15 december 2021

Zo maakt marketing jouw bedrijf meetbaar waardevoller!

Marketing is waardevol als de marketingactiviteiten gericht zijn op zowel waarde toevoegen aan jullie bedrijf als voor klanten. Door te focussen op activiteiten die meetbaar de meeste waarde toevoegen op korte en/of lange termijn, voegt marketing maximale waarde toe. Gebruik de checklist om te zien in welke mate jullie marketing waardevol is voor jullie organisatie.

Waarde creëren voor zowel klant als bedrijf

Een marketeer werkt continu in het gebied waar de klantbehoefte en de behoefte van jullie bedrijf overlappen. Dit heet de waardecreatie zone. Of value creation zone (v-zone) in het Engels. Daar draagt marketing bij aan duurzame en winstgevende groei. Ze concentreren zich op de meest waardevolle projecten door te letten op het prijskaartje van elk project. Het prijskaartje is de waarde in cijfers die het project aan jullie bedrijf toevoegt. Cijfers waarin het managementteam of het bestuur in geïnteresseerd is, zoals extra omzet, kostenreductie of winst.

Waardecreatie zone van marketing | zo voegt marketing meetbaar waarde toe aan je bedrijf

Checklist: Alleen actief in de waardecreatie zone?

Controleer hier in welke mate jullie huidige marketingactiviteiten waarde toevoegen aan het bedrijf. Zo weet je ook gelijk wat er verbeterd kan worden. 

  • Marketing kent de top 3 prioriteiten vanuit ons bedrijf. Zijn jullie als top management open over waar jullie heen willen met het bedrijf en wat jullie als de belangrijkste uitdagingen zien van jullie bedrijf. Dit verandert regelmatig net als de prioriteiten. Als marketeer is het jouw verantwoordelijkheid om te zorgen dat je van de top 3 prioriteiten op de hoogte bent en blijft. 
  • Marketing heeft een helder beeld van de behoeftes en uitdagingen van onze klanten. Een beeld gebaseerd op data en informatie vanuit jullie organisatie en daar buiten, marktonderzoek, klanteninterviews. Marketing laat zich niet (af)leiden door aannames. Ook klantbehoeften veranderen door de tijd en dienen regelmatig in kaart gebracht worden.
  • Onze marketingprojecten en -activiteiten dragen bij het oplossen van onze top 3 bedrijfsuitdagingen EN onze klantbehoeftes. Om de middelen te managen focussen jullie op de meest waardevolle marketingactiviteiten die in de waardecreatie zone bevinden. Zet alle marketingprojecten en -activiteiten op een rij. Welke dragen bij aan en welke niet? Denk diep na over projecten en activiteiten die zich niet hierin bevinden. Misschien is het tijd om met een aantal te stoppen.
  • Marketing focust zich op projecten en activiteiten met de grootste prijskaartje. Stellen jullie de juiste prioriteiten? Dit weet je pas als aan elke marktingactiviteit en -project een prijskaartje hangt. Op dit kaartje staat zowel wat het op moet opleveren en welke investering hiervoor nodig is. Zorg er voor dat marketing die projecten en activiteiten doet die de meeste waarde toevoegen aan het bedrijf. Zorg dat marketing de waarde die ze toevoegt ook meet. Wees niet bang om prioriteiten aan te passen en projecten te stoppen. Ga voor de maximale haalbare waarde en het maximaal haalbare resultaat. 

Maakt marketing jouw bedrijf waardevoller?

Heb je de checklist ingevuld? Ruimte voor verbetering. Wees niet ongerust. Heel veel bedrijven hebben dit niet op orde. Degene die dat wel hebben, zijn succesvoller dan hun concullega's in de markt. Een logische volgende vraag is: hoe ga je zorgen dat de marketeers in jouw organisatie leren op deze manier te werken, zodat marketing maximale waarde toevoegt aan de organisatie. In het artikel Zo organiseer je waardevolle marketing in een klein bedrijf zet ik de opties voor je op een rij, met alle plussen en minnen.

Weet je al dat je deze freelance strategisch marketeer wil inhuren om jouw marketeers zo te leren werken én direct marketing waarde te laten toevoegen aan jouw organisatie. Plan dan direct een kennismakingsafspraak.

Ik wil kennismaken

Meer nieuws

Kernwaarden, merkwaarden, identiteit, …

Alle begrippen rondom merkwaarden uitgelegd In dit artikel leg ik een aantal belangrijke begrippen uit, zoals merkwaarden, kernwaarden, ...

Prijs bepalen: hoe bepaal je de waarde van je product en service?

Prijs bepalen is voor veel ondernemers lastig. Deze drie invalshoeken helpen bij het bepalen van je prijs.

Zó voorkom je blinde vlekken in jullie visie

(Her)formuleren van jullie visie Een ijzersterke visie is cruciaal voor een succesvol bedrijf. Steeds meer bedrijven gaan hier bewust me...

Interessant? De volgende blog ook lezen?


 

Meld je aan voor de blog alert en mis geen enkele blog meer.

Renate Manders SMP
Strategische Marketeer

06 390 723 73 Renate@mindformarketing.nl Maandag t/m vrijdag van 09:00 tot 17:00