22 augustus 2023

Prijswijziging: van ad hoc naar consistent prijsbeleid

Het nieuwe abonnement bij de sportschool is nét een fractie duurder geworden en de kapper voert in januari een prijsverhoging door voor knippen en kleuren: het hoort erbij. En eigenlijk vinden we het ook normaal. Maar waarom is het dan zo moeilijk om voor je eigen bedrijf de juiste prijzen te bepalen of de tarieven te verhogen? Schuif jij dit soort beslissingen ook altijd voor je uit? Lees dan verder. We nemen je stapsgewijs mee om je eigen prijsbeleid te bepalen.

In deze blog help ik je om hier bewust over na te denken en vervolgens actie te ondernemen. Want écht, met een doordachte prijsstrategie kweek je begrip, behoud je jouw rendement of vergroot je dat zelfs! 

Wanneer bepaal je je prijzen opnieuw? 

  • Kijk minimaal één keer per jaar kritisch naar je prijzen. Plan voor jezelf één of meerdere vaste momenten per jaar hiervoor in, zodat je het niet vergeet of voor je uit blijft schuiven. 
  • Heb je tussentijds te maken met een sterke stijging van de inkoopkosten van belangrijke grondstoffen of leveranciers? Bereken deze direct door richting klanten.  
  • Check op vaste momenten zowel de kosten- als waardestijgingen van jouw bedrijf. Kostenstijgingen ontstaan onder andere vanuit inflatie, hogere inkoopprijzen of gestegen loonkosten. Door meer ervaring, kennis of extra toevoegingen die je vanuit productverbetering hebt toegepast, kan er sprake zijn van een waardestijging. 
  • Bepaal de nieuwe prijzen van je verschillende producten of diensten en wanneer deze prijzen ingaan. Communiceer dat vervolgens duidelijk richting je klanten.  

Stappenplan naar een consistent prijsbeleid

  1. Plan één of meer momenten om naar je prijzen te kijken in je agenda. Het aantal momenten is afhankelijk van je business en je fase van ondernemerschap.
  2. Controleer de verandering aan de kostenkant én de waardekant. Denk bij de kostenkant onder andere aan: inflatie, inkoopprijzen, loonkosten. Én aan de waarde voor de klant o.b.v. kennis, ervaring,productverbetering, efficiëntie in de organisatie.
  3. Bepaal de nieuwe prijzen. Kijk hierbij ook naar de markt en je eigen strategie.
    Een voorbeeld: een efficiëntie verbetering in de organisatie waardoor je klanten sneller leveren én die zorgt voor een kostenverlaging intern, bereken je niet door in de prijs. In
    tegendeel je verlaagt je prijs. Je marge was al goed. Je wil je product betaalbaar maken voor de markt en het de concurrentie zo lastig mogelijk.
  4. Communiceer de prijzen en de ingangsdatum naar klanten op wie het impact heeft. Sla deze stap niet over. Communiceer! Vertel waarom een prijs verandert is.
  5. Maak er een terugkerend proces van. Je zal zien dat elke keer als je het doet, het makkelijker wordt.

Hoe bepaal je de hoogte van de prijsstijging? 

  • Alleen prijsinflatie doorberekenen? Kijk naar de inflatiecijfers van het CBS. Neem het inflatiecijfer van één specifieke maand en bereken dat jaarlijks door. Of ga uit van de gemiddelde inflatie van het afgelopen jaar en indexeer op basis daarvan je prijzen.  
  • Kies voor een vaste methode en neem deze op in je algemene voorwaarden. Dat scheelt discussies met klanten. 

Hulp hierbij nodig? Neem contact op

Kom je niet uit jullie prijsbeleid of de communicatie van de prijswijziging? Of wil je dat dit voor jullie bedrijf goed geregeld wordt?

Neem contact op

Meer nieuws

Continu je blik naar buiten, organiseer je zó binnen je bedrijf

In dit artikel sta ik stil bij de stappen die nodig zijn om je bedrijf extern gericht te maken. Oftewel het bedrijf zo te organiseren dat...

Dit maakt merkwaarden, bedrijfscultuur en strategie één logisch geheel

Sterke merken sturen vanuit het merkwaarden. Zowel hun bedrijfscultuur als hun strategie staat ermee in verbinding en dat maakt dat het e...

Iedereen roept strategie en geeft strategisch advies

Iedereen houdt zich bezig met strategie en strategisch advies. Wie doet nu precies wat en op welke manier kan je dit gebruiken als ondern...

Interessant? De volgende blog ook lezen?


 

Meld je aan voor de blog alert en mis geen enkele blog meer.

Renate Manders SMP
Strategische Marketeer

06 390 723 73 Renate@mindformarketing.nl Maandag t/m vrijdag van 09:00 tot 17:00