Iedereen roept strategie en geeft strategisch advies
Iedereen houdt zich bezig met strategie en strategisch advies. Wie doet nu precies wat en op welke manier kan je dit gebruiken als ondernemer. In deze blog leg ik het uit.
Iedereen houdt zich bezig met strategie en strategisch advies
Als ondernemer zit je aan het stuur in je eigen bedrijfsbus
Jij bepaalt waar je naar toe gaat, de bestemming. De basis hiervoor is je visie. Je hebt een idee wat je met een samenwerkingspartner wilt bereiken. Soms is dit al een hele concrete doelstelling, soms bepaal je die samen. Je samenwerkingspartner die de strategie bepaalt om deze doelstelling te realiseren, is je navigatiesysteem. Hij of zij weet de beste route om je doelstelling te realiseren. Vanuit zijn of haar specialisme worden de volgende stappen gezet:
1. Specifiek meetbare doelen bepalen
2. Concrete strategie bepalen hoe je de doelen gaat behalen
3. Uitvoeren van de strategie
4. Regelmatig in-checken hoe het gaat en bijsturen
5. Doelstelling realiseren (als het goed is)
Werk top-down
Een duidelijk omlijnd doel is het wondermiddel
Stimuleer samenwerking en open communicatie
De basistaak van een strategisch marketeer is: zorgen voor langdurige waarde, die in de ogen van klanten superieur en onderscheidend is ten opzichte van concurrenten en alternatieve aanbieders. Het doel hiervan is dat het bedrijf op lange termijn kan blijven voortbestaan.
1. Dit korte termijn doel zo invullen dat het niet kopieerbaar is en er sprake is van langdurige waarde
2. Zorgen dat de organisatie wendbaar is, zodat het bedrijf mee verandert met de veranderingen in de maatschappij op zo’n manier dat ze op lange termijn nog steeds langdurige waarde biedt.
1. als business partner van de ondernemer of het managementteam om die wendbaarheid in de organisatie te realiseren
2. als merkenbouwer om te zorgen dat toegevoegde waarde die een bedrijf aan zijn klanten biedt optimaal onderscheidend is en dat dit op een eenduidige en consistente manier intern en extern wordt beleefd.
Kies bewust wie en wat je nodig hebt vanuit je doelen
Over Mind for Marketing
Vanuit Mind for Marketing helpen we ondernemers hun bedrijf te leiden op een wendbare en toekomstbestendige manier richting de visie die zij voor ogen hebben. Volg ons op LinkedIn voor meer gratis tips en advies.
Over Renate Manders
Renate Manders is de oprichter van Mind for Marketing. Ze coacht ondernemers bij het realiseren van hun ambities. Met haar strategische én praktische aanpak maakt ze samen met de rest van het team bedrijven wendbaar en klaar voor de toekomst. Als Register Businesscoach en Senior Marketing Professional kent ze het geheim van duurzaam succes. Op LinkedIn deelt ze in een maandelijkse nieuwsbrief concrete tips om de wendbaarheid van je organisatie te vergroten.
Interessant? De volgende blog ook lezen?
Meld je aan voor de blog alert en mis geen enkele blog meer.

Renate Manders SMP
Strategische Marketeer