18 oktober 2018

3 Tips om mond-tot-mond reclame te stimuleren

Mond-tot-mond reclame is de krachtigste vorm van reclame. Dat is algemeen bekend. Als iemand je een merk of een dienstverlener aanbeveelt, is de kans groot dat je een bezoekje waagt aan zijn website of in de winkel naar dat merk kijkt. Misschien als iemand heel enthousiast is en je al overtuigd heeft dat dé oplossing is voor jouw probleem, neem je direct contact op of bestel je gelijk het product.

Drie tips

Veel ondernemers laten nog kansen liggen om mond-tot-mond reclame te stimuleren. Vandaar drie tips:

1. Creëer de gun-factor bij nieuwe relaties (ook al is het niet je doelgroep):

Bedenk iets wat je niet veel kost (tijd en geld), maar daardoor je bij nieuwe relaties wel een blijvende positieve indruk achterlaat. Een veelgebruikt middel is echt waardevolle kennis weggeven in blogs of webinars. Ik ga zelf nog een stapje verder met een gratis eenmalige sparring sessie, waarin ik mensen help met hun marketingvraag. Op deze manier kunnen zij de juiste keuze maken op het gebied van marketing en hebben ze een goed beeld van mijn kennis en expertise. Zij zijn mijn echte ambassadeurs, omdat ze heel blij zijn met de manier waarop ze een stap verder zijn gekomen.

2. Neem drempels weg voor je potentiële doelgroep:

Als je hebt verdiept in je doelgroep en weet waar voor hun probleem ligt, weet je ook wat ze tegenhoudt om direct over te gaan om de oplossing aan te schaffen. Een voorbeeld hiervan is de ‘niet goed, geld terug garantie’ of de mogelijkheid om het product terug te sturen als het niet bevalt. Bij dienstverleners is er vaak het gratis kennismakingsafspraak, maar ook hierin kun je nog een stap verder. Bij langdurige trainingen of programma’s kan het zijn, dat je na de eerste keer nog kosteloos kan stoppen als het toch niet aan je verwachtingen voldoet. Of de hoogte van de factuur afhankelijk maken van het te behalen van het resultaat of de tevredenheid van de klant. Ongeacht of ze uiteindelijk klant worden, zorgt dit vaak wel voor het gevoel dat je ze begrijpt en daardoor bevelen ze je makkelijker aan bij anderen.

3. Koester (oud)klanten:

Je kunt (oud)klanten standaard een nieuwsbrief sturen, maar persoonlijk geloof ik daar niet zo in. Mijn mailbox zit namelijk altijd zo vol, dat ik alleen datgene lees wat ik echt interessant vindt en relevant is voor mijn business. Dus als je e-mail marketing gebruikt om de relatie met je klant te onderhouden: zorg dat het relevant is voor je klant iedere keer weer.

Je kan ook één of twee keer per jaar je (oud)klant verrassen met iets wat indruk maakt en waarover gepraat wordt. Bijvoorbeeld door een event te organiseren of een opvallend cadeau te sturen. Of oprechte aandacht geven, door een artikel door te sturen wat je tegenkwam wat voor hem of haar relevant is of een keer bellen of afspreken om bij te praten en te weten wat er bij hem of haar speelt. Een bijkomend voordeel van het laatste is dat als je weet wat er bij je (oud)klant speelt je daar ook op in kan spelen en misschien een ander product of dienstverlening kan verkopen of van iemand anders kan aanbevelen.

Naast deze tips zijn er natuurlijk nog een heleboel andere mogelijkheden om mond-tot-mond reclame te stimuleren. 

WAT DOE JIJ OM MOND-TOT-MOND RECLAME TE STIMULEREN?

Jouw bedrijf is nooit te klein om MERK-waardig & wendbaar te zijn!

Meer weten over Renate Manders SMP

Meer nieuws

Valkuil bij productontwikkeling

De klantreis niet in kaart gebracht

Kernwaarden, merkwaarden, identiteit, …

Alle begrippen rondom merkwaarden uitgelegd In dit artikel leg ik een aantal belangrijke begrippen uit, zoals merkwaarden, kernwaarden, ...

Relatiebeheer: Hoeveel fans heeft jouw bedrijf

Een fan is een tevreden klant, die nieuwe klanten bij jullie aandraagt. Dus hoeveel fans hebben jullie en voor hoeveel nieuwe klanten zor...

Interessant? De volgende blog ook lezen?


 

Meld je aan voor de blog alert en mis geen enkele blog meer.

Renate Manders SMP
Strategische Marketeer

06 390 723 73 Renate@mindformarketing.nl Maandag t/m vrijdag van 09:00 tot 17:00