24 september 2020

Jouw nieuwe product een top of een flop!

72% van de nieuwe producten en diensten mislukken. De reden waarom is simpel! Er is geen vraag naar. Het is geen optimale fit tussen de markt waarvoor het een oplossing is en het product of dienst dat aangeboden worden. Soms is het geen succes omdat het verdienmodel niet klopt. Bijvoorbeeld doordat de kosten om het product te maken en te verkopen hoger zijn dan de opbrengst. Je idee uitwerken tot een goed concept vergroot het succes van je product of dienst en bespaard onnodige investeringen in tijd, geld en energie die met de mislukkingen gepaard gaan.

Wat is conceptontwikkeling?

Volgens van Dale is een concept: 

con·cept (het; o; meervoud: concepten) 

1 opzet, plan; = ontwerp 

Op Wikipedia staat: Conceptontwikkeling (Engels: concept design) is een vooronderzoek ontwerp. Het doel van een conceptontwikkeling is om zowel een kwalitatieve als een kwantitatieve inschatting te kunnen maken van de te verwachten productkosten, marktacceptatie, ontwerpkaders, ontwerptijd en ontwerpkosten. 

Voor mij is conceptontwikkeling is het proces om te komen tot een nieuwe product of dienst in een rendabel en schaalbaar business model of in het Nederlands een verdienmodel, waarbij uiteraard gekeken wordt naar alle bovenstaande elementen. 

Hoe ziet het conceptontwikkelingsproces eruit?

Een proces omvat een aantal stappen. Laten we door de stappen lopen. Hierdoor krijg je ook gelijk een idee waarom het zo lastig is om een succesvol product te ontwikkelen. De sleutel tot het succes zit in de fit tussen het product, de markt en het verdienmodel goed te krijgen. Heel veel elementen moeten helemaal kloppen. Een beetje is niet goed genoeg en kan er voor zorgen dat het nieuwe product een flop wordt. 

1. In de schoenen van je doelgroep gaan staan en het dagelijks leven door hun ogen bekijken

Je idee ontstaat vaak doordat je een bepaalde doelgroep iets ziet doen, wat makkelijker, betere, efficiënter, effectiever, gezonder enzovoort kan. In de eerste stap moet je idee loslaten en je echt verdiepen in het dagelijks leven van je doelgroep. Door ze te observeren, door ze te interviewen door gegevens over ze te verzamelen tot je weet welke taken ze hebben, wat de belangrijkste taak is en  bij welke taak jouw idee ze kan helpen. Van die taak weet je ook precies wat het ze oplevert als ze deze taak goed vervullen en welke pijn ze ervaren als ze deze taak mislukt 

2. De fit tussen doelgroep en product

Je product moet extra waarde toevoegen voor je klant of risico op mislukking flink verkleinen. Hij kan  hierdoor zijn taak beter, sneller, makkelijker, met meer zekerheid, op een manier die beter bij hem past en ga zo maar door invullen. Daarnaast moet het de grootste frustaties van de klant voorkomen of de kans erop enorm reduceren. Bovendien wil je graag dat je klant succes ervaart door je product of dienst. Succes kan hierin van alles zijn. Je moet namelijk succes meten in de termen zoals je klant succes meet. Een klant die graag zijn CO2 footprint wil verkleinen, ervaart succes met een product dat hier een enorme bijdrage aan levert. Als je dit hebt gedaan is de value proposition ingevuld.  

Belangrijk hierin om niet je idee als startpunt te nemen, maar je met een open mind te verdiepen in je doelgroep. Je aannames die je hierin maakt te controleren binnen de doelgroep. Dit betekent dat je vaak een aantal keer het proces moet herhalen. Dit kan je na 1 of 2 keer doen met een prototype van je product. 

3. Product-markt-business model fit

Je hebt de juiste product-markt fit te pakken. Als je dit in een slecht business model zet, zal het nog steeds niet slagen. Het product moet in een goed verdienmodel zitten.  

Een goed verdienmodel is een verdienmodel dat bij een bepaalde aantal verkopen winst genereert. Die aantal verkopen moeten realistisch zijn ten opzichte van de grootte van de doelgroep. In je business model zijn de cijfers enerzijds heel belangrijk. Maar de verbindingen en relaties tussen de verschillende elementen in je business model zijn minstens zo belangrijk.  

Twee elementen kun je al goed invullen. De markt oftewel je klantsegmenten en de waarde die je voor ze toevoegt: De value proposition.  

De kanalen moeten die kanalen zijn waar het voor je klant een logische plaats is om te zoeken naar de oplossing.  

