15 december 2021

Leid jij marketing? Marketing leiderschap bepaalt voor 55% het succes van marketing

Het succes van marketing wordt 55% bepaald door marketing leiderschapsvaardigheden en slecht 15% door technische marketingvaardigheden. Dus prioriteit één: zorg voor marketing leiderschapsvaardigheden. Lees hier tips voor meer marketing leiderschap in je bedrijf.

Leid jij marketing?

Of de marketingactiviteiten die je doet waardevol zijn voor jouw organisatie wordt voor 55% bepaald hoe marketing wordt aangestuurd en begeleid in jouw organisatie. En slechts voor 15% door de vaardigheden die de marketeer of marketing business partner heeft. Dit blijkt uit een wereldwijd onderzoek van Barta en Barwise.  

Dus leid jij marketing of doe je aan marketing?

Marketing doen en marketing leiden zijn twee totaal verschillende dingen. Als ondernemer of als marketeer in jullie bedrijf moet je marketing altijd leiden. En soms ook zelf uitvoeren. De meeste bedrijven besteden deels marketing uit, vanwege alle specifieke vaardigheden die nodig zijn. 

Helemaal uitbesteden gaat niet. Er moet altijd een aanspreekpunt zijn die de externe marketingpartijen aanstuurt. Er zijn nog een aantal redenen waarom het handig is om iemand verantwoordelijk te maken voor marketing, maar dat is niet voor nu. Die persoon uit je organisatie, die het aanspreekpunt is voor de marketing business partners, leidt marketing, ongeacht of hij of zij zelf marketeer is.    

Prioriteit één: Zorg voor goede marketing leiderschapsvaardigheden

Dus om te zorgen dat jouw marketing waardevoller wordt, is prioriteit één: zorgen dat de marketing leiderschapsvaardigheden op orde zijn. Alleen zo is marketing geen kostenpost, maar levert het geld op voor jouw onderneming. 

Enkele tips voor je marketing leiderschapsvaardigheden 

Thomas Barta heeft samen met Syl Saller een Masterclass Marketing Leadership ontwikkeld om marketeers en andere geïnteresseerden te leren hoe je marketing leidt. Ik heb deze opleiding in de afgelopen maanden gevolgd. Ik mag een aantal inzichten uit deze opleiding delen, zodat jij daar al je voordeel mee kan doen. 

1. Zorg dat marketing altijd waarde toevoegt 

Focus op die marketingprojecten die het meeste waarde hebben voor je organisatie door die projecten aan te pakken die de uitdagingen van de doelgroep én de uitdagingen van het bedrijf oplossen. Door elk marketingproject te voorzien van een helder prijskaartje in de vorm van opbrengsten en investeringen wordt snel inzichtelijk wat de meest waardevolle zijn. Lees hier meer vanuit marketing meetbaar waarde toevoegt aan je bedrijf. 

2. Doe het niet alleen

Ook al ben jij verantwoordelijk voor marketing, je kan het niet alleen. Zorg dat je support krijgt van de andere afdelingen voor de marketingprojecten. Pas als alle betrokken personen begrijpen hoe dit marketingproject waarde toevoegt aan jullie bedrijf én jij begrijpt wat de impact is voor hun afdeling, kom je samen tot resultaten die aanvaardbaar zijn in jullie organisatie. 

3. Zorg dat het marketingteam excelleert

Of het interne medewerkers zijn of externe marketingspecialisten maakt niet uit. Zie jezelf als de leider van je marketingteam. Jij bent degene die er een team van moet maken, ze motiveren, ze de ruimte geven om te doen wat nodig is en uitdagen tot een superresultaat.  

4. Focus op resultaat

Meet of je marketingprojecten de gewenste resultaten opleveren, zowel op korte als op lange termijn. Zo ontwikkel je een data driven marketingresultaat, maar ook het inzicht wanneer er zaken aangepast moeten worden of een andere richting mogelijk beter werkt.  

Zelf aan de slag met je marketingleiderschapsvaardigheden?

Het is onmogelijk om alle ins- en outs te delen. Als je de opleiding zelf volgt, leer je ze allemaal. Hij start in april 2022 opnieuw. Meer informatie over deze opleiding is hier te vinden. 

Ik krijg er niets voor deze aanbeveling. Het is gewoon een goede opleiding die echt de moeite waard is. Bovendien vind ik tof dat ik de opgedane kennis mag delen. 

Zelf geen tijd, maar wil je wel dat marketing geld oplevert?

Geen tijd om de opleiding te volgen, maar wil je wel dat je marketing geld oplevert voor je organisatie? Misschien kan ik je helpen. Lees hier verder wat Mind for Marketing voor je organisatie kan betekenen of plan een kennismakingsafspraak in.

Ik wil kennismaken

Meer nieuws

Dit heb je nodig voor een wendbare organisatie

Met een wendbare organisatie wordt bedoeld een organisatie die in staat is in te spelen op veranderingen. In dit artikel wordt ingegaan w...

Valkuil bij productontwikkeling

Je vergeet je eigen kracht toe te voegen aan je idee

Zo organiseer je innovatie in jouw bedrijf

Innovatie is een van de elementen die je vanuit een wendbare organisatie moet regelen in je organisatie. Zo organiseer je innovatie in jo...

Interessant? De volgende blog ook lezen?


 

Meld je aan voor de blog alert en mis geen enkele blog meer.

Renate Manders SMP
Strategische Marketeer

06 390 723 73 Renate@mindformarketing.nl Maandag t/m vrijdag van 09:00 tot 17:00