Prijswijziging: van ad hoc naar consistent prijsbeleid
Het nieuwe abonnement bij de sportschool is nét een fractie duurder geworden en de kapper voert in januari een prijsverhoging door voor knippen en kleuren: het hoort erbij. En eigenlijk vinden we het ook normaal. Maar waarom is het dan zo moeilijk om voor je eigen bedrijf de juiste prijzen te bepalen of de tarieven te verhogen? Schuif jij dit soort beslissingen ook altijd voor je uit? Lees dan verder. We nemen je stapsgewijs mee om je eigen prijsbeleid te bepalen.
In deze blog help ik je om hier bewust over na te denken en vervolgens actie te ondernemen. Want écht, met een doordachte prijsstrategie kweek je begrip, behoud je jouw rendement of vergroot je dat zelfs!
Wanneer bepaal je je prijzen opnieuw?
- Kijk minimaal één keer per jaar kritisch naar je prijzen. Plan voor jezelf één of meerdere vaste momenten per jaar hiervoor in, zodat je het niet vergeet of voor je uit blijft schuiven.
- Heb je tussentijds te maken met een sterke stijging van de inkoopkosten van belangrijke grondstoffen of leveranciers? Bereken deze direct door richting klanten.
- Check op vaste momenten zowel de kosten- als waardestijgingen van jouw bedrijf. Kostenstijgingen ontstaan onder andere vanuit inflatie, hogere inkoopprijzen of gestegen loonkosten. Door meer ervaring, kennis of extra toevoegingen die je vanuit productverbetering hebt toegepast, kan er sprake zijn van een waardestijging.
- Bepaal de nieuwe prijzen van je verschillende producten of diensten en wanneer deze prijzen ingaan. Communiceer dat vervolgens duidelijk richting je klanten.
Stappenplan naar een consistent prijsbeleid
- Plan één of meer momenten om naar je prijzen te kijken in je agenda. Het aantal momenten is afhankelijk van je business en je fase van ondernemerschap.
- Controleer de verandering aan de kostenkant én de waardekant. Denk bij de kostenkant onder andere aan: inflatie, inkoopprijzen, loonkosten. Én aan de waarde voor de klant o.b.v. kennis, ervaring,productverbetering, efficiëntie in de organisatie.
- Bepaal de nieuwe prijzen. Kijk hierbij ook naar de markt en je eigen strategie.
Een voorbeeld: een efficiëntie verbetering in de organisatie waardoor je klanten sneller leveren én die zorgt voor een kostenverlaging intern, bereken je niet door in de prijs. In
tegendeel je verlaagt je prijs. Je marge was al goed. Je wil je product betaalbaar maken voor de markt en het de concurrentie zo lastig mogelijk. - Communiceer de prijzen en de ingangsdatum naar klanten op wie het impact heeft. Sla deze stap niet over. Communiceer! Vertel waarom een prijs verandert is.
- Maak er een terugkerend proces van. Je zal zien dat elke keer als je het doet, het makkelijker wordt.
Hoe bepaal je de hoogte van de prijsstijging?
- Alleen prijsinflatie doorberekenen? Kijk naar de inflatiecijfers van het CBS. Neem het inflatiecijfer van één specifieke maand en bereken dat jaarlijks door. Of ga uit van de gemiddelde inflatie van het afgelopen jaar en indexeer op basis daarvan je prijzen.
- Kies voor een vaste methode en neem deze op in je algemene voorwaarden. Dat scheelt discussies met klanten.
Van adhoc naar structureel prijsbeleid
- Zijn jullie als bedrijf aan het professionaliseren?
- Wil je snel en efficiënt je prijsverandering bepalen?
- Wil je een structureel en consistent prijsbeleid, om zo discussie met je klanten te voorkomen?
- Wil je het bepalen van de prijzen kunnen delegeren of uitbesteden?
In één strategische sessie van een dagdeel met één van onze business coaches heb je dit voor ééns en altijd getackeld en goed geborgd in je organisatie. Tijdens deze sessie kijken we naar alle elementen die invloed hebben op jullie prijzen en ontwikkelen met elkaar een prijsbeleid, een proces voor zowel voor het vaststellen van de prijzen als voor de communicatie van de prijswijziging. Lees hier verder om meer te weten te komen over onze businesscoaching en waarom klanten voor Mind for Marketing kiezen.
Meer over onze businesscoachingOver Mind for Marketing
Vanuit Mind for Marketing helpen we ondernemers hun bedrijf te leiden op een wendbare en toekomstbestendige manier richting de visie die zij voor ogen hebben. Volg ons op LinkedIn voor meer gratis tips en advies.
Over Renate Manders
Renate Manders is de oprichter van Mind for Marketing. Ze coacht ondernemers bij het realiseren van hun ambities. Met haar strategische én praktische aanpak maakt ze samen met de rest van het team bedrijven wendbaar en klaar voor de toekomst. Als Register Businesscoach en Senior Marketing Professional kent ze het geheim van duurzaam succes. Op LinkedIn deelt ze in een maandelijkse nieuwsbrief concrete tips om de wendbaarheid van je organisatie te vergroten.
Interessant? De volgende blog ook lezen?
Meld je aan voor de blog alert en mis geen enkele blog meer.

Renate Manders SMP
Strategische Marketeer