15 december 2021

Hoe kies je een strategisch marketeer die bij jullie bedrijf past?

Strategische marketeers genoeg in Nederland. Hoe kies je die ene die echt bij jullie organisatie past?

Zo vind je de juiste marketeer voor jullie bedrijf

Je wilt de juiste (strategisch) marketeer vinden voor jouw bedrijf. Vaak heb je een waslijst met vereisten en wensen als je een nieuwe marketeer zoekt in je organisatie.

Kies iemand die beter is dan jezelf

Je wilt je bedrijf waardevoller maken. Je wilt dat marketing meetbaar waarde toevoegt aan je bedrijf.  Dat betekent dat je iemand nodig hebt die beter is dan jij op dit vlak. Dat is vaak een best spannend, als je dat nog nooit hebt gedaan, iemand zoeken en uiteindelijk vertrouwen die beter is dan onszelf. Degene die het wel hebben gedaan, merken dat dit soort personen waarde toevoegen aan hun organisatie. Het rust en ruimte geeft, omdat het professionals zijn die weten wat er nodig is en het ook gewoon doen. Het team, de organisatie wordt steeds beter naarmater er meer medewerkers in de organisatie zijn die beter dan wijzelf zijn op hun vakgebied.   

Kies voor het specifieke talent dat je nodig hebt

Je zoekt iemand met een talent voor alles binnen marketing. De werkelijkheid is dat mensen vaak één of  soms twee talenten hebben waar ze echt goed in zijn en daarnaast een heleboel dingen gemiddeld kunnen. Als je kiest voor mensen die overal een beetje goed in zijn, heb je de kans dat datgene wat je echt nodig hebt niet van de grond komt. Dus focus op het talent dat je echt nodig hebt voor de uitdaging in je organisatie.

Dit kan je aan de hand van het volgende stappenplan doen (bron: Masterclass Leading Marketing):

Stap 1:  Bepaal wat de grootste uitdagingen zijn binnen jullie bedrijf en binnen marketing in jullie organisatie?

Stap 2a: Waar moet de marketeer supervaardig in zijn  of getalenteerd om deze uitdaging op te lossen?

Stap 2b: Wat voor persoonlijkheid is hiervoor nodig?

Stap 3: Wat past absoluut niet bij jullie bedrijf?

Vergeet niet dat marketing leiderschapskwaliteiten belangrijker zijn dan marketingvaardigheden. Ze bepalen voor 55% het succes van je marketingactiviteiten. De marketingvaardigheden kunnen altijd ‘ingekocht’ worden. Het management overtuigen, medewerking krijgen van andere afdelingen, het team laten excelleren zijn allemaal vereisten om marketingplannen succesvol uit te rollen. Lees het artikel ‘Leid jij marketing’ voor meer tips voor waardevolle marketing leiders.

Gericht op zoek naar die ene marketeer die het beste past

Door de bovenstaande stappen te doorlopen, ontstaat er ineens geen standaard marketing profiel. Je kunt gericht op zoekt naar die (strategische) marketeer met een bepaald talent en bepaalde persoonlijkheid.

Heb je moeite om de juiste persoon te vinden?  Neem gerust contact op met Renate. Ze heeft veel andere marketeers in haar netwerk zitten en mogelijk zit daar de passende marketeer tussen. Benieuwd of Renate  de juiste strategisch marketeer  en Mind for Marketing de passsende business partner voor jullie is, lees dan hier verder.

Meer nieuws

Zes vragen om snel tot een keuze te komen

Kom jij, als ondernemer, wel eens iets tegen waarbij je denkt zou dit iets voor mijn bedrijf kunnen zijn? Met deze zestal vragen help ik ...

8 tips om direct te starten met dynamisch strategieproces

Als strategisch marketeer ben ik me continu bewust van de veranderingen om me heen. Toen ik in 2018 een artikel van Mc Kinsey tegenkwam o...

Valkuil bij productontwikkeling

Een belangrijke voorwaarde voor de klant is over het hoofd gezien

Interessant? De volgende blog ook lezen?


 

Meld je aan voor de blog alert en mis geen enkele blog meer.

Renate Manders SMP
Strategische Marketeer

06 390 723 73 Renate@mindformarketing.nl Maandag t/m vrijdag van 09:00 tot 17:00