28 mei 2020

Iedereen roept strategie en geeft strategisch advies

Iedereen houdt zich bezig met strategie en strategisch advies. Wie doet nu precies wat en op welke manier kan je dit gebruiken als ondernemer. In deze blog leg ik het uit.

 Iedereen houdt zich bezig met strategie en strategisch advies

De financieel adviseur geeft strategisch advies, het marketingbureau die zich bezig houdt met de marketing campagnes,  het online marketingbureau, de business coach, de personal coach, … Iedereen geeft aan dat hij zich bezig houdt met strategie. Dus hoe zit dat nu? In dit artikel help ik je door de bomen het bos te zien. Welk stukje strategie door wie wordt ingevuld? Wat belangrijk is bij het bepalen van de strategie? Hoe je als ondernemer zelf aan het stuur blijft zitten?
 

Als ondernemer zit je aan het stuur in je eigen bedrijfsbus

Jij bepaalt waar je naar toe gaat, de bestemming. De basis hiervoor is je visie. Je hebt een idee wat je met een samenwerkingspartner wilt bereiken. Soms is dit al een hele concrete doelstelling, soms bepaal je die samen. Je samenwerkingspartner die de strategie bepaalt om deze doelstelling te realiseren, is je navigatiesysteem. Hij of zij weet de beste route om je doelstelling te realiseren. Vanuit zijn of haar specialisme worden de volgende stappen gezet:
1. Specifiek meetbare doelen bepalen
2. Concrete strategie bepalen hoe je de doelen gaat behalen
3. Uitvoeren van de strategie
4. Regelmatig in-checken hoe het gaat en bijsturen
5. Doelstelling realiseren (als het goed is)

Werk top-down

Een business coach, financieel adviseur of strategisch marketing coach zitten op hetzelfde niveau. Bij business coaches zul je goed moeten kijken wat hun specialiteit is om te weten waarmee ze je precies kunnen helpen. Op het moment wanneer er veel veranderingen in de omgeving zijn, waardoor je mogelijk je verdienmodel moet aanpassen, je andere doelgroepen wilt gaan bereiken, behoeftes van klanten veranderen of prijstechnische veranderingen nodig zijn, is de strategisch marketing coach de specialist.
 
Als je grootste plannen hebt om te groeien binnen je bestaande business, dan komt het eerste advies vanuit een business coach of een financieel adviseur. Zij overwegen met jou de mogelijkheden van organische groei of via overnames. Ze kijken mee naar investeringen die je moet doen. Ook als je op zoek bent naar mogelijkheden om efficiënter of effectiever te werken. Als rendementsverhoging zoekt, zonder de prijs te verhogen, zijn zij de specialisten die met je mee kijken. Ook als je vanuit de wijzigingen in de markt komt tot grote veranderingen in je onderneming en het gaat gepaard met grote investeringen is het verstandig om een financieel adviseur mee te laten kijken hoe je dit het beste kan realiseren zonder in de financiële problemen te komen.
 
Hieruit komt de ondernemingsstrategie om je visie te realiseren. Daarnaast heb je doelstellingen die jaarlijks wil bereiken. De kleine stappen van groei en rendementsoptimalisatie vanuit je bestaande business. Ook hier spelen een business coach, financieel adviseur een rol aan de interne kant van de organisatie. (Online) marketingbureaus en andere marketingspecialisten helpen vanuit een strategie om de groei in klanten te realiseren. Deze professionals helpen je vanuit hun specialisme om je doelen te bereiken.

Een duidelijk omlijnd doel is het wondermiddel

Zoals als de kat van Alice in Wonderland zei: “Als je niet weet waar je naar toe wilt, is elke weg goed.” Als jij wilt dat de strategen, je navigators, je de juiste weg wijzen, zul je moeten weten waar je naar toe wilt. Hoe duidelijker je daarover bent, des te beter je het daarna aan hun over kan laten om je daar te brengen.
 
Dat betekent dat jij, als ondernemer, per professional een duidelijk beeld moet hebben wat het doel is wat je bij hem neerlegt en hoe dit bijdraagt aan je ondernemingsdoel. Als je top-down werkt, heb je dat beeld. Als je dingen doet, omdat je denkt dat dat van je verwacht wordt of hoort, dan is er ruimte voor verbetering.

