Waarom je samen harder groeit dan alleen

In dit artikel leg ik uit wat het nut is van coaches binnen met name bedrijven. Ook wel adviseurs of consultants genoemd.

Ik weet nog dat toen ik begon het idee had dat ik het allemaal zelf moest doen als zelfstandig professional. Ik had een goed plan. Ik ben immers strategisch marketeer, dus datgene waar ik mijn klanten mee help, dat kan ik toch ook wel voor mezelf. Ik kwam er al snel achter dat dit niet zo was. Door regelmatig met ondernemers of coaches te sparren, kun je kritischer kijken naar je eigen dienstverlening, kom je op nieuwe ideeën om je onderneming te verbeteren. Het viel me ook op dat ondernemers die met z’n tweeën waren of gebruik maakten van coaches harder groeiden dan ik. 

Dit zijn voor mij de belangrijkste redenen waarom: 

1. Vergroot slagkracht door sparren

Als ondernemer heb je altijd elementen in je business waar je over twijfelt. Je kan heel veel onderzoek doen op internet hoe anderen dingen aanpakken. Vervolgens komt de twijfel dan weer om de hoek kijken: Werkt dit voor jouw business ook zo? Navelstaren noem ik dat. Spar met een andere ondernemer of een specialist op het vakgebied over hetgeen je twijfelt en je krijgt gelijk (als de ander de kritische vragen stelt die nodig zijn) direct een helder beeld en je bent in staat om een keuze te maken. Hiervoor heb je maar een uurtje nodig, in plaats van uren surfen en twijfelen. Je hebt hierdoor meer slagkracht.  

2.      Spiegelen draagt bij aan bewustwording

Een goede coach of een andere ondernemer kan je ook de spiegel voorhouden. Iemand die je bewust observeert als je aan het werk bent, in gesprek, of ergens een presentatie geeft. Kritisch oplet hoe anderen om je reageren en wat ze zelf ervaren en dit met je delen, waardoor je bewust wordt van je (non) verbale gedrag en wat dit over je vertelt. Vooral dit heeft bij mij veel bijgedragen aan mijn ontwikkeling als ondernemer.   

 3.      Actief feedback vragen en ontvangen, zorgt voor ontwikkeling

Als ondernemer heb je jouw ideeën. Je ontwikkelt je boodschap naar de doelgroep, maar komt hij ook zo over als dat jij bedoelde. Iemand anders er na laten kijken. Bij voorkeur iemand die in je doelgroep hoort en die eerlijke feedback geeft om jou vooruit te helpen. (Dit is niet je partner die alles geweldig vindt wat je doet!) Ik vind dit altijd onwijs spannend, want ik wil niets liever dan dat degene aan wie je het laat zien juichend roept: "hier zit ik al jaren op te wachten!". Toch is het enorm belangrijk om te zorgen dat je de plank niet misslaat of om nog die laatste aanpassingen te doen waardoor het nog beter aansluit bij de behoefte van je klant. Dus onderbouwde feedback maakt het alleen maar beter. Het is niet voor niets dat diverse grote ondernemingen klantenpanels hebben of continu social media monitoren om te kijken wat er over hen gezegd wordt. Wat houdt je tegen om zelf een paar klanten te vragen of ze interesse hebben om je regelmatig van feedback te voorzien. 

Degene die zich kwetsbaar op stellen en feedback vragen, zijn degenen die het hardst groeien om hun product of dienstverlening zo te verfijnen dat het perfect aansluit bij de klant(en). In de sport is het heel normaal om een team om een sporter of team te bouwen om te zorgen dat je komt naar het gewenste resultaat. Gek eigenlijk dat ondernemers dat niet als vanzelfsprekend vinden.

Ik ben nog steeds zelfstandig professional. Ik ben degene die achter het stuur zit en de richting bepaalt. Door het team om me heen van ondernemers, coaches en partners waarmee ik regelmatig spar kom ik sneller op de gewenste bestemming. En zeg nou eerlijk, wat is nou leuker om je successen te kunnen delen met degenen die er actief aan hebben bijgedragen. 

Waar vindt je goede coaches? Kijk eens op LinkedIN. Er zijn er genoeg. Bedenk eerst wat je precies nodig hebt. Zoek naar diegene die je past en de expertise heeft die nodig hebt. Op het gebied van strategie zijn veel adviseurs actief. Om daar door de bomen het bos te zien, heb ik de volgende blog geschreven.

Beperkt budget? Kijk dan eens op het Ondernemersklankbord. Deze vaak oud-ondernemers zijn actief in heel Nederland en willen vrijwillig graag voor 6 maanden je klankbord zijn en je verder helpen. 

Jouw bedrijf is nooit te klein om MERK-waardig & wendbaar te zijn!

Meer weten over Renate Manders SMP

Meer nieuws

Leid jij marketing? Marketing leiderschap bepaalt voor 55% het succes van marketing

Het succes van marketing wordt 55% bepaald door marketing leiderschapsvaardig...

strategisch marketeer

Coolblue, het voorbeeld van een MERK-waardig bedrijf

In dit artikel vertel ik waarom Coolblue zo goed voorbeeld is van een MERK-wa...

merkwaarden bedrijfsidentiteit

Valkuil bij productontwikkeling

Geen afscheid genomen van dingen die niet werken

Innovatie

Interessant? De volgende blog ook lezen?


 

Meld je aan voor de blog alert en mis geen enkele blog meer.

Renate Manders SMP
Strategische Marketeer

06 390 723 73 Renate@mindformarketing.nl Maandag t/m vrijdag van 09:00 tot 17:00