert.
Neem belangrijke (strategische) beslissingen bewust en samen
Neem je beslissing hoe je gaat groeien niet onbewust of op gevoel. Sta er bij stil. Vraag je af waarom je denkt dat deze beslissing de juiste voor jou is, op welke informatie je deze hebt gebaseerd, welke aannames je hierbij hebt gemaakt. Bedenk eens een aantal alternatieven. Alles om te komen tot een kritische blik op de beslissing en te kijken wat nu echt voor jou de beste beslissing is.
Ben je zelfstandige professional? Zorg dat je een team om je heen creëert, dat je hierbij helpt. Door hun de kritische vragen te laten stellen, bijvoorbeeld in een mastermind groep, business partners met wie je samenwerkt of een interventie groep .
Ben je ondernemer met personeel? Dan kun je ook een eigen team vanuit je bedrijf samenstellen eventueel aangevuld met business partners van buiten het bedrijf. Als je dit team goed samenstelt bied het je nog extra voordelen. Wil je hier meer over weten? Lees dan: "continu je blik naar buiten organiseer je zo binnen je bedrijf'.
Deze manier van werken helpt je niet alleen bij het beslissen wat de juiste groeistrategie is, maar bij elke belangrijke strategische beslissing.
Zo kom je tot de juiste beslissing
Als strategisch marketeer ben ik onderdeel van dit team bij mijn klanten. Gezamenlijk monitoren we continu de omgeving en helpen we de ondernemer om te bepalen wat wel en geen impact heeft op zijn business.
Als het gaat om de beslissing hoe ga ik groeien, help ik om eerst snel een keuze te maken wat de juiste groeistrategie is. Er zijn er vier (voor de marketeers: inderdaad de groeistrategieën van Ansoff)
- Met hetzelfde product(en)/ diensten meer mensen binnen de doelgroep tot klant maken (= marktpenetratie)
- Met dezelfde producten/diensten een nieuwe doelgroep benaderen (= marktontwikkeling)
- De huidige doelgroep met nieuwe producten benaderen (= productontwikkeling)
- Een nieuwe doelgroep met nieuw product benaderen. (= diversificatie)
1. Marktpenetratie
Deze strategie past het beste bij startende ondernemers die net een product of dienst op de markt hebben gezet of bedrijven die eerst nog verder willen groeien in hun huidige segment. Het risico is beperkt.
De basis van deze strategie is meer klanten te krijgen of klanten vaker je product te laten gebruiken (en dus kopen). Hierin kun je of investeren in zichtbaarheid, relatiemarketing of overnames van concurrenten.
2. Marktontwikkeling
Vaak is er een behoorlijk marktaandeel onder een bepaalde doelgroep. Er is behoefte aan meer risicospreiding door ook een andere doelgroep te benaderen.
Dit kan een ander geografisch gebied zijn, nieuwe afzetkanalen toevoegen, door kleine aanpassingen aan het product (bv. verpakkingsgrootte en hoeveelheid) het geschikt maken voor een andere doelgroep.
3. Productontwikkeling
Een behoorlijk deel van je doelgroep is je klant. Je kan ze hierdoor makkelijk bereiken. Een nieuw product of dienst dat aanvullend is op je huidige product of dienst zorgt voor extra omzet.
Ondernemers vinden het vaak leuk om nieuwe producten te ontwikkelen. Ze vergeten vaak dat het een tijdrovende klus is én de benodigde risico met zich meeneemt. Als de doelgroep niet enthousiast is, dan wordt de tijds- en geldinvestering vaak niet terugverdiend. Het is belangrijk dat het product past bij de bestaande klantenkring en dat zij behoefte hebben aan deze oplossing en dat het past bij je merk, zodat het ook logisch is voor klanten. Dit zorgt ook dat het risico dat het één op één door de concurrent wordt gekopieerd kleiner is.
4. Diversificatie
Een nieuw product of dienst voor een nieuwe markt. De meest risicovolle strategie. Er gebeurt iets in de markt, waardoor je een switch wil maken. Dit kan van alles zijn, van afnemende vraag in je huidige markt of iemand heeft je benaderd om een oplossing te ontwikkelen voor iets, waarin je een heel nieuw concept en markt ziet die je kan benaderen. Soms zijn dit ook ondernemers die er achter zijn gekomen dat ze van iets compleet anders meer energie krijgen. Je begint helemaal opnieuw. Vaak wel vanuit je eigen expertise of competentie als bedrijf.
Van strategie naar concrete actiepunten
Deze strategie is de hoofdlijn. Daarbinnen gaat het dan om het nauwkeurig plan. Hoe dit eruit ziet is afhankelijk van je merk en je bedrijfscultuur, je expertise en onderscheidend vermogen, je (nieuwe) doelgroep en hun behoefte, ontwikkelingen in de markt, concurrentie enzovoort. Door dit gezamenlijk in beeld te hebben, ontwikkelt zich daaruit een precies plan met concrete actiepunten. Door deze uit te voeren, bij te schaven en te monitoren realiseer je uiteindelijk de groei die je als ondernemer voor ogen had.
Groeien is een teamsport dat je op topniveau speelt
Op tijd inspelen wat buiten je bedrijf gebeurt, gebruikmaken van de kracht en je onderscheidende vermogen van je bedrijf is een teamsport op topniveau. Succesvolle ondernemers kunnen dit beamen. Het begint met een open brede blik naar buiten, de drive om je doelgroep en hun behoefte te doorgronden, begrijpen wat er onder de oppervlakte gebeurd en te vertrouwen op jullie eigen kracht om te komen tot een optimale oplossing.
Hoe beter je dit spel beheerst, hoe succesvoller je bent. Als team is het samenspel en de kwaliteit van de individuele spelers belangrijk. Als ondernemer ben je aanvoerder en vaak de sterspeler van het team. De strategisch marketeer is de coach die het totale proces faciliteert en iedereen in zijn kracht zet. Zo kom je gezamenlijk tot topprestaties.
Wie zit er jouw team?
Om nog even terug te komen op de ondernemer in het begin. Deze die het zo vlot kon benoemen, werd uiteindelijk toch klant. Want met even doorvragen bleek dat een echt goed en concreet plan ontbrak en dat ook een aantal alternatieven die echt de moeite waard waren over het hoofd waren gezien. Inmiddels hebben we gezamenlijk een team opgezet, waar ik onderdeel van uit maak.
Heb jij helder wie er in jouw team zit? Stel je team samen en ga gezamenlijk aan de slag. Mist jouw team nog een coach?
Maak vrijblijvende kennisInteressant? De volgende blog ook lezen?
Meld je aan voor de blog alert en mis geen enkele blog meer.
Renate Manders SMP
Strategische Marketeer