Leid jij marketing? Marketing leiderschap bepaalt voor 55% het succes van marketing
Het succes van marketing wordt 55% bepaald door marketing leiderschapsvaardigheden en slecht 15% door technische marketingvaardigheden. Dus prioriteit één: zorg voor marketing leiderschapsvaardigheden. Lees hier tips voor meer marketing leiderschap in je bedrijf.
Leid jij marketing?
Of de marketingactiviteiten die je doet waardevol zijn voor jouw organisatie wordt voor 55% bepaald hoe marketing wordt aangestuurd en begeleid in jouw organisatie. En slechts voor 15% door de vaardigheden die de marketeer of marketing business partner heeft. Dit blijkt uit een wereldwijd onderzoek van Barta en Barwise.
Dus leid jij marketing of doe je aan marketing?
Marketing doen en marketing leiden zijn twee totaal verschillende dingen. Als ondernemer of als marketeer in jullie bedrijf moet je marketing altijd leiden. En soms ook zelf uitvoeren. De meeste bedrijven besteden deels marketing uit, vanwege alle specifieke vaardigheden die nodig zijn.
Helemaal uitbesteden gaat niet. Er moet altijd een aanspreekpunt zijn die de externe marketingpartijen aanstuurt. Er zijn nog een aantal redenen waarom het handig is om iemand verantwoordelijk te maken voor marketing, maar dat is niet voor nu. Die persoon uit je organisatie, die het aanspreekpunt is voor de marketing business partners, leidt marketing, ongeacht of hij of zij zelf marketeer is.
Prioriteit één: Zorg voor goede marketing leiderschapsvaardigheden
Dus om te zorgen dat jouw marketing waardevoller wordt, is prioriteit één: zorgen dat de marketing leiderschapsvaardigheden op orde zijn. Alleen zo is marketing geen kostenpost, maar levert het geld op voor jouw onderneming.
Enkele tips voor je marketing leiderschapsvaardigheden
Thomas Barta heeft samen met Syl Saller een Masterclass Marketing Leadership ontwikkeld om marketeers en andere geïnteresseerden te leren hoe je marketing leidt. Ik heb deze opleiding in de afgelopen maanden gevolgd. Ik mag een aantal inzichten uit deze opleiding delen, zodat jij daar al je voordeel mee kan doen.
1. Zorg dat marketing altijd waarde toevoegt
Focus op die marketingprojecten die het meeste waarde hebben voor je organisatie door die projecten aan te pakken die de uitdagingen van de doelgroep én de uitdagingen van het bedrijf oplossen. Door elk marketingproject te voorzien van een helder prijskaartje in de vorm van opbrengsten en investeringen wordt snel inzichtelijk wat de meest waardevolle zijn. Lees hier meer vanuit marketing meetbaar waarde toevoegt aan je bedrijf.
2. Doe het niet alleen
Ook al ben jij verantwoordelijk voor marketing, je kan het niet alleen. Zorg dat je support krijgt van de andere afdelingen voor de marketingprojecten. Pas als alle betrokken personen begrijpen hoe dit marketingproject waarde toevoegt aan jullie bedrijf én jij begrijpt wat de impact is voor hun afdeling, kom je samen tot resultaten die aanvaardbaar zijn in jullie organisatie.
3. Zorg dat het marketingteam excelleert
Of het interne medewerkers zijn of externe marketingspecialisten maakt niet uit. Zie jezelf als de leider van je marketingteam. Jij bent degene die er een team van moet maken, ze motiveren, ze de ruimte geven om te doen wat nodig is en uitdagen tot een superresultaat.
4. Focus op resultaat
Meet of je marketingprojecten de gewenste resultaten opleveren, zowel op korte als op lange termijn. Zo ontwikkel je een data driven marketingresultaat, maar ook het inzicht wanneer er zaken aangepast moeten worden of een andere richting mogelijk beter werkt.
Zelf aan de slag met je marketingleiderschapsvaardigheden?
Het is onmogelijk om alle ins- en outs te delen. Als je de opleiding zelf volgt, leer je ze allemaal. Hij start in april 2022 opnieuw. Meer informatie over deze opleiding is hier te vinden.
Ik krijg er niets voor deze aanbeveling. Het is gewoon een goede opleiding die echt de moeite waard is. Bovendien vind ik tof dat ik de opgedane kennis mag delen.
Zelf geen tijd, maar wil je wel dat marketing geld oplevert?
Geen tijd om de opleiding te volgen, maar wil je wel dat je marketing geld oplevert voor je organisatie? Misschien kan ik je helpen. Lees hier verder wat Mind for Marketing voor je organisatie kan betekenen of plan een kennismakingsafspraak in.
Ik wil kennismakenOver Mind for Marketing
Vanuit Mind for Marketing helpen we ondernemers hun bedrijf te leiden op een wendbare en toekomstbestendige manier richting de visie die zij voor ogen hebben. Volg ons op LinkedIn voor meer gratis tips en advies.
Over Renate Manders
Renate Manders is de oprichter van Mind for Marketing. Ze coacht ondernemers bij het realiseren van hun ambities. Met haar strategische én praktische aanpak maakt ze samen met de rest van het team bedrijven wendbaar en klaar voor de toekomst. Als Register Businesscoach en Senior Marketing Professional kent ze het geheim van duurzaam succes. Op LinkedIn deelt ze in een maandelijkse nieuwsbrief concrete tips om de wendbaarheid van je organisatie te vergroten.
Zelf aan de slag met wendbaarheid?
Schrijf je in en ontvang maandelijks concrete tips.

Renate Manders SMP RBC
Strategisch partner voor ondernemers