09 juli 2020

Als alle puzzelstukjes in elkaar vallen

Niets is als marketeer zijnde mooier dan dat alle puzzelstukjes in elkaar passen. De doelgroep op zoek naar een oplossing voor hun probleem, komt in aanraking met de probleemoplosser (= producent of dienstverlener). De doelgroep voelt zich begrepen door de probleemoplosser en vindt zijn oplossing top, de prijs ok en gaat over tot aankoop en vertelt vervolgens hoe fantastisch het is aan zijn omgeving.

Geen sprookje, maar goed detectivewerk

Als alle puzzelstukjes op bovenstaande manier in elkaar vallen heb je een succesvol concept gelanceerd. Een sprookje…. Nee zeker niet. Dit heb ik al vaak mogen doen, maar elke keer weer is het een bijzonder moment als de doelgroep het oppikt en klant wordt. Een enorme golf van blijdschap en trots overvalt me dan. 

Het is namelijk niet zo simpel dat er kant en klare puzzelstukjes zijn die je even in elkaar zet. Sommige ondernemers vragen aan mij: “Renate, weet je geen marketingformule die ik even kan toepassen?”.  “Uuhh, nee! Een standaard marketingformule is dat slappe bakje thee, omdat het theezakje te vaak gebruikt is. Daarmee maak je geen indruk en al helemaal geen impact op je doelgroep. Als je echt een statement wilt maken en echt impact op je klant, zul je het juist anders moeten doen dan anderen. Ik zoek met mijn klanten naar hun eigen unieke succesvolle marketingformule vanuit hun eigen kracht. 

Er gaat hard werk aan vooraf om elk puzzelstukje passend te krijgen. Dat betekent onderzoeken waar het nog niet past, schaven, proberen en leren en weer een beetje schaven. Net zolang dat alle puzzelstukjes perfect op zijn plaats vallen.  

Niet altijd vallen alle stukjes bij lancering op zijn plek. Vaak starten we met de bouw, terwijl de winkel open is. Dit geeft namelijk de mogelijkheid te experimenteren en klantkennis te vergroten, waardoor we gericht kunnen schaven. Maar uiteindelijk past de hele puzzel in elkaar en hebben de eigen unieke marketingformule ontdekt die gebruikt kan worden. De houdbaarheid van de formule wordt bepaald door veranderingen in het gedrag van de doelgroep en/of de omgeving. Dan schaven we tot dat het opnieuw passend is. 

Welke puzzelstukjes heb je nodig?

Product = dé oplossing voor het probleem van je doelgroep. Een oplossing die meer waarde toevoegt dan die van een ander of nog niet bestaat. 

Prijs = de balans tussen waarde die het voor je doelgroep heeft om het probleem opgelost te krijgen én hetgeen het kost om het te maken (incl. de eerlijke boterham voor jezelf en je medewerkers) én klopt in de prijs/waarde verhouding met alternatieven. 

Plaats = die plekken waar de doelgroep aan hun probleem denkt en gaat zoeken naar een oplossingDeze kan je afhankelijk van het soort bedrijf nog opsplitsen in meerdere stukjes, de winkel of plaats waar ze de oplossing consumeren en zichtbaarheid. 

Persona = de doelgroep met zoveel mogelijk informatie, zodat je in hun taal uitlegt waarom jouw product de beste oplossing is. Dit doe je via de kanalen waar zij aanwezig zijn. 

Merkwaarden = de basis om te bouwen aan onderscheidende associaties en zijn belangrijk voor de continuïteit en groeimogelijkheden van je merk. In het fundament geeft dit vaak het specifieke karakter van de founder weer. Processen, producten worden onderscheidend gemaakt vanuit deze basis. 

Positionering = wat maakt jouw oplossing beter voor jouw doelgroep ten opzichte van andere aanbieders 

Business model = welke elementen moeten allemaal met elkaar in verbinding zijn om te zorgen dat het geheel een win-win situatie geeft.  

Financiën = het gehele financiële overzicht, zowel aan de kostenkant- als aan de omzetkant. Dit puzzelstuk wordt soms ook opgesplitst in meerdere stukken als er bijvoorbeeld veel investeringen nodig zijn.  

Organisatie = alles wordt nooit gerealiseerd als er niet genoeg handjes en de juiste expertise is om zaken te realiseren. Ook processen horen bij dit puzzelstukje. 

Planning & uitvoeringLast but not least de uitvoering. Het verschil wordt vaak gemaakt door de manier waarop het geheel wordt uitgevoerd.  

Dit zijn in eerste instantie de belangrijkste. Dit is het concept van je business: Voor welke doelgroep los je welk probleem op een unieke waardevolle manier voor een prijs die de doelgroep over heeft voor de oplossing en zorgt voor een rendabel business model voor jezelf? En waar kunnen ze dit vinden? Daarnaast zijn er soms nog andere puzzelstukjes, zoals medewerkersbusiness partners, marketingcommunicatie. 

Hoe beter je de doelgroep begrijpt en het belang van het probleem en de oplossing in ziet, des te beter je deze puzzelstukjes in één keer goed in elkaar kan steken. Dit is ook de reden waarom meerdere doelgroepen bedienen met precies dezelfde oplossing vaak niet werkt. Er zit dan vaak een verschil in het belang van het probleem en of in de manier waarop het probleem opgelost moet worden.  

Welk puzzelstukje krijg jij het lastigst passend? Laat het me weten en dan schrijf ik daar een blog over hoe je dat het beste kan aanpakken. 

Meer weten over Renate Manders SMP

Meer nieuws

De klant (reis) als uitgangspunt in je bedrijf

Wil je als bedrijf excelleren? De klantreis, oftewel customer journey, is daarbij essentieel. Focus op de klant in plaats van op je concu...

De strategisch marketeer is de dirigent van het marketingorkest

Als je je potentieel wil verzilveren, loont een strategisch marketeer als dirigent.

Kies je groeistrategie nooit op gevoel

In dit artikel leg ik uit waarom je je groeistrategie nooit alleen op gevoel moet kiezen, hoe je komt tot een betere keuze. Voordeel is d...

Interessant? De volgende blog ook lezen?


 

Meld je aan voor de blog alert en mis geen enkele blog meer.

Renate Manders SMP
Strategische Marketeer

06 390 723 73 Renate@mindformarketing.nl Maandag t/m vrijdag van 09:00 tot 17:00