En je moet bedenken wat je klantrelatie wordt. Eenmalig klanten trekken kost veel marketingbudget en geeft weinig rendement. Als je product in abonnementvorm kan aanbieden heb je automatisch al een langere klantrelatie. Die zul je ook moeten onderhouden. Business-to-business wordt vaak gekozen voor een persoonlijke relatie door te werken met vertegenwoordigers of accountmanagers. 

Vanuit klantrelatie hoor je me al zaken noemen die belangrijk zijn voor het succes van je businessmodel. Wil je je product in een platform-omgeving aanbieden is de ICT een sleutelelement.  Ga je aan de gang met persoonlijke klantrelaties dan zijn salesmedewerkers belangrijk. 

Dus wat zijn de key middelen en key partners die je nodig hebt om het bedrijf goed van de grond te krijgen.  

Tot slot en dat geeft de link naar de financiële kant van het plaatje. Hoe ga je er geld mee verdienen. Spotify heeft als concurrentie de radio. Dat is gratis voor de luisteraars. Dus door middel van advertenties is het gratis account van Spotify rendabel. Wil je geen advertenties (is dat één van je frustraties) en wel de overige voordelen van Spotify dan kan je kiezen voor een betaald abonnement.  

Het gratis account en de advertenties zijn niet alleen vanuit de klant belangrijk, maar ook voor de kostenstructuur. Het hele platform opzetten en continue doorontwikkelen kost geld en een continue investering. Snel de massa aanspreken en die aan het luisteren krijgen is daarom belangrijk, want zo kun je de dienstlaagdrempelig krijgen voor de luisteraar, interessant voor de adverteerders en rendabel voor Spotify. 

Dus alle elementen van het business model canvas moeten samen een logisch geheel vormen en de onderliggende berekeningen uitgevoerd om te zien of het echt rendabel en realistisch is. Die laatste stap wordt nog wel eens vergeten. Maar is minstens zo cruciaal als de andere stappen. 

4. Financieel overzicht en prijs bepalen

Vaak ligt de focus zo op de productie van het product of dienst, dat ontwikkelingskosten (ook voor een volgende versie), marketingbudget voor leads of onderhouden van relaties vergeten wordt. Alle kosten en opbrengsten worden samengevoegd in een financieel overzicht. Dit is cruciaal om te komen tot een rendabel business model. 

Vanuit de eerdere stappen heb je al een idee van de concurrentie en hun tarieven. Denk hierbij aan de concurrentie vanuit de taak die is vaak breder je concurrentie in de markt. Vanuit de Value proposition heb je een helder en concreet beeld wat de waarde is voor de klant. Vanuit het financiële overzicht volgt de prijs van kostprijs-plus methode. Vanuit drie uitgangspunten kun je uiteindelijk de prijs voor je product of dienst bepalen. Ook de prijs is een key element in het succes van je nieuwe product of dienst.  

Renate Manders Lybeer SMP | Mind for Marketing | De business en marketing coach voor MKB

Meer over Mind for Marketing

Vanuit Mind for Marketing houd ik me hier al 5 jaar continu mee bezig. Samen met ondernemers ontwikkel ik nieuwe concepten en business modellen. Of verbeteren we bestaande waardoor er een betere product-markt-verdienmodel fit is en hun bedrijf hierdoor rendabeler en schaalbaar wordt. Vanaf nu deel ik mijn kennis over dit onderwerp ook via mijn blogs en gratis e-book "10 Valkuilen bij ontwikkeling van producten". Wil jij ondersteuning om te zorgen dat jullie nieuwe idee een winstgevend succes in de markt wordt Bespreek dan eens vrijblijvend je idee.   

Bespreek vrijblijvend je idee

Meer nieuws

Je business model jaarlijkse reviewen

Je business model staat. Het is belangrijk om deze minimaal één keer per jaar goed tegen het licht aan te houden. Zo blijf je concurrente...

Daarom voeg je merk- en kernwaarden samen

Daarom voeg je merk- en kernwaarden samen tot één set waarden voor je bedrijf. Van binnen naar buiten en van buiten naar binnen hetzelfde...

Dit heb je nodig voor een wendbare organisatie

Met een wendbare organisatie wordt bedoeld een organisatie die in staat is in te spelen op veranderingen. In dit artikel wordt ingegaan w...

Interessant? De volgende blog ook lezen?


 

Meld je aan voor de blog alert en mis geen enkele blog meer.

Renate Manders SMP
Strategische Marketeer

06 390 723 73 Renate@mindformarketing.nl Maandag t/m vrijdag van 09:00 tot 17:00