11 juni 2020

De strategisch marketeer is de dirigent van het marketingorkest

Als je je potentieel wil verzilveren, loont een strategisch marketeer als dirigent.

Als je je potentieel wil verzilveren, loont een dirigent

Veel ondernemers zijn druk bezig met hun marketing. Ze hebben een website, posten zaken op verschillende socials, hebben een sales funnel. Per element hebben ze vaak nog wel een doelstelling en toch lukt het niet om dit te laten optellen tot hun hoofddoelstelling. Er zijn een heleboel redenen waarom dit niet goed gaat. Dit frustreert ondernemers en geeft ze het gevoel dat investeren in marketing weggooien van geld is. Ze hebben allerlei muzikanten, zelfs bepaalde toppers en toch komt er geen uniek en herkenbaar deuntje uit dat klanten aantrekt. Wat ontbreekt is de dirigent. Ondernemers die hier tegen aanlopen lukt het niet om als dirigent van het marketingorkest te functioneren. Is dat erg? Als je zo door blijft modderen, ja dan is het zonde van je investeringen in marketing want dat gaat nooit optellen tot hetgeen je echt wil. Bovendien kun je dan heel goed zijn in je vak, maar verzilver je nooit de volledige potentie die er in zit.

Van losse muzikanten naar een uniek en herkenbaar lied

Zo’n ondernemer mist iemand die alles overziet en regisseert in de taal die de muzikanten spreken. Een strategisch marketeer zorgt dat alle losse muzikanten, denk aan je website, social media, flyers, salesgesprekken, winkel/zaak, medewerkers samen een uniek en herkenbaar lied spelen. Een lied dat de aandacht trekt van jouw doelgroep en ze overtuigd dat jouw oplossing voor hun probleem de beste is. Dit doet hij of zij door iedereen goed aan te sturen, maar ook te bepalen wanneer welk instrument wordt ingezet om te komen tot dit unieke lied.

Vaardigheden van een goede dirigent

Een strategisch marketeer beschikt over een aantal vaardigheden:

  • Hij begrijpt heel goed wat jouw organisatie uniek maakt
  • Hoe jullie oplossing (lees: producten en/of diensten) waarde toevoegt voor de doelgroep
  • Hoe je verdienmodel in elkaar zit, zodat hij snel een inschatting kan maken van de kosten en baten van verschillende marketinginstrumenten
  • Weet snel inzicht te krijgen in je doelgroep, hun behoefte en hun gedrag

Door deze vaardigheden ziet de strategisch marketeer de unieke waarde van jullie organisatie en weet zij hoe ze in samenwerking met de leden van het orkest deze boodschap op de juiste impactvolle manier kan overbrengen. Daarnaast heeft ze nog een belangrijke eigenschap: ze heeft haar blik continu naar buitengericht, signaleert kansen en bedreigingen vanuit de markt en vertaald deze naar jouw organisatie. Daardoor is ze ook nog een waardevolle partner voor het management of de ondernemer om de lange termijn visie te realiseren. Ze weet wanneer ze het lied moet aanpassen om de doelgroep te blijven bereiken met de juiste boodschap.

Lukt het je niet om jaar naar jaar je doelstellingen te behalen? Heb je het idee dat je niet uit je (losse) marketinginstrumenten haalt wat er in zit? Praat dan eens met een (freelance) strategisch marketeer om te kijken wat er verbeterd kan worden. 

Weer weten over Renate Manders SMP

Meer nieuws

Coolblue, het voorbeeld van een MERK-waardig bedrijf

In dit artikel vertel ik waarom Coolblue zo goed voorbeeld is van een MERK-waardig bedrijf aan de hand van de geschiedenis van dit bedrij...

Kernwaarden, merkwaarden, identiteit, …

Alle begrippen rondom merkwaarden uitgelegd In dit artikel leg ik een aantal belangrijke begrippen uit, zoals merkwaarden, kernwaarden, ...

De klant (reis) als uitgangspunt in je bedrijf

De klantreis ofwel customer journey is belangrijk om als bedrijf te excelleren. Focus op de klant in plaats van de concurrentie.

Interessant? De volgende blog ook lezen?


 

Meld je aan voor de blog alert en mis geen enkele blog meer.

Renate Manders SMP
Strategische Marketeer

06 390 723 73 Renate@mindformarketing.nl Maandag t/m vrijdag van 09:00 tot 17:00