Stimuleer samenwerking en open communicatie

Als je zaken top-down wilt aanpakken en zorgen dat de verschillende strategieën op verschillende gebieden elkaar versterken is het goed om van de verschillende specialisten één team te maken. Als de financieel adviseur mogelijkheden ziet om extra intern te besparen, kan het zijn dat met dat geld net iets meer mogelijk is op het gebied van marketing waardoor die extra klanten die nodig zijn om een beter rendement te draaien binnen gehaald worden. Ook als je met verschillende marketingspecialisten samenwerkt zonder dat daar een marketingbureau of een interne (strategisch) marketeer tussen zit, is het belangrijk om suboptimalisatie te voorkomen. Een goede samenwerking zorgt dat alle verschillende elementen één logische buyers journey vormen. Dit komt uiteindelijk de totale conversie ten goede.
 
Een strategisch marketeer oftewel de marketing coach focust op MERK-waarde en wendbaarheid
De basistaak van een strategisch marketeer is: zorgen voor langdurige waarde, die in de ogen van klanten superieur en onderscheidend is ten opzichte van concurrenten en alternatieve aanbieders. Het doel hiervan is dat het bedrijf op lange termijn kan blijven voortbestaan. 
 
Hier zit een korte termijn en een lange termijn element in. Voor de korte termijn is het doel: waarde toevoegen voor klanten die superieur en onderscheidend is ten opzichte van concurrenten en alternatieve aanbieders. Voor de lange termijn zijn de doelen:
1. Dit korte termijn doel zo invullen dat het niet kopieerbaar is en er sprake is van langdurige waarde
2. Zorgen dat de organisatie wendbaar is, zodat het bedrijf mee verandert met de veranderingen in de maatschappij op zo’n manier dat ze op lange termijn nog steeds langdurige waarde biedt. 
 
Op deze twee niveaus is de strategisch marketeer inzetbaar:
1. als business partner van de ondernemer of het managementteam om die wendbaarheid in de organisatie te realiseren
2. als merkenbouwer om te zorgen dat toegevoegde waarde die een bedrijf aan zijn klanten biedt optimaal onderscheidend is en dat dit op een eenduidige en consistente manier intern en extern wordt beleefd.
 
Niet elke strategisch marketeer pakt beide taken op. Er zijn er ook die zich hebben gespecialiseerd in één van deze taken. Voor Mind for Marketing zijn ze beide belangrijk. Dat is de reden dat Mind for Marketing aan MERK-waardige wendbare bedrijven bouwt.

Kies bewust wie en wat je nodig hebt vanuit je doelen

Als ondernemer is het afhankelijk van je doelen wie je nodig hebt. Door een duidelijke visie te hebben, kom je vanzelf tot de conclusie welke expertise je in huis hebt en welke je van buiten nodig hebt. Wees duidelijk wat je doelstellingen zijn en hoe deze verhouden tot je totale visie en ondernemingsdoelstellingen. Dit helpt de specialisten om je de juiste weg te wijzen, zodat je snel en efficiënt op de plaats van bestemming komt.
 
Jouw bedrijf is nooit te klein om MERK-waardig & wendbaar te zijn!

Meer weten over Renate Manders SMP

Meer nieuws

Als alle puzzelstukjes in elkaar vallen

Niets is als marketeer zijnde mooier dan dat alle puzzelstukjes in elkaar passen. De doelgroep op zoek naar een oplossing voor hun proble...

Zet in je agenda: je business model onder de loep te nemen

Jaarlijks je business model onder de loep nemen! Lees hier wat het risico is als je dit vergeet, wat de voordelen zijn als je het wel doe...

Continu je blik naar buiten, organiseer je zó binnen je bedrijf

In dit artikel sta ik stil bij de stappen die nodig zijn om je bedrijf extern gericht te maken. Oftewel het bedrijf zo te organiseren dat...

Interessant? De volgende blog ook lezen?


 

Meld je aan voor de blog alert en mis geen enkele blog meer.

Renate Manders SMP
Strategische Marketeer

06 390 723 73 Renate@mindformarketing.nl Maandag t/m vrijdag van 09:00 tot 17:00