17 september 2020

Help de concurrentie verandert!

Wat moet je doen als de concurrentie iets verandert in zijn of haar aanbod? Neem je dat over of juist niet? In dit artikel geef ik je mijn advies als jij in deze situatie zit en niet goed weet wat je moet doen.

Bang om de boot te missen?

Laatst sprak ik een ondernemer en die vroeg aan mij: “Renate, ik zie steeds meer coaches dit aanbieden. Ik twijfel of ik dat ook moet doen. Ik wil de boot niet missen als blijkt dat dit de nieuwe standaard in de markt wordt.

Herken je dit? Het gevoel dat je hebt, als je concullega’s iets ziet doen, waarvan je eigenlijk denkt dat past niet bij mij. De twijfel wat nu wijsheid is.

Doe dit niet

Dit is wat je NIET moet doen:

  • Het maar kopiëren omdat een ander het ook doet
  • Negeren want dat past niet bij mij

Doe dit wel

Wat ik als strateeg doe als mijn klant met deze vraag bij mij komt zijn twee dingen:

  • Graven: op basis waarvan is deze verandering ontstaan? Wat is de verandering van behoefte van de doelgroep waar deze concullega’s op in spelen? Oftewel wat is de reden waarom ze dit doen. Als het vanuit een verandering in de behoefte of het gedrag van de doelgroep komt, is het niet iets wat je zomaar moet negeren want dat kan uiteindelijk het einde van je business betekenen doordat concullega’s beter inspelen op de behoefte van de doelgroep dan jij. Door te onderzoeken wat die verandering van behoefte is, waar die vandaan komt snap je wat jouw doelgroep wilt.
  • Vanuit de veranderende behoefte ga je opnieuw bekijken hoe jij daar optimaal op in kan spelen, vanuit je eigen kracht. Hierdoor kopieer je niet het concept van je concurrent dat niet bij jou past. Dat zou raar zijn en brengt jouw huidige klanten alleen maar in verwarring. Vanuit je eigen kracht bedenk een oplossing die bij jouw past en daardoor beter bij jouw klanten.

Het resultaat hiervan is dat je wel inspeelt op de veranderende behoefte van je doelgroep. Zo blijf je relevant voor bestaande en nieuwe klanten. Én je doet het op een manier die bij jou past en dus bij je merk. Je blijft herkenbaar en consistent voor de doelgroep.

Resultaat: win-win-win

Het leuke is dat je dit in één of twee powersessies helder boven tafel hebt. Dus supersnel! Een win voor alle partijen: de doelgroep van deze ondernemer, de ondernemer die blij is met het resultaat en ik ben trots op de ondernemer. Ze bouwt aan haar bedrijf, vanuit haar eigen kracht en bedient zo haar doelgroep optimaal.  

Welke verandering in behoefte van jouw klant vind jij lastig om te omarmen met jouw oplossing?

Samen sparren

Meer nieuws

Valkuil bij productontwikkeling

Niet nagedacht over de klantrelatie

MERK-waardige processen zijn de voorloper van MERK-waardig gedrag

In dit artikel leg ik uit dat alleen je vanuit je merkwaarden je processen kan versterken en zo MERK-waardig gedrag van medewerkers kan b...

3 Tips om mond-tot-mond reclame te stimuleren

Mond-tot-mond reclame is de krachtigste vorm van reclame. Dat is algemeen bekend. Als iemand je een merk of een dienstverlener aanbeveelt...

Interessant? De volgende blog ook lezen?


 

Meld je aan voor de blog alert en mis geen enkele blog meer.

Renate Manders SMP
Strategische Marketeer

06 390 723 73 Renate@mindformarketing.nl Maandag t/m vrijdag van 09:00 tot 17:00